مذاکرات بى نتيجه تا به کى؟

۲۱ آبان ۱۳۸۷ | ۲۲:۴۸ کد : ۳۱۷۴ باشگاه خوانندگان
نگاه يکى از خوانندگان ديپلماسى ايرانى به مذاکرات صلح خاورميانه
مذاکرات بى نتيجه تا به کى؟

خاورمیانه مدتی است طولانی که مشغله اصلی سیاستمداران امریکا وخاورمیانه وسازمان های جهانی است.واقعاً چرا این چنین است؟بیش از 80 سال جنگ وبیش از 60 سال فعالیت دیپلماتیک ومداخله سازمانهای مدافع صلح وامنیت بین المللی.همه ناموفق حتی امریکا واسرائیل.علت چیست؟ تکرار تکرار تکرار.چند سال مذاکره موافقتی کلی وسپس مذاکره بر جزئیات . این مذاکرات آن قدر طول می­کشد که دولت­های امریکا واسرائیل تغییر می یابند. دوباره روز از نو روزی از نو.

 

به قول مهدی اخوان ثالث درقصه شهر سنگستان( کسی راز مرا داند که از این رو به آن رویم بگرداند) ومجدداً پس از آن که آن رو آمد مجدداً کسی راز مرا داند که از این رو به آن رویم بگرداند. حرکاتی بیهوده ومذاکراتی وقت گیر وهزینه دار.هواپیماها مملو از دیپلمات ها این طرف و آن طرف می روند. شام می­خورند ونطق می­کنند و کف می­زنند و جلوی دوربین بقول ما اهل جنوب شهر پوزخند می­زنند. نتیجه آن بعد از شصت سال مذاکره وقطعنامه آن شده است که بچه ای چند ساله کمر بند انفجاری می­بندد وخود و سایرین را تکه تکه می­کند.

 

وهواپیماهای آن چنانی خانه پیر زنان می کوبند ومدال لیاقت و جنگی دریافت می کنند.این مذاکرات بیهوده واین کشتار غیر انسانی را چگونه می­توان پایان داد و نتیجه گیری کرد. آقای اوباما اگر می­خواهد تغییری دهند باید به این مذاکرات بیهوده پایان دهد و نتیجه های ملموس وبرگشت نا پذیر از مذاکرات کوتاه مدت حاصل سازد.تاپیک مذاکرات باید بگونه ای انتخاب گردد که در یک ویا دو جلسه قابل حصول باشد. آقای اوباما وتیم کاری خود باید به چند سئوال خود راساً پاسخ دهند. وپاسخ این سئوالات را از طرفین و اعضای دائم شورای امنیت نیز بخواهند و ضمانت اجرائی آن را برعهده بگیرند. سئوال های کلیدی اینها هستند. 1- آیا مدارک تاریخی چند هزار ساله دلیلی بر تعیین مرز جغرافیائی فعلی در قرن 21 است یا خیر؟ اما واگر ندارد. جواب یا بلی است یا خیر. 2- مصوبات شورای امنیت از ابتدا تا کنون قابل اجرا هستند یا خیر؟ این هم اما واگر ندارد یا قبول اند ویا خیر؟ 3-دخل وتصرف غیر نظامی و اسکان جدید غیر نظامی در سر زمینهای تصرف شده جنگی و در حال جنگ مجاز است یا خیر؟ می­گویند آقای رهام ایمانوئل سرپرست کارکنان کاخ سفید انتخابی آقای اوباما هم کلیمی فلسطینی بسیار معتقد وهم بسیار رک است. بنظر من دیپلمات های عربی هم باید از رک گوئی خوششان بیاید وقبل از هر مذاکره­ای پاسخ این سه سئوال را کتباُ در یافت کنند و در جیب بگذارند.

 

پاسخ این سه سئوال نیم ساعت وقت لازم دارد ونیم صفحه کاغذ. رفتاری که بنظر غیر دیپلماتیک می رسد در برخی اوقات ضروری است. می گویند عاقل دم رودخانه پی پل می گشت. دیوانه پا برهنه از آب گذشت. زمانی که دیپلمات های خبره 60 سال مذاکره می­کنند و نتیجه نمی گیرند باید به آب زد ومذاکره ای غیر دیپلماتیک کرد. 


نظر شما :