آینده افق امنیتی، بایدها و نبایدها

۲۳ مهر ۱۳۸۷ | ۱۵:۵۱ کد : ۲۹۱۸ اخبار اصلی
باز هم افق­های امنیتی کشور ظرف روزهای گذشته نگران کننده شد و خشونت­هایی در بغداد پایتخت عراق مشاهده شد... يادداشت اختصاصى المحنه جودى، روزنامه نگار عراقى براى دیپلماسی ایرانی.
آینده افق امنیتی، بایدها و نبایدها

باز هم افق­های امنیتی کشور ظرف روزهای گذشته نگران کننده شد و خشونت­هایی در بغداد پایتخت عراق مشاهده شد. ترور، کشتارهای دسته جمعی و ماشین­های بمب­گذاری شده جان تعدادی از هم­وطنان عزیزمان را گرفتند. بی‌شک دلایل مختلفی در پس این انفجارها وجود دارد که باعث شده مجددا شاهد جنایت و خشونت­های این چنینی باشیم.

 

یکی از مهمترین این دلایل، کوتاهی و سهل­انگاری برخی از مسئولان سازمان­های امنیتی که احتمالا با دشمنان عراق مرتبطند، است که باعث شده تروریست­ها از فرصت استفاده کرده و ضربات دردآوری را متوجه ملت و دولت عراق کنند. سهل­انگاری­هایی که باعث شده نیروهای تروریستی فرصت بازسازی داشته باشند و از ملت انتقام بگیرند.

 

آنچه از امنیت و استقراری که این روزها عاید دولت شده و به دست آمده، نشان می­دهد که نابودی قوای شرور الزامی است و بی وقفه همچنان باید ادامه داشته باشد تا ظرف روزهای آینده پیشرفت­هایی به دست آید تا به کمک روحیه جهادی نیروهای مخلص نابودی نهایی این نیروهای شرور حاصل شده و امنیت و صلح برای مردم مظلوم عراق به دست آید.

 

نشانه­ها و حقایقی وجود دارند که نشان می­دهد گروه­هایی در حوادث اخیر دست داشته­اند که هدفشان از انجام این کارها تنها رسیدن به نیات پلیدشان و تحقق آرزوهای به حسرت مانده­شان است. آنها می­خواهند درگیری­ها در کشور مجددا از سر گرفته شود تا دولت وحدت ملی کشور در برابر یک امر واقع قرار بگیرد و به نیات و خواسته­های نامشروع آنها تن دهد.

 

آنچه از امنیت و استقرار به دست می­آید، چندان کم نیست و البته در این شکی نیست که این امنیت و ثبات هم به آسانی و بی­زحمت به دست نمی­آید، علاوه بر آن حافظت و حمایت و دفاع از دستاوردها و آنچه به دست می­آید نیز بسیار مهمتر از کسب آن است زیرا اجازه نمی­دهد که به نقطه صفر بازگردیم تا مجبور به رو در رویی حساب نشده­ با تحولات شویم. نمی­توان به آرامش رسید و بر دستاوردها و موفقیت­ها سرمایه­گذاری کرد بدون آن که نخواهیم جلوی افراط و تفریط را بگیریم.

 

از این رو باید با تمام مسئولان ذیربط همکاری کنیم تا امنیت و استقرار در کشور حاکم شود و زیر سایه آن به فرصت­های تازه برای حل چالش­ها و مشکلات از طریق حرکت­های سیاسی دست یابیم. اگر امنیت نباشد اساس دولت قانونی امکان پذیر نخواهد بود و مجددا به نقطه فروپاشی و انفجار باز می­گردیم.

 

بنابراین لازم است که جریان­های ذیربط در تامین امنیت تجدید نظری در مطالعات امنیتی کشور داشته باشند و با تعقیب و مراقبت از دستاوردها و پرهیز از برخوردهای شدید و صلبی امنیت و استقرار را در کشور مستقر کنند و استقرار آن را ادامه دار سازند.

 

بی­شک تسلیم شدن به شایعات و تحلیل­های گمراه کننده که در این روزها بسیار شنیده و گفته می­شود، تنها باعث ایجاد زمینه­ای مساعد برای تروریسم برای رسیدن به اهداف و نیات شوم آن است. همچنین سهل­انگاری بر نظارت بر مرزهای کشور امر خطرناکی است که باعث می­شود دولت و سازمان­های امنیت نتوانند وقایع را پیش­بینی و کنترل کنند و این باعث تخریب حرکت سیاسی و دموکراتیک کشور شده و ستون­های نوپای نظام نوین عراق را تهدید کند.

 

بی­شک اگر به هوش باشیم نیروهای تروریستی قدرت کافی نخواهند داشت که بتوانند کارشکنی کرده و جنایت­های خونین مرتکب شوند. برگه­ای که اکنون مجددا به روی میز بازی بازگشته برگ اختلاف طائفه­ای با هدف ایجاد رخنه و شکست در دیوار وحدت ملی است که می­تواند منفذی برای ایجاد تفرقه، کشتار و نابودی در حیات کشور عزیزمان شود که بی شک زندگیمان را بن بست خواهد کشاند. ما باید صبور و به آینده امیدوار باشیم تا با درس گرفتن و مطالعه گذشته از تمام جوانب ملی و مصالح میهنی در تغییر و ساخت دولتی قانونی که توسط موسسات قانونی اداره می­شود،موفق عمل کنیم.           


نظر شما :