امیدی به تغییر سیاست‌های امریکا نیست

۲۸ آبان ۱۳۸۷ | ۰۳:۳۴ کد : ۳۲۰۶ گفتگو
گفت‌وگو با موسی قربانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس هشتم شورای اسلامی
امیدی به تغییر سیاست‌های امریکا نیست
جورج بوش رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، فرمان "وضعیت فوق العاده" را که طبق آن ایران تهدیدی برای امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد آمریکا است برای یک سال دیگر تمدید کرده است.
 
دیپلماسی ایرانی در گفت و گو با موسی قربانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هشتم شورای اسلامی این موضوع را مورد بررسی قرار داده است.
 
-          با توجه به تمدید فرمان " وضعیت فوق العاده در مورد ایران" توسط دولت جرج بوش به مدت یک سال دیگر، تا چه حد می توان به ایجاد فضای مثبت در روابط ایران و امریکا با آمدن باراک اوباما امید داشت؟
هنوز زمان توقع از رئیس جمهور جدید امریکا فرا نرسیده است، کابینه اوباما یک ماه و نیم دیگر آغاز به کار می کند، وضعیت آقای بوش نیز مشخص است، او از قبل با ایران عناد داشته و اکنون نیز فرمان وضعیت فوق العاده را در مورد ایران به مدت یک سال تمدید کرده است.
 
گرچه جمهوری اسلامی ایران چندان امیدوار به تغییر سیاست های امریکا نیست اما اکنون نیز زمان عملی شدن سیاست های دولمتردان جدید این کشور فرا نرسیده، ممکن است اوباما رویه دولت فعلی را ادامه دهد و یا تغییراتی در آن ایجاد کند.
 
پشت صحنه امریکا کسانی ایفای نقش می کنند که تعیین کننده هستند، بر این اساس مهم نیست که چه کسی در امریکا رئیس جمهور می شود، این افراد یا گروه ها کار خود را انجام می دهند.
  
-          ارزیابی شما از پیشنهاد میانجی گری ترکیه میان ایران و امریکا چیست؟
ایران هیچ گاه از اقدامات مثبت و سازنده فرار نکرده است اما در شرایط فعلی امیدی به اینکه دولتمردان امریکا عاقلانه و منطقی موضوعات را بررسی کرده و تن به کاری کارشناسی بزنند، وجود ندارد، هر کشوری هم که حسن نیتی به ایران دارد باید بداند که بسیار بعید است که اقداماتی چون میانجی گری میان ایران و امریکا مثمر ثمر باشد.
 
-          آیا دولت جدید در امریکا می تواند بستر ساز روابط ایران و ایالات متحده باشد؟
باید منتظر تشکیل دولت جدید در امریکا و سیاست ها و تصمیمات آقای اوباما بمانیم.
 
-          برخی از احتمال پذیرش طرح انجماد در برابر انجماد" در موضوع هسته ای ایران خبر می دهند، آیا چنین احتمالی وجود دارد؟
باید ببینیم نتیجه  فضای جدید ایجاد شده و تقاضای اروپا برای ادامه مذاکرات با تهران چه خواهد شد .
 
گفته می شود که برنامه هسته ای ایران اصلی ترین چالش رئیس جمهور جدید امریکا در برابر ایران است، نظر شما در این خصوص چیست؟
معتقدم که ایران برای هیچ کشوری مشکلی نیست و چالشی ایجاد نکرده است، امریکا خود برای خود ایجاد چالش می کند، اگر کشورهای غربی کاری به کار ایران نداشته باشند و بر این کشور فشار وارد نکنند، به نفع خودشان است، ایران به هر حال کار خود را انجام می دهد و خطری برای هیچ کشوری محسوب نمی شود.
 
 

نظر شما :