امضاى توافق‌نامه امنيتى همچنان در چالش

۲۹ مهر ۱۳۸۷ | ۰۱:۲۵ کد : ۲۹۷۴ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
هنوز توافق­نامه امنیتی میان امریکا و عراق جزء خبرهای مهم مطبوعات عراقی است. گویا مقام­های عراقی با وجود آن که خبر از نهایی شدن مراحل امضای آن می­دهند، همانگونه که هوشیار زیباری وزیر امور خارجه عراق گفته، هنوز نتوانسته­اند با خیالی آسوده تصمیمی نهایی برای آن بگیرند.
امضاى توافق‌نامه امنيتى همچنان در چالش

هنوز توافق­نامه امنیتی میان امریکا و عراق جزء خبرهای مهم مطبوعات عراقی است. گویا مقام­های عراقی با وجود آن که خبر از نهایی شدن مراحل امضای آن می­دهند، همانگونه که هوشیار زیباری وزیر امور خارجه عراق گفته، هنوز نتوانسته­اند با خیالی آسوده تصمیمی نهایی برای آن بگیرند. بویژه این که برخی جریان­های سیاسی عراقی بخصوص جریان­های تندرو با امضای آن مخالف هستند و تلاش می­کنند به هر نحوی شده جلوی امضای آن را بگیرند.

 

به همین دلیل مقام­های ارشد عراقی امروز در خانه جلال طالبانی رئیس جمهوری عراق گرد هم آمدند تا تکلیف امضای این توافق­نامه را روشن کنند. جلسه­ای که باز هم نتوانست عراقی­ها را به نتیجه نهایی نزدیک کند. به گزارش منابع خبری عراقی، تمام اعضای شورای سیاسی امنیت ملی عراق در این نشست حضور داشته­اند.

 

به گفته یک منبع خبری عراقی در این نشست نمایندگان بیشتر احزاب و گروه های سیاسی حضور داشتند تا این نشست شاهد حضور طیف گسترده­ای از احزاب عراقی باشد.

 

مسئله مصونیت حقوقی برای نظامیان و پیمانکاران خارجی مهمترین موضوع مورد اختلاف میان بغداد و واشنگتن است که طرف آمریکایی همچنان بر آن پافشاری می کند در حالی که مذاکره کننده عراقی با آن مخالف است. در نشست امروز نیز این موضوع محور مذاکرات بود. همچنین گزارش مفصلی از دیدار مالکی با آیت الله سیستانی که هفته گذشته در نجف اشرف و در منزل ایشان انجام شد نیز ارائه شد. موضوع اصلی نشست نخست وزیر عراق با آیت الله سیستانی بررسی وضعیت امضای توافق­نامه امنیتی و مذاکراتی که تا کنون پیرامون انجام شده، بود.

 

این در حالی است که روز گذشته تظاهراتی در مخالفت با امضای این توافق­نامه در بغداد برگزار شد که به گفته مقام­های عراقی توسط جریان صدری بر پا و اداره شد. قرائت بیانیه مقتدی صدر توسط یکی از افراد نزدیک وی در مخالفت با امضای این توافق­نامه دلیلی بر این ادعا است.

 

در همین رابطه نصار الربیعی، نماینده جریان صدری در پارلمان عراق گفت: «توافق­نامه امنیتی بغداد و واشنگتن قیمومیتی جدید است که آمریکا تلاش می کند آن را بر عراق تحمیل کند. دولت عراق از سوی جرج بوش رئیس جمهوری آمریکا در معرض فشار قرار دارد تا هرچه سریعتر توافق­نامه­ای امنیتی را که جزئی از پروژه از پیش تعیین  شده آمریکا برای عراق و منطقه عربی است، امضا کند.»

 

الربیعی با اشاره به تظاهرات دیروز در بغداد در ادامه افزود: «موضع مخالفت آمیز مردم عراق با توافق­نامه امنیتی، پروژه دولت آمریکا را در این زمینه از بین برد. برخی گروه­های سیاسی با اصل توافقنامه امنیتی مخالف هستند اما از ترس فشارهای آمریکا از اظهار موضع خویش می­ترسند. فشارهای ملت عراق بر دولت و گروه­های سیاسی حاضر در روند سیاسی کشور، علت مستقیم پیشبرد دولت به سوی ایجاد تغییرات در بندهای توافق­نامه امنیتی به شمار می رود.»

 

این در حالی است که بسیاری از مقام­های عراقی و جریان­های سیاسی جریان صدری را به دریافت رشوه از کشورهای دیگر از جمله ایران برای مخالفت با امضای توافق­نامه امنیتی و ایجاد خلل در امضای آن متهم می­کنند.

 

در همین رابطه نوری مالکی نخست وزیر عراق تاکید کرد، ریموند اودیرنو، فرمانده ارشد نیروهای امریکایی در عراق را متهم کرد که با بیان این گفته که برخی نمایندگان پارلمان عراق با گرفتن رشوه از ایران در صدد دادن رای منفی به توافق­نامه امنیتی هستند، جایگاه خود را خدشه دار کرده است.

 

وی در این باره گفت: «من از گفته­های این فرمانده امریکایی بسیار متعجب شدم، تا کنون هیچ نشانه­ای که ثابت کند نمایندگان پارلمان چه از ایران چه از هر کشور دیگری رشوه گرفته­اند، مشاهده نشده است.»

 

اودیرنو در گفت و گو با روزنامه واشنگتن پست گفته بود، برخی نمایندگان عراقی از دولت ایران پول می­گیرند تا به توافق­نامه امنیتی رای منفی دهند.

 

این در حالی است که برخی از مفاد توافق­نامه امنیتی در مطبوعات عراقی و غربی منتشر شده است. خبرگزاری فرانس پرس در این باره گزارش داد، بر اساس بخشی از مفاد این توافق­نامه دولت عراق حق دارد که در ابتدا نیروها و شهروندانی که در اموری چون شکنجه، جنایات بدنی و کارهای عمدی تخطی می­کنند مورد قضاوت قرار داده و به صلاح­دید خود احکامی همچون بازنشستگی صادر کند. این بند شامل حال نیروهای امریکایی و خارجی نیز می­شود.

 

همچنین نیروهای امریکایی از فوریه سال 2009 خروج خود را از شهرها، روستاها و قصبات عراقی آغاز کرده و تا 30 دسامبر 2011 به طور کامل از عراق خارج خواهند شد.

 

باید افزوده شود، این طرح هنوز باید به تصویب کنگره امریکا نیز برسد و دولت بوش تلاش بسیاری می­کند که به هر ترتیبی شده از این توافق نامه حمایت کرده و نمایندگان کنگره را نیز به پشتیبانی از آن وا دارد.   

از سوی دیگر برخی منابع خبری ایرانی خبر از سفر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ایران به عراق می دهند. به گفته روزنامه اعتماد ملی علی لاریجانی با هدف بردن پیغام مراجع قم به مراجع نجف مبنی بر مخالفتشان با امضای توافق نامه امنیتی راهی عراق می شود. این در حالی است که سفر لاریجانی به قم که بنا بود ظرف امروز یا فردا انجام شود، لغو شده و به زمان دیگری که از سوی رسانه ها اعلام نشده، موکول شده است. سفر لاریجانی به عراق را می توان فشار تازه ای از سوی ایران برای ممانعت از امضای توافق نامه امنیتی این بار از ناحیه مرجعیت تعبیر کرد. موضوعی که می تواند وضعیت این پرونده را وارد چالش تازه ای بکند.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :