پیامد سرمايه گذارى يک ميلياردى ايران در گرجستان

۱۶ مرداد ۱۳۸۶ | ۲۲:۴۸ کد : ۲۷۵ اخبار اصلی
سفیر موقت آمریکا در ایروان 15 ژوئن از توسعه روابط ایران و ارمنستان ابراز نارضایتی کرده بود. با اين همه موضع روسيه در اين باره همانند نظر رسمى واشنگتن نا معلوم است.

ایران برنامه سرمایه گذاری های گسترده در اقتصاد گرجستان و ارمنستان را بررسی می کند. صحبت درباره 1 میلیارد دلار برای تفلیس و پیشنهادی مشابه برای ایروان است. ایران با اجرای طرح توسعه طلبی در بخش سرمایه گذاری، می تواند به با نفوذترین کشور منطقه تبدیل شود، به عنوان مثال حجم کل سرمایه گذاری روسیه در گرجستان در سال 2006 بیش از 30 میلیون دلار نبوده و در ارمنستان روسیه قصد دارد 1.5 میلیارد دلار سرمایه گذاری کند.

 

طبق اطلاعات مندرج در رسانه های گرجی، "لوان آساتیانی" سفیر گرجستان در جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که تجار ایرانی آماده سرمایه گذاری 1 میلیاردی در گرجستان هستند. به گفته وى "طرفین مذاکراتی درباره ایجاد اوضاعی مساعد در زمینه حمل و نقل انجام می دهند... علاوه بر سرمایه گذاری های مستقیم، بازار عرضه در ایران نیز برای گرجستان بسیار جالب توجه است چونکه ایران کشوری بزرگ با 70 میلیون جمعیت است".

 

برنامه های تهران سبب برانگیختگی واشنگتن شده. تا کنون آمریکا که گرجستان را محکم در حیطه نفوذ خود نگه داشته است، تنها ارمنستان را مورد انتقاد قرار داد. "انتونی گودفری" سفیر موقت آمریکا در ایروان 15 ژوئن از توسعه روابط ایران و ارمنستان ابراز نارضایتی کرده بود.  با اين همه موضع روسيه در اين باره همانند نظر رسمى واشنگتن نا معلوم است. آيا مسکو از اينکه تهران محبوبيت خود را در قفقاز افزايش دهد، رضايت خواهد داشت ؟

 

در ایروان شایعاتی به گوش می رسند مبنی بر این که این سخنان سفیر آمریکا در ایروان می توانند نظر شخصی وی باشند، چرا که در رابطه با تفلیس که پیشنهاد مشخصی از سوی تهران دریافت کرده است، واشنگتن چیزی نگفته است.

مسئله در این است که محافل مقتدر ارمنی در آمریکا مخالف اظهارات سفیر آمریکا در ارمنستان است که علناً درباره قتل عام ارامنه در ترکیه در سال 1915 ابراز تردید کرده بود، و اکنون آینده شغلی این دیپلمات نامشخص است.

 

"ادوارد آقاجانوف" کارشناس امور اقتصادی در ایروان، مى گويد من نمی توانم تصور کنم که در چه بخشی از اقتصاد ارمنستان می توان 1 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرد، چرا که بخشی آزاد برای سرمایه گذاری باقی نمانده است".

طرحی که بیشتر از همه واقعی به نظر می رسد، ساخت پالایشگاه نفت است که در ارمنستان مدت بسیاری است درباره آن صحبت می کنند و همچنین توسعه آتی صنایع آلترناتیو تولید انرژی.

 

"پئات زاکاریشویلی" مدیر مرکز توسعه و همکاری تفلیس معتقد ست که با توجه به تماس های اخیر واشنگتن و تهران "بخش گرجستانی" در برنامه ایران را (ارمنستان و ایران روابطی ویژه دارند) باید به عنوان یک آزمون قلمداد کرد. به گفته آقاى زاکاريشويلى گرجستان بدون تایید آمریکا سرمایه گذاری نمی پذیرد. اگر چنین چیزی رخ دهد، به معنای تضعیف موضع آمریکا در رابطه با ایران و راه دادن به آن در منطقه خواهد بود".


نظر شما :