کاپيتولاسيون تنها مانع براى امضاى توافق‌نامه امنيتى بغداد - واشنگتن

۲۱ مهر ۱۳۸۷ | ۰۱:۰۴ کد : ۲۸۹۸ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
سامی العسکری، نماینده ائتلاف یکپارچه در پارلمان عراق گفت: «ایران و مجلس اعلای اسلامی عراق امضای توافق­نامه امنیتی میان بغداد و واشنگتن را به چالش می­کشانند و پیش­بینی می­کنم ظرف­های روزهای آینده فشارهای مردمی برای جلوگیری از امضای این توافق­نامه افزایش یابد.»
کاپيتولاسيون تنها مانع براى امضاى توافق‌نامه امنيتى بغداد - واشنگتن

نوری مالکی نخست­وزیر عراق در حالی روز گذشته به دیدار آیت الله سیستانی و دیگر مراجع عراق رفت که دولت وی هنوز نتوانسته با واشنگتن بر سر توافقنامه امنیتی به نتیجه برسد.

 

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان امضای توافق­نامه امنیتی برای دولت امریکا از چنان اهمیتی برخوردار است که می­تواند به عنوان برگه برنده­ای در جنگ عراق برای آن محسوب شود. کما این که در تمام جنگ­های گذشته­ای که امریکا در آنها نقش مستقیم داشته از جنگ ژاپن در جنگ جهانی دوم، جنگ دو کره تا جنگ با آلمان نازی باز در جنگ جهانی دوم برگ برنده کاخ سفید همان امضای توافق­نامه امنیتی با آن کشورها بوده است. حال در مورد عراق نیز چنین وضعیتی به وجود آمده است. واشنگتن در حالی تلاش می­کند که با عراقی­ها بر سر این توافق­نامه به توافق برسد که از سوی کشورهای منتقد به شدت تحت فشار است و در داخل امریکا نیز از سوی افکار عمومی و حزب رقیب یعنی حزب دموکرات بر سر این که در عراق دیر به پیروزی رسیده به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. این در حالی است که نزدیک به سه هفته بیشتر به انتخابات ریاست جمهوری امریکا زمان باقی نمانده و جمهوریخواهان تلاش دارند، به هر قیمتی که شده این توافقنامه را امضا کنند.

 

اما این توافق­نامه دو تفاوت عمده با دیگر توافق­نامه­های امریکا با دیگر کشورهای دنیا دارد. نخست به رسمیت شناختن حق کاپیتولاسیون از سوی دولت عراق که مهمترین موضوع مورد مناقشه میان دو طرف امریکایی و عراقی در امضای این توافق­نامه است و دیگری مدت زمان حضور نیروهای امریکایی است که ظاهرا به گفته نوری مالکی نخست­وزیر عراق این موضوع حل شده و بغداد و واشنگتن بر سر تاریخ اول دسامبر 2011 به عنوان زمان خروج نیروهای امریکایی از عراق به توافق رسیده­اند.

 

مالکی هنگامی که از بیت آیت الله سیستانی خارج شد، در جمع خبرنگاران تاکید کرد، تنها چیزی که امضای توافق­نامه امنیتی را به تاخیر انداخته همان مصونیت قضایی اتباع خارجی است که دولت عراق نمی­پذیرد آن را به رسمیت بشناسد.

 

وی همچنین خبر داد که دولت امریکا با خروج نیروهای امریکایی از عراق به طور کامل تا تاریخ اول دسامبر 2011 موافقت کرده است.

 

در همین حال رابرت گیتس، وزیر دفاع امریکا اعلام کرد، به زودی توافق­نامه امنیتی را با عراقی­ها امضا می­کنیم و باید بگویم خوشبختانه این امر بسیار زود انجام خواهد شد.

 

عباس البیاتی، عضو گروه امنیت و دفاع در پارلمان عراق و از اعضای مجلس اعلای اسلامی عراق پس از دیدار با رابرت فورد، معاون سفیر ایالات متحده در امریکا گفت: «عراق با دیگر کشورهای دنیا که توافق­نامه مشابهی را امضا کرده­اند، تفاوت دارد. ما باید در این توافق­نامه درباره استقلال و تمامیت ارضی عراق چه از لحاظ سیاسی و چه از لحاظ قضایی مطمئن شویم و طرف امریکایی باید درک کند که ما باید به آن اندازه از اطمینان برسیم که بتوانیم افکار عمومی عراق را در برابر آن توجیه کنیم.»

 

 از سوی دیگر سامی العسکری، نماینده ائتلاف یکپارچه در پارلمان عراق گفت: «ایران و مجلس اعلای اسلامی عراق امضای توافق­نامه امنیتی میان بغداد و واشنگتن را به چالش می­کشانند. هر دو طرف برای جلوگیری از امضای این توافق­نامه به دولت فشار می­آورند و پیش­بینی می­کنم ظرف­های روزهای آینده فشارهای مردمی برای جلوگیری از امضای این توافق­نامه افزایش یابد.»

 

در همین حال محمود عثمان، نماینده ائتلاف کردستان در پارلمان عراق، خبر از برگزاری یک نشست ویژه میان رهبران عراقی برای بررسی توافق­نامه امنیتی در بغداد تا هفته آینده داد.

 

وی در این باره گفت: «در این نشست نوری مالکی نخست­وزیر عراق، مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان و هیاتی از ریاست جمهوری شرکت خواهند کرد.»

 

حاجه ماسه، سخنگوی گروه ائتلاف کردستان در پارلمان عراق ضمن استقبال از نزدیک شدن دیدگاه­های دو دولت عراق و امریکا در امضای توافق­نامه امنیتی گفت: «امضای این توافق­نامه ضمانتی برای استمرار عملیات سیاسی در عراق محسوب می­شود. کشور با مخاطرات داخلی وخارجی رو به رو است و باید از استقلال میهن بدین ترتیب محافظت شود.»

 

فریاد رواندوزی، یکی دیگر از نمایندگان کردستان نیز در این باره گفت: «امضای این توافق­نامه به مصلحت عراق است و به مثابه حمایت نظامی از کشور در برابر تهدیدهای امنیتی و نیروهای تروریستی است. به اعتقاد من امضای این توافق­نامه برای ضمانت از حرکت سیاسی در عراق الزامی و مهم است.»

 

بدین ترتیب به نظر می­رسد با حمایتی که کردها و مرجعیت نجف از دولت مالکی داشته­اند و با وجود این که نخست­وزیر عراق رسما اعلام کرده امضای توافق­نامه بسیار نزدیک است و موارد اختلافی کوچکی باقی مانده تا توافق­نامه به امضا رسد، پیش­بینی می­شود که این توافق­نامه به زودی امضا شود و فصل تازه­ای در روابط عراق و امریکا آغاز شود.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :