نگاهی به رویداد های مهم جهان در هفته گدشته

۲۸ شهریور ۱۳۸۷ | ۱۷:۴۳ کد : ۲۷۲۷ اخبار اصلی
هر پنج‌شنبه با ديپلماسى ايرانى؛ مروری بر مهم ترین اخبار و رویدادهای هفته گذشته از گوشه و کنار جهان.
نگاهی به رویداد های مهم جهان در هفته گدشته
با بوش دیدار نخواهم کرد
 
رئیس جمهور نیکاراگوئه به نشانه وحدت و همبستگی با بولیوی اعلام کرد که وی دعوت برای دیدار با "جرج بوش رئیس جمهور آمریکا را رد خواهد کرد.
 
ایوو مورالس رئیس جمهور بولیوی اخیرا سفیر آمریکا را به اتهام توطئه علیه دولت خود از کشورش اخراج کرد که آمریکا نیز یک روز پس از آن با رد این اتهامات سفیر بولیوی در آمریکا را اخراج کرد. اورتگا همچنین واشنگتن را به تلاش برای کودتا علیه مورالس متهم کرد.
 
از سرگيرى مذاکرات دولت بوليوى با مخالفان
 
پس از چندين روز درگيرى‌هاى خشونت آميز و خونين در استان‌هاى جدايى خواه بوليوى که به اعلام حالت فوق‌العاده از سوى رييس جمهور اين کشور انجاميد، دولت بوليوى در تلاش براى خنثى کردن بحران عميق سياسى در اين کشور گفت‌وگوهاى خود با رهبران مخالف را که از مدت‌ قبل به تاخير افتاده‌ بود، از سر گرفت.
 
آلوارو گارسيا، معاون رياست جمهورى بوليوى اعلام کرد که گفتگوها با نماينده يکى از پنج استان جدايى طلب در کاخ رياست جمهورى در حال برگزارى است.
 
فرماندار استان تاريخا که نمايندگى چهار استان شرقى جدايى خواه بوليوى را برعهده دارد، قبل از ورود به گفت‌وگوها با آلوارو گارسيا گفت که به دليل مسدود شدن 35 بزرگراه عملا نيمى از کشور فلج شده است.
 
همچنین رييس‌جمهور بوليوى و فرمانداران استان‌هاى جدايى‌خواه اين کشور که مخالف اصلاحات سوسياليستى وى هستند، بر سر يک نقشه راه به منظور پايان دادن به بحران يک هفته‌اى در اين کشور آمريکاى جنوبى توافق کردند.
 
حمایت سران کشورهاى آمريکاى جنوبى از دولت بوليوى
 
سران کشورهاى آمريکايى جنوبى در نشست اضطرارى خود در شيلى ضمن حمايت کامل از رييس‌جمهور بوليوى، از فرماندارهاى جدايى‌ خواه در استان‌هاى شرقى اين کشور خواستند که به تظاهرات خشونت آميز خود عليه سياست‌هاى سوسياليستى مورالس پايان دهند.
 
9 تن از روساى جمهور کشورهاى آمريکاى جنوبى در نشست اضطرارى شش ساعته خود در پايتخت شيلى که براى جلوگيرى از تجزيه احتمالى بوليوى برگزار شد، همچنين هر گونه تلاش براى انجام کودتا در کشور فقير بوليوى را محکوم کردند و خواستار انجام تحقيقات در خصوص کشتار حاميان اوو مورالس رييس جمهور اين کشور در يکى از استانهاى جدايى طلب شدند.
 
در پى تلاش هاى اوو مورالس براى اعطاى اختيارات سياسى بيشتر به بومى‌هاى سرخ پوست بوليوى و توزيع زمين به کشاورزان فاقد زمين، دست کم 16 تن از حاميان مورالس هفته گذشته در درگيرى با مخالفان راست‌گراى وى در استان پاندو کشته شدند.
 
آمادگی هاوانا برای گفتگو با اتحادیه اروپا
 
کوبا با از سرگیری مذاکرات رسمی سیاسی با اتحادیه اروپا موافقت کرد.
شبکه خبری دویچه وله از هاوانا گزارش داد، وزارت امور خارجه کوبا چند روز پیش نامه‌ای را در این خصوص برای این اتحادیه ارسال کرده که به تازگی خبر آن به بیرون درز کرده است.
 
اتحادیه اروپا اواسط ماه ژوئیه به این توافق رسید که تحریم‌های خود را علیه کوبا لغو کند و به گفت‌وگو با این کشور وارد شود.
 
نشست وزيران کشور همسايگان عراق اول آبان در عمان
 
روزنامه‌ المستقبل به نقل از ديپلمات‌هاى عراقى در عمان نوشت: نشست وزيران کشور همسايگان عراق 22 اکتبر (اول آبان) در عمان برگزار مى‌شود.
 
در اين نشست کشورهای ايران، اردن، کويت، بحرين، عربستان، سوريه و عراق به منظور بررسى ساز وکارهاى همکارى، تبادل اطلاعات مربوط به مبارزه با تروريسم، تقويت نظارت بر مرزها، تقويت راه‌هاى مبارزه با جعل اسناد و مدارک، جلوگيرى از سفرهاى قاچاقى به عراق يا خروج از آن و راه‌هاى همکارى براى خنثى کردن فعاليت گروه‌هاى تروريستى در عراق حضور می یابند.
 
فرماندهى نيروهاى نظامى آمريکا به اوديرنو واگذار شد
 
ژنرال ديويد پترائوس که به عنوان فرمانده نيروهاى مرکزى آمريکا انتخاب شده در مراسمى رسمى با حضور رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا و جمعى از فرماندهان ارشد ارتش عراق از جمله نصير العبادى، رييس ستاد مشترک ارتش، کمال الخزرجى، فرمانده نيروهاى هوايى و حمد جواد، فرمانده نيروهاى دريايى عراق فرماندهى نيروهاى نظامى آمريکا در عراق را به ژنرال ريموند اوديرنو واگذار کرد.
 
اين مراسم در پايگاه نظامى آمريکا در فرودگاه بين‌المللى بغداد واقع در غرب اين کشور برگزار شد.
 
 مخالفت با برگزارى همه پرسى درباره باسک
 
قضات دادگاه قانون اساسى اسپانيا به اتفاق ارا طرح برگزارى همه پرسى درباره حق تعيين سرنوشت، در منطقه جدايى طلب باسک را رد و تاکيد کردند چنين تصميمى بايد با مشارکت تمام مردم اسپانيا گرفته شود.
 
در پى صدور راى دادگاه قانون اساسى اسپانيا در اين زمينه، خوان خوزه ايبارتکس رئيس ملى گراى منطقه باسک، در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد تصميم دادگاه قانون اساسى اسپانيا براى وى غافلگير کننده نبود اما مايوس کننده بود. ايبارتکس خواستار برگزارى همه پرسى در تاريخ بيست و پنجم اکتبر شده بود.
 
البرادعى در سال 2009 آژانس را ترک مى‌کند
 
محمد البرادعى مديرکل آژانس بين‌المللى انرژى اتمى سال آينده‌ ميلادى کناره‌گيرى خواهد کرد و براى چهارمين دور کانديداى مديريت آژانس نخواهد شد.
 
روزنامه‌ى گاردين نوشت که اين تصميم در يک يادداشت داخلى در سازمان ملل که روز چهارشنبه به گردش درآمد فاش شد که در آن آمده است: دوره‌ خدمت محمد البرادعى، مديرکل آژانس بين‌المللى انرژى اتمى در تاريخ 30 نوامبر 2009 (10 آذر 1388) به پايان خواهد رسيد و مديرکل براى دور ديگر در اين سمت حضور نخواهد داشت.
 
در اين يادداشت که در اختيار گاردين قرار گرفت آمده است که انتخاب نامزدهاى احتمالى براى جانشينى البرادعى به عنوان مديرکل آژانس پيش از پايان سال جارى ميلادى توسط شوراى حکام بررسى خواهد شد. 
 
عبدالله گل، رييس جمهور ارمنستان را به ترکيه دعوت کرد
 
عبدالله گل رييس جمهورى ترکيه با ارسال نامه اى براى سرژ سرکيسيان رييس جمهورى ارمنستان از وى براى سفر به ترکيه دعوت کرد.   
 
روابط عمومى رياست جمهورى ترکيه با صدور اطلاعيه اى ضمن اعلام اين مطلب افزود: عبدالله گل در نامه اش به سرژ سرکيسيان رييس جمهورى ارمنستان از وى دعوت کرد که براى تماشاى ديدار برگشت تيم هاى ملى فوتبال دو کشور که سال آينده ميلادى در ترکيه برگزار خواهد شد، به اين کشور سفر کند.
 
لغو وضعيت فوق‌العاده در تايلند
 
سومچاى وونگساوات نخست وزير موقت تايلند، روز يکشنبه پس از ملاقات با رييس ارتشاين کشور و ساير مقامات بلند پايه امنيتى، لغو وضعيت فوق‌العاده در تايلند را اعلامکرد.
 
وى اظهار داشت: تنش‌هاى سياسى هنوز ادامه دارداما اين مساله نمى‌تواند ادامه يافتن وضعيت فوق‌العاده در پايتخت را توجيه کند.
 
وضعيت فوق‌العاده در تايلند پس ازوقوع درگيرى‌هاى خشونت‌بار ميان طرفداران و مخالفان دولت، اعلام شده بود.
 
داماد تاکسين شيناواترا، نخست وزير تايلند شد
 
مجلس نمايندگان تايلند روز چهارشنبه سومچاى ونگسوات را با 298 راى موافق در برابر 163 راى مخالف در مقام نخست وزير جديد تايلند برگزيد. اومعاون حزب حاکم "قدرت مردم" و شوهر خواهر تاکسين شيناواترا نخست وزير سابق تايلند است.
 
 تاکسين شيناواترا پس از وقوع کودتاى نظامى در سال 2006 از مقام خود برکنار و در سال جارى در آستانه جلسه رسيدگى به پرونده فساد مالى وى از تايلند به انگليس گريخت.
 
درخواست دبير کل سازمان ملل از ايران
 
دبير کل سازمان ملل متحد با اشاره به تازه‌ترين گزارش آژانس بين‌المللى انرژى اتمى درباره برنامه هسته‌اى ايران، از تهران خواست به قطعنامه‌هاى شوراى امنيت عمل کند.   
 
بان کى‌مون به خبرگزارى آسوشيتدپرس گفت:‌ دولت ايران بايد بطور کامل به قطعنامه‌هاى مربوطه شوراى امنيت تمکين کند. اين خواست همه جامعه بين‌الملل است. آنها بايد به همه درخواست‌هاى جامعه بين‌الملل گوش فرا دهند.
 
مديران سياسى 1+5 درباره‌ ايران مذاکره مى‌کنند
 
وزارت امور خارجه‌ آمريکا اعلام کرد که مديران سياسى پنج عضو دايم شوراى امنيت و آلمان روز جمعه در واشنگتن با يکديگر ديدار مى‌کنند تا درباره‌ راه هاى متقاعد کردن ايران به توقف فعاليت‌هاى حساس هسته‌ای مذاکره کنند.
 
شان مک کورمک، سخنگوى وزارت امور خارجه آمريکا روز سه‌شنبه گفت: نمايندگان آمريکا،‌ چين، روسيه، انگليس، فرانسه و آلمان در ملاقات روز جمعه در واشنگتن درباره‌ى مسيرى که بايد در پيش گرفت با يکديگر مذاکره مى‌کنند.
 
وى افزود: اين نشست با نشست کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه‌ى آمريکا و همتايانش از پنج کشور ديگر گروه شش که هفته‌ى آينده در نيويورک و در حاشيه مجمع عمومى سازمان ملل برگزار خواهد شد، دنبال مى‌شود.
 
گسترش ناتو به سمت شرق ادامه خواهد داشت
 
دبيرکل ناتو اعلام کرد، اين پيمان به گسترش خود به سوى شرق اروپا با وجود مخالفت روسيه ادامه مى‌دهد.
 
ياپ دوهوپ شفر، دبيرکل سازمان پيمان آتلانتيک شمالى (ناتو) که در سفرى دو روزه در صدر هياتى بلندپايه‌ به منظور نشان دادن حمايت سازمان تحت امرش از گرجستان و برآورد خسارات وارده به زيرساخت‌هاى نظامى اين کشور به تفلیس رفته بود، به رهبران گرجی اطمینان داد که در ناتو به روى آن‌ها هميشه کاملا باز است.
 
شفر به مسکو هشدار داد که هيچ کس نمى‌تواند با اقدام نظامى روابط اين سازمان را با جمهورى پيشين اتحاد شوروى قطع کند.
 
 راه براى رياست جمهورى زوما در آفريقاى جنوبى هموار شد
 
جاکوب زوما که احتمال مى‌رود رييس جمهور آتى آفريقاى جنوبى باشد، از اتهام فساد مالى که هشت سال با آن دست و پنجه نرم مى‌کرد، تبرئه شد.
 
پس از رفع اتهام جاکوب زوما 66 ساله از اتهاماتى چون تقلب، پولشويى و فساد مالى، در حال حاضر موانع قانونى نيز براى وى جهت احراز سمت رياست جمهورى آفريقاى جنوبى از ميان رفته است.
 
