جهان در هفته اى که گذشت

۲۵ مهر ۱۳۸۷ | ۱۷:۳۹ کد : ۲۹۵۰ اخبار اصلی
هر پنج‌شنبه با ديپلماسى ايرانى؛ مروری بر مهم ترین اخبار و رویدادهای هفته گذشته از گوشه و کنار جهان.
جهان در هفته اى که گذشت
سفر هيات پارلمانى اروپا به کرانه‌ باخترى و نوار غزه
 
يک مقام اتحاديه‌ اروپا اعلام کرد: هياتى رسمى از پارلمان اروپا در اواخر ماه جارى ميلادى به کرانه‌ باخترى و نوار غزه سفر خواهد کرد تا از نزديک از درد و رنج مردم فلسطين آگاه شود.
 
اين تصميم طى نشست هيات اروپايى موسوم به "تلاش جهت لغو تحريم نوار غزه" اتخاذ شد که با هدف بررسى اوضاع نوار غزه و ضرورت ادامه‌ تلاش‌ها در داخل پارلمان اروپا و خارج آن جهت شکستن محاصره‌ نوار غزه انجام شد.
 
عرفات ماضى رييس هيات اروپايى، گفت: هدف از اين سفر، بررسى اوضاع تمام نقاط غزه و تاکيد بر ضرورت ايفاى نقش مادى اتحاديه اروپا در کنار نقش سياسى جهت شکستن محاصره‌ غزه و تلاش جهت ايجاد راهکارى عادلانه براى حل‌وفصل مساله‌ فلسطين است.
 
دیدار قریب الوقوع مقام های حزب الله و جنبلاط
 
در ادامه روند آشتی داخلی در لبنان انتظار می رود به زودی ولید جنبلاط رئیس حزب سوسیالیست ترقی خواه با هیئتی از حزب الله به ریاست محمد رعد رئیس فراکسیون پارلمانی وفاداری به مقاومت در منطقه خلده در جنوب بیروت دیدار کند.
 
پیش از این نیز، دیداری میان هیئتی از حزب الله و ولید جنبلاط برگزار شده بود.
 
طلال ارسلان از رهبران دروزی ها که در دیدار رهبران حزب الله و حزب سوسیالیست ترقی خواه شرکت خواهد کرد، آن را تکمیل کننده دیداری که در هفتم می انجام شد، دانست.
 
مذاکرات سوریه با اسرائیل در مرحله انتقالی قرار دارد
 
محسن بلال وزیر اطلاع رسانی سوریه خاطرنشان کرد که مذاکرات کنونی سوریه و اسرائیل تا زمان تعیین کابینه جدید رژیم صهیونیستی به رهبری حزب کادیما و روشن شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در مرحله انتقالی قرار دارد.
 
وی در ادامه گفت: برقراری صلح پایدار و فراگیر در خاورمیانه نیازمند اجرای قطعنامه های بین المللی مرتبط و طرح صلح عربی و اجبار اسرائیل به عقب نشینی به مرزهای چهارم ژوئن 1967 است.
 
ولید المعلم به لندن می رود
 
وزیر امور خارجه سوریه در نظر دارد 27 و 28 ماه جاری میلادی در پاسخ به دعوت همتای انگلیسی خود به لندن سفر کند.
 
ولید المعلم در حالی ششم و هفتم آبان ماه به لندن سفر خواهد کرد که در پی انجام این سفر وزیر امورخارجه انگلیس نیز سفری مشابه به دمشق خواهد داشت.
 
جهاد مقدسی سخنگوی سفارت سوریه در لندن اعلام کرد : سفر ولید المعلم به لندن به دعوت رسمی طرف انگلیسی انجام می شود و تکمیل کننده سلسله دیدارهای دو جانبه در دهه های اخیر قلمداد می شود.
 
دستور اسد براى آغاز روابط ديپلماتيک با لبنان
 
بشار اسد، رئيس‌جمهورى سوريه فرمان برقرارى روابط ديپلماتيک با لبنان و ايجاد سفارت سوريه در بيروت را صادر کرد.
 
خبرگزارى رسمى سوريه گزارش داد که براساس اين فرمان، ضمن برقرارى روابط ديپلماتيک ميان جمهورى عربى سوريه و لبنان، دفتر نمايندگى ديپلماتيک اين کشور در سطح سفارت در بيروت پايتخت لبنان ايجاد مى‌شود.
 
زمان دقيق گشايش اين سفارتخانه هنوز اعلام نشده است. در عين حال وزارت خارجه سوريه اعلام کرد پيش از پايان سال‌جارى ميلادى، اين اقدام صورت خواهد گرفت.
 
تا 8 دسامبر قدرت را در مالزی در دست مى‌گيريم
 
يک روزنامه مالزيايى نوشت: به عقيده انور ابراهيم، رهبر اپوزيسيون مالزى به احتمال زياد دولت ناسيونال باريسان تا ماه دسامبر سقوط خواهد کرد.
 
انور ابراهيم رهبر اپوزيسيون مالزى اعلام کرده است که وى براى تشکيل دولت جديد از حمايت کافى افراد مخالف دولت برخوردار است اما ضرب‌الاجل تعيين شده 16 سپتامبر از سوى وى براى دادن راى اعتماد به دولت گذشت.
 
پس از آنکه احمد بداوى، نخست‌وزير مالزى اعلام کرد که در انتخابات سال آينده حزب شرکت نخواهد کرد، انور ابراهيم معاون سابق نخست وزير مالزى 8 دسامبر(18 آذر) مصادف با عيد قربان را به عنوان ضرب‌الاجل جديد تعيين نمود.
 
پخش تصاويرى از کيم جونگ ايل از تلويزيون کره شمالى
 
کره شمالى روز شنبه تعدادى از عکس‌هاى کيم جونگ ايل، رييس جمهور اين کشور را براى اولين بار در دو ماهه اخير منتشر کرد، در اين عکس‌ها نشان داده مى‌شود که رهبر کره شمالى على رغم وجود گزارش‌هايى مبنى بر انجام جراحى مغز، در سلامتى بسر مى‌برد.
 
در اين عکس‌ها رهبر کره شمالى در کنار سربازان اين کشور در سلامتى کامل نشان داده مى‌شود. اين عکس‌ها در هنگام بازديد وى از يک يگان نظامى گرفته شده و در تلويزيون کره نيز نشان داده شده است.
 
ايل در اين تصاوير سلامت و بدون مشکل به نظر مى‌رسد؛ اگر چه تاريخ گرفتن عکس‌ها هنوز مشخص نيست اما براساس گزارش وزارت اتحاد کره جنوبى که مسوول روابط با کره شمالى است اين اولين عکس‌هاى منتشر شده‌ از رهبر کره شمالى از تاريخ 14 اوت محسوب مى‌شود.
 
هند و آمريکا معاهده همکارى‌هاى هسته‌اى امضا کردند
 
وزير خارجه آ‌مريکا و همتاى هندى وى توافقنامه‌ فروش تکنولوژى غيرنظامى هسته‌اى به هند را امضا کردند. اين اولين توافقنامه هسته‌اى ميان هند و آمريکا در طول سه دهه اخير محسوب مى‌شود.
 
پس از گذشت يک هفته از لغو مراسم امضاى توافقنامه از سوى دو طرف در دهلى نو، کاندوليزا رايس و پراناب موکرجى، همتاى هندى وى اين توافقنامه را در واشنگتن امضا کردند.
 
پس از سه سال جريان سياسى در دو کشور براى امضاى اين توافقنامه که منجر به لغو ممنوعيت فروش تجهيزات هسته‌يى غير نظامى آمريکا به هند مى‌شود، عاقبت اين توافقنامه به امضاى طرفين رسيد.
 
حذف نام کره شمالى از فهرست کشورهاى حامى تروريسم
 
پس از آنکه کره شمالى اطمينان خاطر داد که اجازه بازرسى‌هاى بين‌المللى براى اثبات روند خلع سلاح هسته‌ای را مى‌دهد، آمريکا نام پيونگ يانگ را از ليست کشورهاى حامى تروريسم خارج کرد.
 
اين اقدام آمريکا که با انتقاد‌ برخى از محافظه‌کاران اين کشور همراه بود، با هدف احياى روند خلع سلاح هسته‌اى کره شمالى و حصول دستاوردهاى چشمگير پيش از پايان دوران رياست جمهورى جورج بوش، رييس جمهور آمريکا انجام شده است.
 
وزارت خارجه آمريکا اعلام کرد: توافقنامه انجام بازرسى از تاسيسات هسته‌اى کره شمالى و اتخاذ تصميم براى حذف نام پيونگ يانگ از ليست کشورهاى حامى تروريسم به نفع منافع ملى - امنيتى واشنگتن است و با اصل "اقدام در مقابل اقدام" هماهنگى کامل دارد.
 
مخالفت ژاپن با خروج کره شمالی از لیست تروریسم آمریکا
 
ژاپن از اقدام آمریکا مبنی بر خارج کردن نام کره شمالی از لیست حامیان تروریسم ابراز تاسف کرد.
 
شویچی ناکاگاوا وزیر دارایی ژاپن در گفتگو با رسانه های کشورش از این اقدام به عنوان تصمیم بسیار تاسف بار واشنگتن انتقاد کرد.
 
وی که برای شرکت در گفتگوهای جی هفت (هفت کشور بزرگ صنعتی جهان) در واشنگتن به سر می برد، از این اقدام انتقاد کرد.
 
ژاپن بر این باور است که کره شمالی باید در این لیست باقی بماند زیرا مسائل مربوط به ربودن شهروندان ژاپنی از سوی این کشور در دهه های 1970 و 1980 حل نشده است.
 
تداوم بمباران مواضع پ.ک.ک از سوی ارتش ترکیه
 
جنگنده های ترکیه برای ششمین بار در طول هفته گذشته مواضع جدایی طلبان حزب کارگران کردستان این کشور را در شمال عراق هدف قرار دادند.
 
جنگنده های ترکیه که در هفته گذشته تاکنون شش بار به مواضع جدایی طلبان یورش برده اند در حمله اخیر خود 33 محل استقرار پ.ک.ک در منطقه هاکورک در شمال عراق را بمباران کردند.
 
در شرایطی که تنش ها بین جدایی طلبان پ.ک.ک و دولت ترکیه شدت یافته، پارلمان ترکیه 17 مهر ماه مجوز حمله به مواضع این گروه را تمدید کرد.
 
کره‌شمالى مجوز بازگشت بازرسان آژانس را داد
 
کره‌شمالى که چندى پيش از فعاليت بازرسان آژانس بين‌المللى انرژى اتمى در اين کشور جلوگيرى کرده بود بار ديگر به اين بازرسان اجازه داد براى بازرسى تاسياست هسته‌اى به اين کشور بازگردند.
 
يکى از ديپلمات‌هاى غربى به خبرگزارى آلمان گفت که کره ‌شمالى مجوز بازگشت بازرسان آژانس بين‌المللى انرژى اتمى را صادر کرده است.
 
نخست وزیر تایلند: استعفاى من راه‌حل بحران کشور نيست
 
نخست‌وزير تايلند در يک نطق تلويزيونى با بيان اينکه کناره‌گيرى وى مشکلات اين کشور را حل نخواهد کرد، اظهار داشت که بنا به خواسته‌ جنبش ضد دولت، استعفا نخواهد داد.
 
سومچاى ونگساوات‌ نخست وزير تايلند، در گفتگو با شبکه تلويزيونى ملى تايلند (NBT) گفت: بحران پيش روى کشور به راه‌حلى نياز دارد که مناقشات بين طرف‌هاى مختلف را حل و صلح را به اين کشور بازگرداند.
 
وى اظهار داشت: مردم بايد دوبار در گذشته درباره‌ قضاوت روى شايعه‌هايى مبنى بر استعفاى وى و انحلال مجلس نمايندگان‌ فکر مى‌کردند.
 
امارات استقلال کوزوو را به رسميت شناخت 
 
خبرگزارى رسمى امارات امروز سه شنبه اعلام کرد امارات به عنوان اولين کشور عرب استقلال کوزوو را از صربستان به رسميت شناخت.
 
خبرگزارى رسمى امارات خاطرنشان کرد اين تصميم در راستاى حمايت امارات عربى متحده از حقوق مشروع ملتها در تعيين سرنوشت خودشان اتخاذ شده است.
 
امارات عربى متحده که از متحدان امريکا در منطقه به شمار مى‌رود و در نيرويى که سازمان پيمان اتلانتيک شمالى، ناتو، در سال 1999در کوزوو مستقر کرده است عضويت دارد، اولين کشور عرب است که استقلال کوزوو را از صربستان به رسميت شناخت.
 
