جادوی هری پاتر و بهبود حال حزب کارگر انگلیس

۲۹ آبان ۱۳۸۷ | ۰۱:۱۴ کد : ۳۲۱۲ اخبار اصلی
نویسنده خبر: جواد ماه‌زاده
با بهبود اوضاع در انگلیس گوردون براون باز هم هرى پاتر مى‌خواند...
جادوی هری پاتر و بهبود حال حزب کارگر انگلیس
گوردون براون که سال گذشته در همین مواقع اعلام کرد مشغول خواندن آخرین رمان "هری‌پاتر" است، با بهبود اوضاع در انگلیس و افزایش محبوبیت حزب متبوعش بازهم به چنین فراغتی دست یافته است.  
 
جدیدترین نظرسنجی های انجام شده در انگلیس از بهبود وضعیت نخست وزیر این کشور به دلیل اتخاذ سیاست های اقتصادی مناسب حکایت دارد.
 
نظرسنجی اخیر را روزنامه تایمز به صورت تلفنی و در میان هزار و 503 شهروند انگلیسی انجام داده است. بر اساس این گزارش محبوبیت گوردون براون و حزب کارگر انگلیس افزایش یافته و روند صعودی دارد. محبوبیت حزب کارگر در مقایسه با آخرین نظرسنجی های انجام شده با پنج درصد رشد به 35 درصد رسیده است.
 
از سوی دیگر محبوبیت حزب محافظه کار انگلیس به رهبری "دیوید کمرون" که مهم ترین رقیب سیاسی حزب حاکم این کشور محسوب می شود با 4 درصد کاهش به 41 درصد رسیده است.
 
می توان گفت این میزان محبوبیت بیشترین محبوبیت حزب کارگر از ژوئن سال 2007 میلادی تا کنون است که اغلب کارشناسان دلیل آن را اتخاذ سیاست های اقتصادی کارآمد از سوی دولت دانسته اند.
 
بر اساس نظرسنجی جدید، محبوبیت براون در مقیاس صفر تا 10 از 4.38 درصد به 5.04 درصد و محبوبیت دیوید کمرون از 5.24 درصد به 4.94 درصد رسیده است.
 
حزب کارگر در ماه های گذشته وضعیت نامساعد و رو به سقوطی داشت؛ به گونه ای که حتی طرح کنار رفتن گوردون براون از نخست وزیری انگلیس نیز مطرح شده بود. براون در هفته های گذشته تلاش زیادی برای حل بحران های اقتصادی انگلیس و نیز بحران بازارهای جهانی صورت داد. او همچنین در سفری به خاورمیانه از کشورهای صاحب نفت و ثروتمندی چون عربستان خواست که نسبت به بحران ایجاد شده بی تفاوت نباشند و جهان را در این امر همراهی کنند.
 
يکى از شاخص‌هاى واضح وضعيت اقتصادى در انگلیس سقوط بازار مسکن در اين کشور بود. طی ماه های گذشته قيمت مسکن در انگليس با وجود همه تدابيرى که انديشيده شد، به شدت در حال سقوط بود و نگرانى بابت ايجاد موج گسترده بازپس‌گيرى خانه‌ها توسط بانک‌هايى که وام خريد آنها را تامين کردند، در ميان طبقه متوسط اين کشور افزايش يافته بود. اما دولت انگلیس خیلی زود چاره هایی برای مقابله با این روند اندیشید و قوانين جديدى را براى تقويت بازار وضع کرد.
 
همچنین در این مدت شرکت‌هاى ساختمانى و فروشگاه‌ها، نگران وخیم تر شدن وضعيت اقتصادى بودند و به همین دلیل هزاران نفر از کارکنان خود را اخراج کردند. می توان این مشکلات را بخشی از رکود بى‌سابقه بازارهاى جهانى دانست.
 
منتقدان براون که تلاش می کردند در صورت ادامه بحران، طرح برکناری نخست وزیر را پیاده کنند معتقد بودند که حزب کارگر نياز به تجديدنظر در برنامه هاى خود دارد تا اعتماد مردم را به برنامه‌هایش جلب کند. آنها همچنین تاکید داشتند که اين تجديدنظر نبايد فقط به تغيير برخى سياست‌ها منحصر شود بلکه بايد چارچوب جديدى را براى خروج انگليس از بحران اقتصادى ارائه کند.
 
در اين مدت همچنين شايعات زيادى در مورد آمادگى برخى اعضاى حزب کارگر از جمله ديويد ميليبند وزير خارجه انگليس براى به چالش کشيدن رهبرى براون در حزب کارگر، در رسانه‌ها و محافل سياسى اين کشور مطرح شد تا جایی که برخى تحليل گران مسائل سياسى، گوردون براون و شکست هاى اخيرش را با خلع مارگارت تاچر نخست وزير اسبق انگليس تنها يک ماه پس از انتخابات ميان دوره اى در سال 1990 مقايسه کردند.
 
 
اما یکی از کسانی که در انگلیس به گوردون براون آرامش می دهد همان خانم جی کی رولینگ نویسنده مشهور هری پاتر است که با درآمد حاصل از رمان های جادو محورش، کمک های مالی شایان توجهی هم به حزب کارگر کرده است. او که 320 ميليون دلار درآمد سالانه دارد و در فاصله سال های 2007 تا 2008 به‌طور متوسط هر دقيقه 571 دلار درآمد داشته، چند ماه پیش و در شرایط بحرانی حزب مورد علاقه اش یک میلیون پوند به حساب حزب کارگز واریز و اهدا کرد.
 
در آن زمان بی.بی.سی گزارش داد رولینگ با اعطای این کمک بلاعوض به حزب کارگر موجودی صندوق آنها را بهبود بخشیده است. به گفته سخنگوی حزب، آنها با این کمک مالی و نیز حمایت معنوی رولینگ به عنوان یکی از سرشناس ترین نویسنده های انگلستان می توانند در عرصه سیاسی چهره قوی تر و موثرتری از خود ارائه کنند.
 
این اقدام رولینگ در پی بروز بحران های سیاسی جدید در انگلستان به نوعی حمایت از گوردون براون نخست وزیر این کشور محسوب می شد. به ویژه که براون طی فراخوانی علنی همه حامیان آشکار و پنهان این حزب را به اتحاد و همکاری برای پشت سر گذاشتن مقطع خاص سیاسی جاری دعوت کرده بود.
 
در پی آن فراخوان، بسیاری از شخصیت های مهم اجتماعی با اهدای کمک ها و یا حضور در فعالیت های سیاسی حمایت خود را از حزب کارگران انگلستان اعلام کردند و توانستند محبوبیتی نسبی را برای این حزب احیا کنند.
 
کمک مالی هنگفت رولینگ نیز به عنوان دوست خانوادگی گوردون براون و همسرش حرکتی بسیار موثر در این جهت بوده و به عقیده کارشناسان اقدامی تاکتیکی برای کسب محبوبیت محسوب می شد.
 
حزب کارگر انگليس در سه ماهه دوم سال جارى ميلادى نزديک به چهار ميليون پوند کمک مالى از اشخاص و سازمان هاى خصوصى دريافت کرد.
جواد  ماه‌زاده

نویسنده خبر


نظر شما :