زوما در سخنرانى خود خطاب به طرفدارانش اظهار داشت: اين پيروزى دموکراسى است. طرفداران زوما معتقدند که وى که پيشتر رييس چريک‌ها بوده، درد فقر را چشيده است و به همين دليل از جذابيت خاصى براى طرفدارانش برخوردار است. 
 
سودان و چاد روابط ديپلماتيک را از سر مى‌گيرند
 
سودان و چاد تصميم به از سرگيرى روابط ديپلماتيک بين خود گرفته و با استقرار نيروهاى آفريقايى براى مراقبت از مرزهاى بين دو کشور موافقت کردند.
   
وزراى امور خارجه گروه تماس براى حل بحران چاد و سودان در پايتخت اريتره امروز تشکيل جلسه دادند. در اين نشست خارطوم و انجامنا توافق کردند پيش از برگزارى ششمين نشست گروه تماس، سفيران خود را مبادله کنند و صلح بانان نظامى آفريقايى از هفت کشور آفريقايى با بودجه سالانه 30 ميليون دلار در مرزهاى دو کشور مستقر شوند تا مانع نفوذ شورشى‌ها به دو کشور شوند.
ديپلمات هاى آمريکايى، اروپايى وآفريقايى، اعضاى گروه تماس را تشکيل مى دهند.
 
رهبر کره‌ شمالى به اندازه‌اى بهبود يافته که مسواک بزند
 
پس از انتشار اخبار ضد و نقيض درباره وخامت حال رهبر کره شمالى مقامات کره جنوبى در خبرى اعلام کردند که وى به اندازه کافى بهبود يافته به گونه‌اى که مى‌تواند دندان‌هايش را مسواک بزند.   
 
مقامات بر اين باورند که "کيم جونگ - ايل" پس از سکته مغزى به اندازه کافى بهبود يافته تا بتواند دندان‌هايش را خودش مسواک بزند اما گرفتگى‌هاى عضلانى گاه به گاه وى را مجبور کرد تا نتواند در جشن‌هاى سالگرد شصتمين سال تاسيس کره شمالى شرکت کند.
 
بر همين اساس روزنامه "چوسان ايلبو" چاپ کره جنوبى به نقل از منبع ناشناسى در پکن نوشت: بر اساس اعلام يک مقام عالى رتبه چينى که هفته‌هاى گذشته با رهبر کره شمالى در پيونگ‌يانگ ديدار کرده بود جونگ-ايل 66 ساله سالم است و هيچ مشکلى در صحبت کردن ندارد.
 
قذافى پس از 42 سال به انگليس مى‌رود
 
رهبر ليبى به لندن مى‌رود تا در کنفرانس بين‌المللى انرژى که دسامبر (آذر ماه ) آينده در انگليس برگزار مى‌شود، شرکت کند.   
 
معمر قذافى به دعوت رسمى گوردون براون نخست وزير انگليس براى حضور در نشست بين‌المللى انرژى پاسخ مثبت داد و اين اولين سفر رسمى رهبر ليبى به لندن از سال 1969تاکنون خواهد بود.
 
به نوشته اين روزنامه، معمر قذافى هنگامى که يک افسر جز در ارتش ليبى بود براى طى کردن يک دوره آموزش نظامى (سال1966) به انگليس سفر کرد و اين تنها سفر رهبر ليبى به انگليس محسوب مى‌شود.
 
امضاى توافقنامه تقسيم قدرت در زيمبابوه
 
رابرت موگابه، رئيس‌جمهوری زيمبابوه و مورگان تساوانگيراى رئيس حزب نهضت براى تغيير دمکراتيک روز دوشنبه 15 سپتامبر در حراره متوافقنامه‌اى را مبنى بر تقسيم قدرت امضاء کردند.
 
اين موافقتنامه در حراره در مراسمى که تعداد زيادى از رهبران آفريقايى در آن حضور داشتند به امضاء رسيد.
 
بر اساس برخى از مفاد اين موافقتنامه رابرت موگابه با قدرت محدودترى همچنان رئيس جمهور باقى خواهد ماند و نيرو‌هاى مسلح زيمبابوه تحت فرماندهى وى قرار خواهند داشت. مورگان تساوانگيراى رئيس حزب نهضت براى تغيير دمکراتيک نيز مقام نخست وزيرى را با مسئوليت سياستگذارى عهده دار خواهد شد.
 