مبارزه ترکیه با تروریسم نباید حقوق بشر را محدود کند
 
مسئول توسعه اتحادیه اروپا خطاب به مقامات ترکیه اعلام کرد که اقدامات ضد تروریستی این کشور علیه حزب کارگران کردستان نباید موجب محدود شدن حقوق بشر شود.
 
اولی رن با اعلام این مطلب در ادامه گفت : من حق مشروع ترکیه برای برخورد با پ.ک.ک را که به عنوان یک گروه تروریستی شناخته شده است قبول دارم. اما می خواهم بر این نکته تاکید کنم که آزادی ها نباید به هیچ وجهی به دلیل این گونه اقدامات محدود شوند.
 
پيشنهاد دولت خودمختار کردستان عراق به عبدالله گل
 
وزارت امور خارجه‌ و دفتر رياست جمهورى ترکيه اخبار منتشر شده در رسانه‌ها در خصوص پيشنهاد دولت خودمختار کردستان عراق به عبدالله گل مبنى بر افتتاح فرودگاه بين‌المللى اربيل را تاييد کرد.
 
روزنامه مليت ترکيه نوشت: اين پيشنهاد در راستاى تحکيم روابط بين دولت خود مختار کردستان عراق و ترکيه مطرح شده است.
 
اين روزنامه همچنين نوشت: دولت خودمختار کردستان عراق متعهد شده است در راستاى تحکيم روابط با ترکيه حمايت‌هاى لازم از اين کشور را در رويارويى با شورشيان پ.ک.ک انجام دهد.
 
دادگاه آلاسکا سوءاستفاده پیلين از قدرت را تائيد کرد
 
بازپرس ويژه دادگاه عالى ايالت آلاسکا با بررسى پرونده‌ و شکايت‌هايى در مورد سارا پیلين يار انتخاباتى جان مک‌کين نامزد جمهورى‌خواهان آمريکا در انتخابات رياست جمهورى ماه نوامبر و فرماندار کنونى اين ايالت به نتيجه رسيد که وى پس از رسيدن به قدرت در فرماندارى، از آن به نفع مسائل خانوادگى خود سوء‌استفاده کرده است.
 
پیلين که اولين دوره کارى خود در سمت فرماندار آلاسکار را سپرى مى‌کند، چندى پيش توسط نامزد رياست جمهورى حزب جمهوريخواه به عنوان معاون انتخاباتى برگزيده شد که در صورت بروز هر گونه مشکلى براى جان مک‌کين (در صورت پيروزى در انتخابات ماه نوامبر) رياست جمهورى آمريکا را به دست خواهد گرفت.
 
استفان برانچفلوور بازپرس اين پرونده با ارائه گزارشى به هيئت منصفه دو حزبى مذکور، ثابت کرد که پیلين از قوانين اخلاقى ايالتى که مانع استفاده غيرقانونى مقامات عمومى از ادارات تحت امر آنها براى رسيدن به مطامع شخصى مى‌شود، سوء‌استفاده کرده است.
 
طرح 4 ماده‌اى اوباما برای نجات اقتصادی طبقه متوسط  
 
باراک اوباما، نامزد دموکرات ریاست جمهوری آمریکا طرحی را برای "نجات اقتصادی طبقه متوسط" این کشور عرضه کرد.
 
این طرح شامل ارائه تخفیف های مالیاتی به کارآفرینان و توقف موقت سلب مالکیت خانه‌هایی است که صاحبان آنها نتوانسته‌اند اقساط وام بانکی خود را بپردازند.
 
به گزارش بى‌بى‌سى، برنامه اوباما شامل چهار بخش است. او قصد دارد تلاش بعضی از بانک‌های وام دهنده را برای توقیف خانه‌های مشتریان بدحساب را به مدت 90 روز به تعویق بیندازد.
 
پل کروگمن جایزه نوبل اقتصادى را برد
 
روز دوشنبه 13 اکتبر (22 مهر)، آکادمی سطلنتی علوم سوئد اعلام داشت که جایزه یادبود آلفرد نوبل در رشته اقتصاد را به پل کروگمن، اقتصاددان پنجاه و پنج ساله آمریکایی، استاد دانشگاه پرینستون و از نویسندگان اقتصادی نشریه نیویورک تایمز اعطا کرده است.
 
آکادمی علوم سلطنتی گفته است که این جایزه به دلیل دستاوردهای پروفسور کروگمن در زمینه تاثیر اقتصاد مقیاس بر شکل دهی به انگاره تجارت بین الملل به وی تعلق گرفته است.
 
مدير کل جديد آژانس اتمى تا ژوئن 2009 انتخاب مى‌شود
 
دوره مديريت محمد البرادعى روز 30 نوامبر به پايان مى‌رسد و وى که از سال 1997 تاکنون اين سمت را به عهده داشته اعلام کرده است ديگر براى دور چهارم نامزد احراز آن نمى‌شود.
 
«تائوس فروخى» رئيس جديد شوراى حکام آژانس اتمى روز ششم اکتبر اعلام کرد نامزدهاى احراز پست مدير کلى تا 31 دسامبر 2008 فرصت دارند ثبت نام کنند و فهرست نهايى نامزدها پس از اين تاريخ اعلام خواهد شد.
 
مدير کل جديد بايد دو سوم آراى 35 عضو شوراى حکام را به دست آورد و اگر اکثريت دو سوم بدست نيامد، بار ديگر از نامزدها ثبت نام به عمل خواهد آمد.
 
شوراى حکام قصد دارد تا ژوئن 2009 مدير کل جديد را انتخاب کند و وى بايد پس از آن در کنفرانس عمومى آژانس در سپتامبر 2009 تاييد شود.
 
سولانا خروج کامل نیروهای روسیه از گرجستان را تایید کرد
 
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که نیروهای روسی عقب نشینی خود از گرجستان را کامل کرده اند.
 
خاویر سولانا طی بیانیه ای اعلام کرد: من خوشحالم که اعلام کنم نیروهای ناظر اتحادیه اروپا تایید کرده اند که نیروهای مسلح روسیه عقب نشینی خود از مناطق نزدیک به آبخازیا و اوستیای جنوبی را تکمیل کرده اند.
 
وی ابراز امیدواری کرد که حضور ناظران اتحادیه اروپا در این مناطق تنش ها را کاهش دهد .
 
تلاش روسيه براى مقابله با بحران مالى
 
پارلمان روسيه با تصويب دو طرح جهت کمک مالى به بانک‌ها و شرکت‌هاى در معرض خطر ورشکستگى، به مقابله با بحران مالى پرداخت.
 
دوماى روسيه اين طرح‌ها را با هدف ايجاد اعتماد در بانک‌ها و از سرگيرى فعاليت بازار سهام تصويب کرد.
 
اعطاى بيش از ۳۶ ميليارد يورو به بانک‌ها و شرکت‌هايى که در پى تامين مالى بدهى‌هاى خارجى خود هستند و اعطاى ۲۶ ميليارد يوروى ديگر به مهمترين بانک‌هاى روسيه، از تدابير اين دو طرح است.
 
رييس‌جمهور پرو استعفاى کابينه‌اش را پذيرفت
 
رييس‌جمهور پرو در تلاش براى اجتناب از قطعنامه انتقاد آميز حزب مخالف در کنگره درباره‌ رسوايى مالى در صنعت نفت اين کشور با استعفاى کل کابينه 13 عضوى خود موافقت کرد.
 
خورخه دل کاستيلو نخست وزير در حال کناره‌گيرى پرو در جمع خبرنگاران در مقر دولت گفت: رييس‌جمهور استعفانامه‌ ما را که روز پنجشنبه تحويل او داديم پذيرفته و ترميم کابينه صورت خواهد گرفت.
 
رسوايى دريافت حق کميسيون زمانى بروز کرد که در چند نوار صوتى افشا شده به رسانه‌ها مشخص شد که چند مقام دولتى از جمله يک عضو سابق کنگره و يک مقام بلندپايه صنعت نفت اين کشور در حال انجام مذاکرات مخفيانه براى پيروزى شرکت اکتشاف نفتى نروژ در پنج قرار داد اکتشاف نفت در پرو هستند.
 
فرانسه خواستار پیوستن مصر به گروه هشت شد
 
برنار کوشنر روز شنبه در یک نشست خبری گفت: ما امیدواریم بتوانیم هرچه سریعتر نام کشور دوست خود مصر را در میان اعضای گروه هشت ببینیم.
 
وی در این نشست خبری مشترک با احمد ابوالغیط وزیر خارجه مصر اظهار داشت: این خواست ماست و امیدوارم که گروه هشت هرچه سریعتر گسترش یابد.
 
