روسیه به دنبال بهانه برای گسترش حوزه عملکرد خود

۲۱ مهر ۱۳۸۷ | ۰۰:۱۸ کد : ۲۸۸۰ گفتگو
گفت و گو با محمود شوری، کارشناس مسائل روسیه
روسیه به دنبال بهانه برای گسترش حوزه عملکرد خود
اسراییل رادارهای پیشرفته ای از امریکا خریداری کرده است که این امر واکنش روسیه را در برداشت. روسیه این خرید تسلیحاتی را بخشی از گسترش سپر دفاع موشکی تعبیر کرده است و در مقابل در صدد است که به سوریه سلاح بفروشد. گفت و گوی دیپلماسی ایرانی با محمود شوری، کارشناس مسائل روسیه.
 
روسیه درصدد است تا به سوریه سلاح بفروشد و سوریه نیز بندر طرطوس را در اختیار روس‌ها قرار داده است. دو ناو روسی به زودی وارد این بندر خواهند شد. به نظر شما این عملکرد چه تاثیری در روابط روسیه و امریکا خواهد داشت؟
بعد از حوادث گرجستان، حوزه تنش ها و رقابت های بین دو کشور در حال افزایش است. به نظر من این ادامه گسترش حوزه تنش ها است. روس ها به دنبال سوژه و بهانه هایی برای گسترش حوزه عمل خود هستند. حتی شاهد این بودیم که روس ها تا مرزهای آمریکای لاتین نیز پیش رفتند و با درخواست ونزوئلا روس‌ها دست به اقداماتی در این منطقه نیز زدند. در مورد رادارهایی که به اسراییل فروخته شده، در گذشته روس ها هر چه به سوریه می فروختند با این ادعا بود که این معاملات توازن نظامی را در منطقه تغییر نمی دهد و تاثیری در برابری نظامی ایجاد نمی کند و سلاح ها، سلاح های دفاعی هستند و توازن استراتژیک را برهم نمی زند. اما در حال حاضر روس ها دیگر به این موضوع پایبند نیستند و یا حداقل می خواهند این‌گونه نشان دهند. من فکر می کنم این اقدام روسیه از یک طرف استفاده از فرصت است و از طرفی دیگر استقرار این رادارها، توازن استراتژیک را به نفع غرب و متحدین غرب در منطقه تغییر دهد. به همین دلیل ارتباطات روسیه و سوریه می‌تواند فصل جدیدی در رقابت روسیه و امریکا در خاورمیانه رقم بزند. این مسئله ای است که در گذشته روس ها همواره سعی می کردند از آن دوری کنند. در گذشته روسها بیشتر از روی ضرورت های اقتصادی به این منطقه سلاح می فروختند اما امروز برای ایجاد یک توازن استراتژیک در این منطقه فعال شده اند. این تفاوت وضعیت فعلی با گذشته است.
 
اسراییل هواپیماهای F35 را از امریکا خریداری کرده است. هدف اسراییل از خرید این هواپیماها چیست؟
این اولین باری نیست که اسراییلی ها تسلیحات پیشرفته ای را از امریکایی ها خریداری می کنند و آخرین بار هم نخواهد بود. اسراییلی ها همین اواخر 30 میلیارد دلار خرید تسلیحاتی از امریکا داشتند. هدف آنها، هدف مشخصی است. آنها به دنبال این هستند که بتوانند برتری استراتژیک خود را در منطقه حفظ کنند. هرچه سیستم‌های دفاعی کشورهای منطقه مانند سوریه و ایران تقویت بشود، اسراییلى ها هم به دنبال این خواهند بود که با خرید سیستم های تسلیحاتی جدیدتر از سیستم های دفاعی این کشورها عبور کنند.
 
امریکا هم به کشورهای عربی سلاح می فروشد. آیا به نظر شما، فروش سلاح به کشورهای عربی یک رقابت تسلیحاتی جدیدی است؟
فروش تسلیحات امریکا به کشورهای عربی مربوط به اتفاقات جدید در دنیا نیست. فروش سلاح های امریکایی به کشورهای عربی چندی پیش از آغاز جنگ گرجستان آغاز شده بود. در آن شرایط امریکایی ها از یک طرف می‌خواستند این کشورها را در مقابل کشورهایی مانند ایران تقویت کنند و به آنها این دلگرمی را بدهند که ما همچنان از شما حمایت می کنیم. از طرف دیگر، امریکایی ها به دنبال فروش تسلیحات خودشان هستند و یکی از منابع مهم فروش تسلیحات کشورهای عربی هستند. اما از طرف دیگر امریکایی ها اعلام کردند که هیچ سلاح استراتژیکی که به این کشورها در مقابل اسراییل برتری بدهد نخواهند فروخت و بیشتر سلاح های متعارف و دفاعی را به این کشورها می فروشد.
 
در این منطقه در حال حاضر شرایط به گونه ای نیست که یک سری از کشورها خودشان را در حوزه راهبردی امریکا تعریف کنند و یک سری دیگر خودشان را در حوزه راهبری روسیه. از آنجا که این تقسیم بندی را نداریم، نمی توانیم فروش تسلیحات به این کشورها را به موضوع روابط امریکا و روسیه ارتباط دهیم. این مبحث در حوزه اسراییل، روسیه، سوریه و ایران قابل گسترش است. اسراییل کاملا متحد استراتژیک امریکا است و هرنوع کمک به دشمنان اسراییل می تواند بر روی اسراییل تاثیر بگذارد. روس ها بیشتر سعی می کنند در این حوزه فعالیت کنند.

نظر شما :