موضع اتحاديه‌ اروپا ادامه‌ مذاکره با دمشق است
 
خاوير سولانا مسئول سياست خارجى اتحاديه‌ اروپا در تل‌ آويو در جمع خبرنگاران گفت: موضع‌گيرى اتحاديه‌ اروپا ادامه دادن مذاکرات با سوريه است. اتحاديه‌ اروپا آماده است به محض اين که سوريه موضع‌گيرى‌اش را تغيير دهد و به خواسته‌هاى غرب عمل کند، مذاکرات با اين کشور را از سر بگيرد.
 
مسوول سياست خارجى اتحاديه‌ى اروپا افزود: در حال حاضر اتحاديه‌ اروپا هيچ تصميمى در زمينه‌ از سرگيرى مذاکرات با سوريه اتخاذ نکرده است.
 
وى ضمن ابراز خرسندى از مذاکرات غير مستقيم ميان سوريه و رژيم صهيونيستى با ميانجى‌گرى ترکيه، گفت: بايد اين مذاکرات از سرگرفته شود چرا که تلاش مثبتى است و نبايد متوقف شود.
 
سولانا در ادامه نسبت به روند مذاکرات فلسطين و رژيم صهيونيستى ابراز نااميدى کرد و گفت: ما اميدواريم که تغييرات سياسى آتى در اسراييل بر روند صلح ميان اسراييلى‌ها و فلسطينى‌ها تاثير نگذارد.
 
 
براى مذاکره با آمريکا به ميانجى نياز نداريم
 
وليد معلم وزير امور خارجه سوريه، در کنفرانس خبرى که از سوى سايت اينترنتى سريانيوز سوريه منتشر شد، عنوان داشت: آمريکا و سوريه روابط مستقيمى با يکديگر دارند و هر زمانى که آمريکا بخواهد باب مذاکرات را باز کند، ما براى اين امر آماده خواهيم بود.
 
وى اظهار داشت: تغيير سياست‌هاى دولت آتى آمريکا در قبال سوريه و منطقه، مساله‌اى آمريکايى است.
 
وزير امور خارجه سوريه بر لزوم استفاده واشنگتن از تجربيات کشورهاى اروپايى به ويژه فرانسه در زمينه پى بردن به جايگاه جغرافيايى سوريه و نقش تاريخى آن در تحقق صلح در منطقه تاکيد کرد.
 
ابراز ترديد عباس نسبت به حصول توافقنامه‌ صلح در سال 2008
 
در حاليکه هيچ يک از شش مساله‌ى اصلى مطرح شده در توافقنامه‌ نهايى صلح بين رژيم صهيونيستى و تشکيلات خودگردان فلسطين حل نشده است، محمود عباس درخصوص امضاى اين توافقنامه تا پيش از پايان سال 2008 ابراز ترديد کرد.
 
محمود عباس به مناسبت پانزدهمين سالگرد امضاى قرارداد اسلو اظهار داشت: دولت آمريکا نقش اساسى را در روند صلح خاورميانه ايفا مى‌کند. مقامات ارشد آمريکايى نگران آن اند که تا پايان سال جارى ميلادى توافقنامه‌ به امضا نرسد و اعتقاد دارند که اين امر شدنى است. اما اختلافات ميان دو جناح فلسطينى و اسراييلى همچنان بسيار است.
 
سوریه خواهان نقش تاثیرگذار اروپا در خاورمیانه است
 
وزیر امور خارجه سوریه در جریان استقبال از مدیر بخش خاورمیانه در وزارت امور خارجه انگلیس اعلام کرد که دمشق خواهان ایفای نقش تاثیرگذار اروپا در خاورمیانه به ویژه در حمایت از روند صلح است.
 
ولید المعلم همچنین بر تمایل شدید سوریه به حمایت از روند سیاسی عراق و نیز اهمیت برقراری ثبات در آن و تعیین جدول زمانی برای خروج نیروهای بیگانه از آن تاکید کرد.
 
در دیدار جان جینکینز با ولید المعلم، روابط دوجانبه، تحولات اخیر منطقه در خاورمیانه به ویژه در عراق و لبنان و نیز روند صلح به ویژه مذاکرات غیر مستقیم سوریه و رژیم صهیونیستی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
روياى تشکيل کشور بزرگ اسراييل پايان يافته است
 
ايهود المرت نخست وزير رژيم صهيونيستى، در جلسه‌ دولت اين رژيم اظهار داشت: کسانى که امروز از ايجاد کشور بزرگ اسراييل صحبت مى‌کنند، تنها خودشان را فريب مى‌دهند.
 