فرانسه و آلمان بر گسترش گروه هشت و پیوستن کشورهای دیگری همچون چین، هند، آفریقای جنوبی، مکزیک و برزیل به این گروه تاکید می کنند.
 
اختلاف نظر در اتحاديه‌ اروپا بر سر ازسرگيرى گفتگوها با روسيه
 
وزراى امور خارجه‌ اتحاديه اروپا روز دوشنبه در خصوص ازسرگيرى احتمالى گفتگوهاى همکارى با روسيه دچار اختلاف نظر شدند و ابهامات درباره‌ پايبندى کامل روسيه به پيمان آتش بس با گرجستان باقى ماند.
 
فرانسه رييس دوره‌اى اتحاديه اروپا، تحت حمايت آلمان از ازسرگيرى زودهنگام گفتگو‌ها در خصوص يک توافقنامه همکارى فراگير که پس از حمله روسيه به گرجستان متوقف شد، حمايت کرد.
 
اين دو کشور مايل به حصول تصميم تا زمان برگزارى نشست سران اتحاديه اروپا در بروکسل هستند ولى انگليس، سوئد و برخى کشورهاى کمونيستى سابق مى‌گويند که اتحاديه اروپا نبايد در اين زمينه عجله کند.
 
تلاش آمریکا برای کاهش تنش با روسیه در حوزه قفقاز
 
معاون وزیر خارجه آمریکا و رئیس مشترک آمریکایی گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا اعلام کرد: ایالات متحده و روسیه رقیبی برای همدیگر در قفقاز به شمار نمی روند.
 
"متیو برایزا" در گفتگو با بی بی سی گفت : معتقد نیستم که ما رقیب هستیم. ما منافع استراتژیک خود را داریم که در خصوص آنها با همپیمانان خود در قفقاز شریک هستیم. به نظر من روسیه مخالف همه این منافع نیست.
 
وی منافع مشترک دو کشور در منطقه قفقاز جنوبی را ثبات این منطقه توصیف و اعلام داشت : ما بر این باوریم که رشد دموکراسی آسیبی به روسیه وارد نمی کند چون این کشور قرنهای متمادی بدنبال مسیرهایی برای برقراری ثبات در مرزهای جنوبی خود است. ما می توانیم در این عرصه همکاری داشته باشیم.
 
زيبارى بر لزوم حفاظت از هيات‌هاى ديپلماتيک در عراق تاکيد کرد
 
هوشيار زيبارى وزير امور خارجه عراق، با بيل راميل وزير دولت انگليس در امور خارجه ديدار و به بررسى آينده‌ حضور نيروهاى انگليس در عراق پرداخت.
 
همچنين وزير امور خارجه عراق بر اين مساله که دولت عراق خواستار افزايش حمايت‌هاى لازم از هيات‌هاى ديپلماتيک در عراق است تاکيد کرد.
 
زيبارى همچنين در تماس تلفنى که با همتاهايش در کشورهاى مصر، اردن و کويت برقرار کرد، اظهار داشت: دولت عراق تمام تلاش لازم را براى حفظ امنيت و حمايت از جان هيات‌هاى ديپلماتيک که در عراق فعاليت مى‌کنند به کار خواهد گرفت.
 
مالکى تحکيم روابط اقتصادى انگليس با عراق را خواستار شد
 
نورى المالکى، نخست وزير عراق در ديدار با بيل رامل، نماينده وزارت امور خارجه انگليس در امور خاورميانه و کريستوفر پرنتيس، سفير انگليس در بغداد اظهار داشت: امضاى توافقنامه‌ امنيتى با آمريکا ضمن خارج کردن اين کشور از منشور هفت سازمان ملل متحد موجب آزادسازى اموال بلوکه شده عراق خواهد شد.
 
مالکى همچنين خاطرنشان کرد: موافقت نهايى با توافقنامه امنيتى بغداد و واشنگتن برعهده نمايندگان پارلمان عراق است.
 
وى از دولت انگليس نيز خواست تا روابط اقتصادى‌اش را با عراق تحکيم و توسعه بخشد.
 
مالکى با تاکيد بر تمايل کشورش جهت تحکيم روابط اقتصادى، تجارى و همکارى‌هاى نفتى و انرژى با دولت انگليس مشارکت فعال شرکت‌هاى انگليسى را در امر بازسازى عراق خواستار شد.
 

نظر شما :