ديپلماسى ايران در آمريکا لاتين روز به روز قوى تر شود

۱۰ تیر ۱۳۸۶ | ۲۳:۱۹ کد : ۲۸۴ اخبار اصلی
هوگو چاوز پس از ديدار با ولاديمير پوتين رييس جمهور براى ششمين بار به ايران آمده است. آقاى پوتين در حال حاضر براى ديدارى غير رسمى با جورج بوش رييس جمهور آمريکا در ايالات متحده به سر مى برد.

 

 محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران، در دیدار با همتای ونزوئلایی خود گفته که پايه‌ های استکبار جهانی متزلزل شده و پيروزی با مقاومت و ايستادگی محقق می ‌شود. آقاى چاوز نيز گفته که همکاری کشورهای مستقل از جمله ایران و ونزوئلا نقش موثری در شکست سیاست های امپریالیسم و نجات ملت ها دارد.

 

رئیس جمهور ونزوئلا با اشاره به همکاری کشورهای مستقل آمریکای لاتین با همدیگر گفت: کشورهای آمریکای لاتین می توانند با استفاده از تجربیات ارزشمند ایران در عرصه های مختلف زمینه را برای پیشرفت ملت های خود فراهم کنند.

 

هوگو چاوز در پایان با استقبال از حضور ایران در «جنبش آلبا» به عنوان عضو ناظر تاکید کرد: ملت ایران با مقاومت در برابر امپریالیسم، به طور قطع به موفقیت دست خواهد یافت.

 

هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا، روز یکشنبه اول جولاى  (دهم تیر ماه) به همراه چهار وزیر وارد ایران شد در نهاد ریاست جمهوری با آقای احمدی نژاد دیدار کرد. آقاى چاوز در انتخابات سراسرى رياست جمهورى  سال گذشته در ونزوئلا در رقابت با رقيب راستگراى خود به پيروزى قاطع دست يافت و براى پنج سال ديگر رييس جمهور اين کشور در آمريکاى لاتين شد.

 

این دو رييس جمهور از منتقدان سرسخت آمریکا و سیاست های دولت جورج بوش به شمار می روند؛ نقطه اشتراکی که موجب نزدیکی روزافزون ونزوئلا و ایران در سال های اخیر شده است.

 

دو کشور از صادر کنندگان نفت هستند و سرمایه گذاری های متقابل قابل توجهی نیز در بخش صنعت نفت انجام داده اند که میزان سرمایه گذاری های ایران در ونزوئلا نزدیک به یک میلیارد دلار برآورد شده است.

 

آقای چاوز که برای دیداری سه روزه وارد ایران شده در دومین روز سفر خود از طرح های منطقه عسلویه که بزرگترین پروژه گازی ایران در آن اجرا می شود، دیدن می کند.منطقه عسلویه در شمال میدان گازی پارس جنوبی در حاشیه خلیج فارس قرار دارد و ایران برای بهره برداری از این میدان گازی که با کشور قطر مشترک است، سرمایه گذاری کلانی کرده است.

 

 

سید محمد علی حسینی سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته است که در سفر آقای چاوز به ایران، 20 قرارداد و تفاهم نامه در زمینه های خودروسازی، تراکتور سازی و انبوه سازی مسکن بین دو کشور امضا می شود.

 

در زمينه سياسی، هيئت نمايندگی ونزوئلا در آژانس بين المللی انرژی اتمی در نشستهای آژانس از مدافعان مواضع ايران بوده است.

 

اما ونزوئلا با وجود اينکه همچون ايران با سياستهای آمريکا مخالفت می ورزد اما برخلاف ايران با آمريکا رابطه تجاری دارد و از صادرکنندگان نفت به آمريکاست.

 

روابط ایران و ونزوئلا به چهار دهه پیش باز می گردد که سفارت این کشور در تهران افتتاح شد ولی با تشکیل سازمان صادرکنندگان نفت (اوپک) گسترش یافت.روابط دو کشور در دولت سيد محمد خاتمی شکل تازه ای پیدا کرد و همکاری دو کشور  رو به گسترش گذاشت و تا امروز هم با قوت دنبال مى شود.

 

یک ماه پیش دانیل اورتگا رئیس جمهور نیکاراگوئه از ایران دیدار کرده و گفته می شود به زودی اوو مورالس رئیس جمهور بولیوی نیز به ایران سفر خواهد کرد.

 

در حال حاضر ديپلماسى ايران رو به سوى همکارى و گسترش روابط با کشورهاى آمريکاى لاتين دارئ. اين جهت گيرى منتقدان و البته مدافعانى دارد. منتقدان اين سياست مى گويند که بعد مسافت و  قدرت اندک سياسى کشورهاى آمريکاى لاتين، اعتبار چندانى براى سياست خارجى ايران به همراه نخواهد آورد.

 

اما مدافعان اين جهت گيرى با اشاره به حضور نظامى آمريکا در خاورميانه که کيلومترها دور تر از مرزهاى اين کشور است مى گويند که حضور اقتصادى ايران در منطقه اى که حياط خلوت آمريکا خوانده مى شود و گسترش روابط با کشورهاى ضد آمريکايى، به مثابه يک بازدارندگى و رقابت با ايلات متحده در منطقه اى است که آمريکايى ها در آن چندان محبوبيتى بر خلاف ايرانى ندارند.


نظر شما :