­نشست­ها برای مهار بحران اقتصاد جهانی

۲۸ مهر ۱۳۸۷ | ۱۹:۱۹ کد : ۲۹۶۵ اقتصاد و انرژی
­نشست­ها برای مهار بحران اقتصاد جهانی همچنان ادامه دارد. در حالی که اروپا و امریکا هفته­های گذشته را در نشست­های مداوم برای مهار بحران مالی و اتخاذ راهکارهایی برای رسیدن به یک راه حل معقول سپری کردند...
­نشست­ها برای مهار بحران اقتصاد جهانی

نشست­ها برای مهار بحران اقتصاد جهانی همچنان ادامه دارد. در حالی که اروپا و امریکا هفته­های گذشته را در نشست­های مداوم برای مهار بحران مالی و اتخاذ راهکارهایی برای رسیدن به یک راه حل معقول سپری کردند، روز شنبه 18 اکتبر نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه و جورج بوش رئیس جمهوری امریکا به همراه خوزه مانوئل باروسو رئیس مذاکره­کننده اروپایی در کمپ دیوید با یکدیگر دیدار کردند تا زمینه­های خروج از بحران فعلی اقتصادی را مورد بررسی قرار دهند.

 

جورج بوش قبل از شرکت در این نشست، باز هم تاکید کرده است که تدابیر اتخاذ شده برای مهار بحران مالی نیازمند زمان بیشتری است و با گذشت زمان طبیعتا به اهداف مورد نظر خواهیم رسید.

 

وی همچنین گفت که در دیدارش با همتای فرانسویش و رئیس مذاکره­کننده اروپا راه­های پیش رو برای خروج از بحران را بررسی خواهد کرد و به آنها اطمینان خواهد داد که با گذشت زمان تمام تدابیر اتخاذ شده به نتایج مثبت خواهند رسید.

 

بوش همچنین گفت: «شرکای اروپایی ما با جرات برنامه­های خوبی را در پیش گرفته­اند. این نشان می­دهد که دنیا عزم خود را جزم کرده که بر این بحران غلبه کند. ایالات متحده نیز کاملا از آنها حمایت خواهد کرد.»

 

رئیس جمهوری امریکا از طرح نجات مالی خود دفاع کرد و گفت: «من به ملت امریکا اطمینان می­دهم که اقتصاد کشورشان از چنان قدرتی برخوردار است که می­تواند از این بحران عبور کند گرچه باید اعتراف کنم بحران مالی کنونی، بدترین بحران در 10 سال اخیر بوده است. من به هموطنان اطمینان می­دهم چارچوب زندگی مرفه خود را دوباره باز خواهیم یافت حتی اگر این طرح زمان بر باشد. بویژه این که ایالات متحده هنوز جذاب­ترین مکان برای سرمایه­گذاران جهان است و این ما را برای خروج از بحران بسیار کمک می­کند.»

 

اما آنچه در این نشست به دست آمد نیز قابل توجه است. دو طرف امریکایی و اروپایی پس از این نشست تصمیم گرفتند سلسله نشست­های بین­المللی­ای برگذار کنند تا به واسطه آن بتوانند از بحران مالی جهانی نجات یافته و نظام مالی جهانی را بازسازی کنند.

 

همچنین جورج بوش، رئیس جمهوری امریکا، نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه و خوزه مانوئل باروسو رئیس مذاکره­کننده اتحادیه اروپا تصمیم گرفتند دیدار بعدی خود را در در آستانه انتخابات ریاست جمهوری امریکا در چهارم نوامبر برگزار کنند. جورج بوش در این دیدار بار دیگر بر اهمیت حفاظت از نظام مالی جهانی دموکراتیک و بازار آزاد جهانی حمایت کرد و باید آن را به آن درجه از پیشرفت رساند که تضمینی باشد تا دیگر بحران­های این چنینی تکرار نشوند.

 

نیکولا سارکوزی نیز تاکید کرد، این نشست­های فرصت بسیار خوبی خواهد بود تا راه­هایی که دنیا به واسطه آن اداره می­شود بازسازی شوند. این اشتباه است که برای بنیان­های اقتصادی محدودیت ایجاد کنیم ولی نتوانیم بر اساس همان برنامه­ها به فعالیت­های خود ادامه دهیم این باعث می­شود، مشکلاتی به وجود آید که در نهایت آن همین بحران­های کلان پدید خواهند آمد. سارکوزی پیش از این خواستار ایجاد نظام سرمایه­داری نوین برای آینده بشریت شده بود.

 

خوزه مانوئل باروسو نیز خواستار برگزاری نشست­های فوری در سریعترین زمان ممکن با هدف حل بحران جهانی شد. وی گفت: «کشورهای جهان باید به طور بی­سابقه با هم همکاری کنند تا بتوانند از این بحران به سلامت عبور کنند.»

 

باروسو همچنین زمان دفاع از اقتصاد بازار آزاد خواستار حمایت بیشتر و اعطای ضمانت­های موثرتر برای نجات آن شد.

 

در همین حال دنا پرینو، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد، ایالات متحده اکنون بر روی بحران کنونی متمرکز شده و تلاش دارد قبل از انتقال قدرت بحران را مهار کند.

 

از سوی دیگر گوردون براون، نخست­وزیر بریتانیا که در لندن با خبرنگاران سخن می­گفت، خواستار اجرای اصلاحاتی که خطرهای مالی بازار سرمایه را مهار می­کند، شد و گفت: «بحران مالی نشان داد که چه حجم از خطرها می­تواند دنیا را احاطه کند و این ما را بر آن می­دارد که بازارها آزادی مطلق بدهیم.»

 

وی در ادامه افزود: «آنچه در سراسر دنیا در حال وقوع است پرسش­های اساسی درباره عصر جدید جهانی شدن بوجود می­آورد که مهمترین آن مربوط به روابط صحیح میان بازارها و دولت­هاست. »

 

گوردون براون همچنین در گفت و گو با روزنامه واشنگتن پست، اعلام کرد، با همتایانش بر روی اصلاحات نظام مالی جهانی که کارشناسان اقتصادی بر آن اصرار و پافشاری دارند، مناقشه خواهد کرد.

 

بروان در این باره گفت: «لازم است که نظام مالی جهان شکل جدیدی به خود بگیرد تا در آن رقابت­های جهانی از ضمانت برخوردار باشند و رقابت­های محلی، باز و غیر بسته مورد ضمانت قرار نگیرند.»

 

از سوی دیگر پارلمان آلمان با اکثريت آرا برنامه 600 ميليارد دلارى نجات بخش مالى اين کشور را تصويب کرد. مجلس اعلاى پارلمان آلمان موسوم به بوندسرات، به اتفاق آرا مصوبه مجلس نمايندگان را که با 476 راى موافق در مقابل 99 راى مخالف و يک راى ممتنع تصويب شده بود، تائيد کرد.

 

انتظار مى‌رود به زودی هورست کوهلر، رييس جمهورى آلمان با امضاى مصوبه پارلمان به آن ضمانت قانونى و اجرائى بدهد.

 

اين برنامه بخشى از يک اقدام هماهنگ اروپا براى مقابله با وضعيت اضطرارى در بازار و نوسانات شديد در ارزش سهام است و در حالى تصويب مى‌شود که دولت‌ها در سراسر جهان با برنامه‌هاى چندين ميليارد دلارى نجات، به کمک بانک‌ها شتافته‌اند.

 

دولت‌ها سعى مى‌کنند بانک‌ها را مجددا به وضعيتى بازگردانند که بتواند اعطای وام خود را از سر بگیرند و بازار و اقتصاد جهانی را از رکودی که آن را به شدت تهدید می­کند، برهانند.

  

در همین حال رهبران هندوستان، برزيل و آفريقاى جنوبى با انتقاد از کشورهاى ثروتمند جهان آنها را به عدم جلوگيرى از نابودى اقتصاد جهانى متهم کردند.

 

در پايان ديدار رهبران هندوستان، برزيل و آفريقاى جنوبى، لوئيس ايناسيو لولاداسيلوا، رييس جمهوری برزيل نگرانى و وحشت خود را از شرايط کنونى اعلام کرد و گفت: «چنانچه غرب با بحران اقتصادى روبرو شود، کشورهاى درحال توسعه نخواهند توانست از پيامدهاى آن محفوظ بمانند.»

 

وى تصريح کرد، اين بسيار غيرعادلانه است که کشورهاى فقيرتر جهان مجبور شوند تاوان عدم مسئوليت و ماجراجويى‌هاى مالى کشورهاى ثروتمند را بدهند.

 

وى ادامه داد که برزيل و دو کشور ديگر شرکت کننده در اين نشست با دوستان خود در آمريکا و اتحاديه اروپا مذاکره خواهند کرد و اقدام‌هاى لازم را براى جلوگيرى از پيشروى بحران‌هاى اقتصادى کنونى به کشورهاى درحال توسعه که درايجاد اين وقايع سهمى نداشته‌اند، انجام خواهند داد.

 

گالما موتلانته، رييس جمهورى آفريقاى جنوبى نیز گفت: «تصميمات غيرمعقول يک عده، سيستم بين‌المللى اقتصادى جهان را به لبه پرتگاهى کشانده است که در نتيجه آن کشورهاى در حال توسعه دچار بيشترين ضررها خواهند شد.»

 

 

افزایش فروش کتاب­های مارکس

 

از سوی دیگر ناشران آلمانی اعلام کردند، با آغاز بحران مالی جهانی فروش کتاب­های کارل مارکس پدر نظام مارکسیستی جهان بشدت افزایش یافته است.

 

یورن شوترومف، مدیر انتشارات کارل دیتز فرلاگ، در برلین که در نمایشگاه کتاب فرانکفورت شرکت کرده، در این باره گفت: «پیش­بینی می­شود میزان فروش کتاب­های مارکس در نمایشگاه فرانکفورت معادل کل کتاب­های فروخته شده از سال 2005 تا کنون از این نظریه­پرداز باشد.»

 

بنا به گزارش­ها بیشترین کتابی که مورد توجه خوانندگان قرار گرفته، کتاب سرمایه مارکس است که در سال 1867 به کمک فردریک انگلس به رشته تحریر در آورد.

 

نکته جالب این است که بیشتر خریداران کتاب مارکس در این برهه زمانی جوانان کم سن و سالی هستند که پیش از این به دلیل ثقیل بودن کتاب­های مارکس تمایلی به خواندن آثار او نداشتند.  


نظر شما :