بوستون گلاب: اوباما و یک حرکت مثبت

۲۵ آبان ۱۳۸۷ | ۲۲:۵۷ کد : ۳۲۰۱ آمریکا
آن شبی که اوباما رقابت را در ایالات متحد برد و رئیس جمهوری امریکا شد بسیاری از سناتورهای پیر گفتند رقابت در امریکا ناگهان مرد.
بوستون گلاب: اوباما و یک حرکت مثبت

روزنامه بوستون گلاب سرمقاله امروز خود را به انتخابات ریاست جمهوری امریکا اختصاص داده و با عنوان اوباما و یک حرکت مثبت، نوشته است، آن شبی که اوباما رقابت را در ایالات متحد برد و رئیس جمهوری امریکا شد بسیاری از سناتورهای پیر گفتند رقابت در امریکا ناگهان مرد. اکنون ایالات متحد در جایی است که یک سیاه پوست رئیس جمهوری آن می شود. اگر پرسیده شود که چه پروسه های دیگری لازم است تا یک روند به واقعیت بیوند باید گفت، این حقیقتی است که می توان آن را به یک انقلاب تعبیر کرد.

 

در ادامه این سرمقاله آمده است، با این حال اوباما در حرکت اول یک اقدام مثبتی را انجام داد تا پیروزیش روشن تر شود. منتقدان عصبی می پرسیدند که رئیس جمهوری چه حرکت مثبتی را می خواهد انجام دهد. کسانی که رویای خود را برای پیروزی مک کین بر باد رفته می دیدند. اوباما کاری کرد که آیندگان قضاوت صحیح از او داشته باشند. او هدف خود را سرافرازی ایالات متحد به طور کل اعلام کرد. وی سرزمین خود را سرزمین فرصت ها و رسیدن به هر آن چه ناممکن است، دانست.

 

روزنامه ایندیپندنت سرمقاله امروز خود را به بحران اقتصاد جهانی اختصاص داده و آن را به انتخابات بریتانیا مرتبط دانسته و با عنوان چه مالیات ها باشند چه نباشند، مشکل براون کامرون است، نوشته است، نخست وزیر بریتانیا تلاش می کند به هر قیمتی شده جایگاه خود را در کشور بالا ببرد. او از میزان بهره های بانکی کاسته، میزان مالیات ها را کاهش داده و خود را از لحاظ فکری نزدیک به اوباما معرفی کرده است. اما آقای براون فراموش کرده اند که مشکلشان این چیزها نیست. مشکل وی کامرون رهبر حزب محافظه کار است که روز به روز بر محبوبیتش افزوده می شود و کار او را سخت تر می کند.

 

روزنامه الحیات نیز سرمقاله امروز خود را به انتخابات ایالات متحده اختصاص داده و با عنوان دموکراسی درهم و دینار... و دموکراسی امریکا، نوشته است، «آرزو می کنم روزی برسد که با چهار فرزندم در ایالات متحد بر اساس رنگ پوستشان رفتار نشود بلکه بر اساس شخصیتشان مورد ارزیابی قرار گیرند.» این گفته مارتین لوتر کینگ به هنگام دریافت جایزه صلح نوبل بود که در این جا آوردیم. وی در سال 1968 ترور شد و به قتل رسید.

 

در ادامه این یادداشت آمده است، حال پس از نزدیک به 40 سال رویای لوتر کینگ به حقیقت پیوست. ملت امریکا با سرافرازی فردی را انتخاب کردند که با تمام روسا و نامزدهای تاریخ ایالات متحد تفاوت دارد. مردی سیاه پوست که علاوه بر آن در عصر اسلام ستیزی پیشنه اسلامی دارد. حسرت می خورم وقتی می بینم در امریکا چنین حق انتخابی وجود دارد در حالی که در کشورهای عربی روز به روز دیکتاتوری عمیق تر می شود و اگر با پول خریده نشوی باید بمیری. جالب است روزی که اوباما در امریکا به قدرت رسید در الجزایر به عنوان کشور عربی عبدالعزیز بوتفلیقه قانون اساسی را تغییر داد تا باز هم بتواند رئیس جمهوری الجزایر شود.


نظر شما :