المرت افزود: من هيچ وقت اين گونه فکر نکردم و بعد از مذاکرات کمپ ديويد نيز گفتم که در چشم پوشى‌هاى ايهود باراک مبالغه‌هاى زيادى شده بود و اين مساله را نيز گفتم و معتقد بودم که تمام آنچه که در اين منطقه وجود دارد براى ماست ولى در پايان و بعد از تلاش طولانى و برخى تجربيات دردناک به اين نتيجه رسيده‌ايم که اگر تمايلى به ايجاد يک کشور با دو مليت نداريم، بايد سرزمين اسراييل را با کسانى که با آنها زندگى مى‌کنيم تقسيم کنيم.
 
المرت اظهار داشت: مبدا ايجاد کشور اسراييل از نيل تا فرات پايان يافته است. چهل سال بعد از جنگ شش روزه هنوز از بهانه تراشى‌ها براى توجيه اينکه چرا ما بايد کارى انجام ندهيم دست بر نداشتيم و اين مساله هيچ کمکى به اسراييل نکرده است.
 
المرت افزود: جامعه جهانى ديدگاهش را تغيير داده و اين امر زمينه را براى نگرش به اين مساله که بايد دو کشور اسراييل و فلسطين با دو قوميت ايجاد شود فراهم کرده است.
 
حمايت انگليس از مذاکرات غيرمستقيم سوريه و اسرائیل
 
جان جينکينز فرستاده انگليس و مدير اداره‌ امور خاورميانه در وزارت امور خارجه انگليس، با وليد معلم وزير امور خارجه سوريه ديدار کرد.
 
بر اساس بيانيه وزارت امور خارجه‌ سوريه، اين فرستاده حمايت انگليس را از مذاکرات غير مستقيم سوريه و اسراييل اعلام کرد.
 
فرستاده انگليس از نقش مثبت سوريه تقدير کرد و بر گسترش روابط سياسى و اقتصادى با سوريه تاکيد نمود. جينکينز و معلم همچنين به بررسى مسايل منطقه از جمله عراق، لبنان و روند صلح پرداختند.
 
ديدار بى‌نتيجه عباس و المرت در بيت‌المقدس
 
ايهود المرت، نخست وزير رژيم صهيونيستى روز سه‌شنبه با محمود عباس رييس تشکيلات خودگردان فلسطين در بيت‌المقدس ديدار کرد.
 
مارک رگو، سخنگوى المرت اظهار داشت: دو طرف در جريان اين نشست توافق کردند که به مذاکرات و ديدارهايشان طى هفته‌هاى آتى ادامه دهند.
 
وى افزود: تا زمانى که المرت نخست وزير اسراييل باشد دو طرف با يکديگر ديدار خواهند کرد و اين نشست آخرين نشست آنها نخواهد بود.
 
سخنگوى نخست وزير رژيم صهيونيستى خاطرنشان کرد که محمود عباس و ايهود المرت پس از بازگشت عباس از نشست‌هاى مجمع عمومى سازمان ملل متحد در نيويورک مذاکرات خود را از سر خواهند گرفت.
 
وزيرخارجه‌ اسپانيا پس از لبنان به سوريه رفت
 
ميگوئل آنخل موراتينوس، وزير امور خارجه‌ اسپانيا که به دمشق سفر کرده است گفت: اسپانيا همواره در راستاى ابراز نقش سازنده و مهم سوريه در تحقق مصالحه بين لبنانى‌ها تلاش کرده است و امروز نتيجه‌ اين تلاش‌ها با پشت سر گذاشتن مواضع و مشکلات در لبنان، انتخاب رييس‌جمهور جديد، تشکيل دولت و برگزارى مذاکرات ملى در لبنان جلوه‌گر شده است.
 
وى تصريح کرد: ما از روابط با سوريه اهداف محلى را دنبال مى‌کنيم که مهمترين آن حمايت از مذاکرات صلح فلسطين و اسراييل و مذاکرات صلح غير مستقيم سوريه و اسراييل است.
 
وزیر امور خارجه‌ اسپانيا يکى از اهداف سفرش به دمشق را زمينه‌ سازى جهت سفر رودريگرز زاپاترو، نخست وزير اسپانيا به سوريه اعلام کرد که قرار است تا پيش از پايان سال جارى ميلادى انجام شود.
 
 نشست فوق‌العاده بررسى روند صلح خاورميانه برگزار مى‌شود
 
نشست اضطرارى وزراى امور خارجه اتحاديه عرب در نوامبر آينده براى بررسى روند مذاکرات فلسطين و رژيم صهيونيستى در ماه‌هاى باقى مانده تا پايان سال جارى ميلادى برگزار مى‌‌شود.   
 
