نگاهى به سرمقاله‌هاى مطبوعات جهان - ۲۰ سپتامبر

۳۰ شهریور ۱۳۸۷ | ۲۱:۳۹ کد : ۲۷۴۴ اخبار اصلی
الحيات: جایگاه اعراب در جنگ سرد و درگیری برای نفوذهای جدید چیست،* فايننشال تايمز:زمانی برای ضمانت از منفجر نشدن اقتصاد امریکا
نگاهى به سرمقاله‌هاى مطبوعات جهان - ۲۰ سپتامبر

روزنامه الحیات چاپ لندن، سرمقاله امروز خود را به موضوع جنگ سرد جدید که به اعتقاد برخی کارشناسان میان مسکو و واشنگتن آغاز شده، اختصاص داده و با عنوان جایگاه اعراب در جنگ سرد و درگیری برای نفوذهای جدید چیست، نوشته است، پس از پایان دوران ریاست جمهوری یلتسین در روسیه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور امنیتی قدرتمندی که از اواخر قرن گذشته میلادی قدرت را در دست گرفت، توانست به کمک کارشناسان خبره و به برکت افزایش قیمت نفت جایگاه جهانی کشورش را بازسازی کند. حال روسیه پس از این بازسازی گسترده مایل است نقش بزرگتری در دنیا ایفا کند و حتی به فکر نفوذ در افغانستان و عراق افتاده است.

 

در ادامه این یادداشت، آمده است، در این شکی نیست که روسیه این روزها زخم­های دردآور عمیقی را بر پیکر ایالات متحده وارد کرده و کیان امپراطوی جهانی آن را خدشه­دار کرده است. پوتین تا زمانی که دقیقا به این هدف که روسیه قدرت در خور توجهی کسب کرده، حاضر نشد ریاست جمهوری کشورش را به شخصی چون مدوودوف واگذار کند. اما در این جا پرسشی که مطرح شده، این است که در چنین موقعیتی اعراب که همواره دوستی و نزدیکی به کشورهای دیگر را برای بقای خود الزامی و حیاتی دانسته­اند، چه جایگاهی دارند؟

 

روزنامه فایننشال تایمز سرمقاله امروز خود را به موضوع بحران­های اقتصادی جاری در ایالات متحده امریکا اختصاص داده و با عنوان زمانی برای ضمانت از منفجر نشدن اقتصاد امریکا نوشته است، اکنون نوبت به گردباد اقتصادی رسیده است، دو هفته پیش همگی شاهد اوج شرکت­ها و بنگاه­های اقتصادی برای رسیدن به بالاترین قله­های اقتصادی بودند و اکنون همه شاهد سقوط ناگهانی آنها تا قعر متلاشی شدن هستند. ایالات متحده امریکا با دخالت مستقیم مالی خود تلاش کرد، بسیاری از بنگاه­های اقتصادی را از خطر سقوط نجات دهد. اما دیگر  کار به جایی رسید که قدرت مالی دولت نیز نمی­توانست کاری از پیش ببرد. مرحله­ای که حتی می­تواند خود دولت را به ورطه سقوط بکشاند.

 

در ادامه این یادداشت آمده است، در ابتدای این گردباد عظیم در چند سال گذشته همه امیدوار بودند این مسئله خود راه خود را بیابد و در نهایت مشکلاتش را حل و فصل کند. اما هنگامی که بانک برادران لمن به طور ناگهانی ورشکستگی 40 میلیارد دلاری خود را اعلام کرد، همه زنگ خطر را به سختی شنیدند. هنوز اقتصاد سرمایه­داری نیاز به حمایت دولتی دارد. این شوک بزرگی بود که در نهایت منجر به دخالت مستقیم دولت امریکا برای نجات دیگر بنگاه­های اقتصادی برای نجات از بحران ورشکستگی شد.

 

روزنامه دیلی تلگراف چاپ لندن نیز موضوع بحران اقتصادی امریکا را پر اهمیت دانسته و در سرمقاله خود با عنوان دهه­های موفقیت و غرور. یک هفته شک آور و دردناک. اتفاقات بعدی چیست، نوشت، روز سه شنبه پس از وقوع شوک دردآور به اقتصاد جهانی و گذر از یکی از بدترین روزهای اقتصاد، بورس وال استریت ژورنال به شدت سقوط کرد تا آن نیز از قافله شاخص­های سقوط عقب نمانده باشد. بانکداران و سرمایه­گذاران لندن، زوریخ، توکیو، دبی و شانگهای نیز شاهد سقوط شاخص سهام­هایشان بودند در حالی که چشمانشان خیره با بازار سهام نیویورک باقی مانده بود. همه سرمایه­داران جهانی همگی با خیره با بازار نیویورک و امیدواری برای احیای آن بدترین روز خود را در روز سه شنبه تجربه کردند.

 

روزنامه ایندیپندنت نیز سرمقاله امروز خود را با آشفتگی اقتصادی جهانی ناشی از بحران اقتصادی در امریکا اختصاص داده و با عنوان اعتماد به دولت بهتر از اعتماد به بازار آزاد، نوشته است، همواره تلاش داشتیم ثابت کنیم که بهترین نوع اقتصاد عدم دخالت دولت در امور اقتصادی است. اما در طول هفته گذشته نظام سرمایه­داری و بهتر بگوییم مدعی سمبل سرمایه­داری پنج بار در بازار اقتصادی جهانی دخالت کرد تا مسیر سقوط بازار را منحرف کرده و آن را به راه اصلی خود باز گرداند.

 

در ادامه این یادداشت آمده است، در حالی که بسیاری از مردم به بانک­های امریکا و اروپا هجوم برده بودند و تلاش می­کردند پول­های نقدی خود را از حساب­های بانکی خود خارج کنند، بسیاری از بانک­ها همچنین به تبلیغ گسترده افتتاح حساب مالی و کارت­های بانکی خود می­پرداختند. در حالی که در طول سالیان گذشته به هیچ عنوان تجربه چنین شکست تلخ اقتصادی را از سر نگذارنده بودند. اما این چه در این میان دردآور برای بانکداران و اقتصاددانان بودند لزوم حضور دولت این دشمن دیرینه اقتصاد آزاد برای نجات آنان از ورطه سقوط بود. چیزی که ظاهرا این ایده را به ذهن بسیاری از مصرف­کنندگان اقتصادی مبادرت کرد که اعتماد به دولت بهتر از اعتماد به اقتصاد بازار آزاد است.

 

نظر شما :