"هشام يوسف" رئيس دفتر دبير کل اتحاديه عرب در گفتگو با خبرگزارى کويت اعلام کرد: اين نشست مختص ارزيابى کامل و فراگير روند صلح خاورميانه است که به دنبال مذاکرات فلسطين و اسرائيل در هفته‌هاى سرنوشت ساز پيش رو برگزار مى‌شود.
 
وى با اشاره به اينکه اين نشست در مقر اتحاديه عرب و به رياست وزير امور خارجه عربستان برگزار مى‌شود گفت: تحولات در عرصه آشتى ملى فلسطين در سايه تلاش‌هاى کنونى مصر براى نظارت و ميانجيگرى بين گروه هاى فلسطينى نيز در اين جلسه مورد بررسى قرار مى‌گيرد.
 
موافقت زرداری با استعفای وزرای حزب مسلم لیگ شاخه نواز
 
آصف علی زرداری استعفای وزرای فدرال وابسته به حزب مسلم لیگ شاخه نواز را پذیرفت. وی این استعفاها را پس از درخواست یوسف رضا گیلانی، نخست وزیر این کشور قبول کرد.
 
در عین حال احسان اقبال، سخنگوی حزب مسلم لیگ شاخه نواز از آمادگی حزبش به عنوان عمده ترین حزب مخالف دولت برای داشتن نقشی سازنده در حاکمیت این کشور خبر داد.
 
احزاب مردم و مسلم لیگ شاخه نواز در انتخابات 18 فوریه پیروز شدند و درباره تشکیل دولت جدید با هم توافق کردند.
 
این دو حزب درپی بوجود آمدن اختلافاتی درباره بازگشت به کار قضات عزل شده در زمان پروز مشرف، رئیس جمهور سابق پاکستان از هم فاصله گرفته و حزب نواز از ائتلاف حاکم خارج شد.
 
زرداری و براون بر مقابله با طالبان تاکید کردند
 
گوردون براون نخست وزیر انگلیس و آصف علی زرداری رئیس جمهوری پاکستان دربیانیه مشترکی بر مبارزه مشترک افغانستان و پاکستان با افراط گرایی به کمک نیروهای بین المللی تاکید کردند.
 
دو طرف در این بیانیه، مبارزه با افراط گرایی را در دستورکار دولت های خود عنوان کرده و گسترش افراط گرایی را برای دولت پاکستان و نیروهای انگلیسی حاضر در افغانستان آسیب زا دانستند.
 
ورود رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به اسلام آباد
 
مایکل مولن برای گفتگو با یوسف رضا گیلانی، نخست وزیر پاکستان و اشفق کیانی، فرمانده ارتش این کشور درباره عملیات مشترک نظامی بر ضد طالبان در مرزها با افغانستان وارد اسلام آباد شد.
 
واشنگتن و اسلام آباد درباره چگونگی مبارزه با طالبان در مرزهای افغانستان و پاکستان با هم اختلاف نظر دارند.
 
کرزى به آمريکا مى‌رود
 
سخنگوى کاخ سفيد اعلام کرد: رئيس جمهورى افغانستان براى ديدار با جورج بوش و بررسى مسائل امنيتى 26 ماه جارى به آمريکا سفر مى‌کند.   
 
"دانا پرينو" سخنگوى کاخ سفيد با بيان مطلب گفت: در ديدار حامد کرزى با بوش مسائل مهمى از جمله مسايل امنيتى، گسترش ارتش افغانستان، همکارى‌هاى استراتژيک و انجام اصلاحات سياسى و اقتصادى مورد بحث وبررسى قرار مى گيرد.
 
بالا گرفتن تنش‌هاى افغانستان و پاکستان و افزايش تعداد سربازان آمريکايى از ديگر مسائل مورد بحث دو رئيس جمهور خواهد بود.
 
سفر غیر منتظره گیتس به افغانستان
 
رابرت گیتس برای گفتگو با نظامیان خارجی مستقر در افغانستان از جمله نظامیان آمریکایی و همچنین دیدار با حامد کرزای رئیس جمهوری افغانستان وارد کابل شد.
 
وزیر دفاع آمریکا روز دوشنبه از عراق دیدار و با مقام های نظامی و سیاسی این کشور درباره مسائل امنیتی مذاکره کرد.
 
آمریکا از کاهش نیروهای خود درعراق و سپردن امنیت این کشور به نیروهای مردمی و افزایش نیروهای خود در افغانستان خبر داده است.
 
پیوستن ما به ناتو بهترین پاسخ به تمام چالش هاست
 
ویکتور یوشچنکو در گفتگویی با روزنامه فرانسوی لوموند ضمن تاریخی خواندن نشست اخیر سران اتحادیه اروپا درباره گرجستان که وی نیز در آن حضور داشت، از اقدامات روس ها در قفقاز ابراز نگرانی کرد.
 
یوشچنکو خاطرنشان کرد: پس از بحران گرجستان تنها راه تضمین استقلال، تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین، پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است.
 
وی افزود: پیوستن ما به ناتو بهترین پاسخ به تمامی چالش های ماست و این به نفع ناتو نیز است تا صلح و ثبات به شرق هم کشیده شود. در این راستا، ما در انتظار نشانه مثبتی در اجلاس ماه دسامبر سازمان ناتو هستیم.
 
حمله‌ گرجستان به اوستيا مثل 11 سپتامبر بود
 
ديميترى مدودف رييس جمهور فدراسيون روسيه در جلسه اطلاع رسانى با کارشناسان روسيه حمله ماه گذشته‌ گرجستان به اوستياى جنوبى، منطقه جداى خواه گرجستان را به حملات القاعده به آمريکا در 11 سپتامبر سال 2001 تشبيه کرد که تقريبا سه هزار کشته داده است.
 
مدودف عنوان کرد: روسيه اگر اين جمهورى پيشين شوروى (گرجستان) داراى نقشه‌ى راهى براى عضويت در ناتو بود و نه فقط يک وعده در مورد ورود به اين پيمان در آينده، بازهم همين گونه تعيين کننده عمل مى‌کرد.
 
رييس جمهور روسيه گفت: ناتو اين گونه قوى‌تر نخواهد شد. تنش‌هاى جهانى کاهش نخواهند يافت. اگر گرجستان طرح اقدام عضويت در ناتو مى‌داشت، چه؟ حتى يک ثانيه هم صبر نمى‌کردم و تصميمى را مى‌گرفتم که در آن زمان (آغاز جنگ) گرفتم. عواقب آن چه مى‌بود؟ مى‌توانست بسيار بدتر باشد.
 
پرواز بمب افکن های استراتژیک روسیه در حیات خلوت آمریکا
 
برای اولین بار پس از پایان جنگ سرد بار دیگر بمب افکن های استراتژیک ( راهبردی ) روسیه بر فراز دریای کارائیب به پرواز درآمدند. در این پرواز دو فروند بمب افکن راهبردی " تی یو 160 " شرکت داشتند.
 
معاون فرمانده نیروی هوایی راهبردی وابسته به نیروهای مسلح روسیه گفت : این پرواز به شکل عادی در طول سواحل کشورهای حاشیه کارائیب اجرا شد و شش ساعت طول کشید.
 
پرواز بمب افکن های روسیه بر فراز دریای کارائیب در جنوب ایالات متحده آمریکا با همکاری ونزوئلا برنامه ریزی شده است.
 
نيروهاى روسى از غرب گرجستان عقب‌نشينى کردند
 
صدها سرباز روسى روند خروج از مواضع خود را در حومه‌ شهر بندرى پتى در غرب گرجستان و سه مکان ديگر در غرب اين کشور آغاز کردند.
 
الکساندر لومايا، رييس شوراى امنيت ملى گرجستان با تاييد اين اقدام گفت: آنها به تعهد خود عمل کرده‌اند. با يان حال لومايا ادعا کرد که حتى با خروج 250 سرباز و خودروى زرهى، باز هم در حدود 1200 سرباز روس در 19 موضع در خاک گرجستان حضور دارند.
 
وى تاکيد کرد: گرجستان همانند آمريکا و اتحاديه‌ اروپا خواستار خروج کامل نيروهاى روسى و استقرار در مواضعى است که پيش از جنگ در اختيار داشته‌ است.
 
دعوت يوشچنکو از مدودف براى سفر به اوکراين
 
رييس‌جمهور اوکراين در گفت‌وگويى تلفنى روز يکشنبه از همتاى روس خود دعوت کرد در ماه‌هاى نوامبر- دسامبر سال جارى به اوکراين سفر کند.
 
دفتر رياست جمهورى اوکراين اعلام کرد: در جريان صحبت تلفنى ويکتور يوشچنکو، رييس‌جمهور اوکراين با ديميترى مدودف، رييس‌جمهور فدراسيون روسيه، مدودف از سوى يوشچنکو دعوت شد در ماه‌هاى نوامبر - دسامبر سال 2008 به اوکراين سفر کند که اين پيشنهاد از سوى مدودف پذيرفته شد.

نظر شما :