پیش بینی رای مثبت مجلس عراق به توافق نامه امنیتی

توافق‌نامه امنیتی به نفع عراق است

۲۹ آبان ۱۳۸۷ | ۲۲:۵۷ کد : ۳۲۱۴ گفتگو
گفت‌وگو با حسین صادقی کارشناس مسائل خاورمیانه
توافق‌نامه امنیتی به نفع عراق است
علی الدباغ، سخنگوی دولت عراق از تصویب قرارداد امنیتی امریکا توسط وزرای کابینه خبر داد که بر طبق این قرارداد نیروهای امریکایی برای سه سال دیگر در عراق باقی خواهند ماند. 
 
دیپلماسی ایرانی در گفت و گو با حسین صادقی کارشناس مسائل خاورمیانه و خلیج فارس به بررسی دلایل موافقت دولت عراق با متن موافقت نامه امنیتی بغداد-واشنگتن پرداخته است که در ادامه می خوانید.
 
-          با توجه به تردید های دولت مالکی برای امضای موافقت نامه امنیتی با امریکاییان، چگونه نتیجه کار تغییر کرد؟
   به نظر می رسد دولت آقای نوری مالکی در مقایسه با مسئولین قبلی موفق بوده است، این دولت تقریبا توانسته نوعی اقتدار را از خود به نمایش گذارد و در خصوص توافق‌نامه امنیتی نیز موفق عمل کرده است، این دولت توانست تعدیل زیادی در متن پیش نویس توافق‌نامه ایجاد کند، به هر حال این متن چندین بار تغییر کرد و می توان گفت که متن حاضر نتیجه کار دولت آقای مالکی است.
 
با توجه به روند تغییراتی که در متن موافقت نامه پیش گرفته شد، اکنون دیگر خطری عراق را تهدید نمی کند و مجموعا تصویب موافق نامه می تواند به نفع امنیت عراق باشد.
 
-          اکنون چه سرنوشتی در انتظار متن توافق‌نامه در مجلس عراق خواهد بود؟
باید برای پاسخ دقیق به این سوال باید حداکثر یک هفته دیگر صبر کرد، در این هفته ممکن است تحولاتی مختلفی هم در صحنه مردمی عراق و هم در درون مجلس این کشور صورت گیرد. اکنون دولت عراق و طرف امریکایی طی مذاکراتی به توافقی رسیده اما این توافق بسیار شکننده است.
 
-          چه عواملی احتمال شکننده بودن توافقات دولت عراق و امریکا را تقویت می کند؟
ترکیب مجلس و طیف های موجود در این ترکیب عامل اصلی است، این طیف ها از سوی بخش های مختلف تحت فشار هستند و ممکن است در شرایط فعلی اظهار نظری کرده و یا نظر موافق خود را با تصویب توافق‌نامه امنیتی اعلام کنند اما برخی فشارها تا زمان رای گیری دیدگاه آنها را تغییر دهد.
 
 در حال حاضر پیش بینی این است که توافق‌نامه امنیتی در مجلس عراق رای مثبت نمایندگان را کسب کند اما ممکن است عواملی دخالت پیدا کند تا رای مجلس متحول شود.
 
-          درون مجلس عراق برخی از افراد ذی نفوذ چون معاون اول رئیس پارلمان( خالد العطیه) به دفاع از توافق‌نامه امنیتی پرداخته و تصویب آن را به نفع شیعه و مردم عراق تفسیر کرده اند، نظر شما در این باره چیست؟
معتقدم که این افراد و در کل مجلس عراق به نفع توافق‌نامه رای خواهد داد اما ممکن است عواملی برای تغییر این رای ایفای نقش کنند، باید منتظر ماند و اکنون نمی توان اظهار نظر قعطی در این زمینه داشت.
 
-          نقش جریان های مردمی را در برابر تصویب یا عدم تصویب توافق‌نامه چگونه ارزیابی می‌کنید؟
طیف تقریبا گسترده ای از مردم عراق- مردم به معنای واقعی- با توافق‌نامه امنیتی دولت عراق با امریکا موافق بوده و این اقدام را به زیان خود نمی دانند. بخشی از مردم هم که وابسته به طیف های خاصی هستند، مخالف بوده و ممکن است تا اعلام نظر مجلس در این خصوص دست به اعتراض یا تظاهرات بزنند.
 
بخشی از طیف سنی عراق نیز در این زمینه نظر مثبتی نداشته و بطور طبیعی مخالف آن هستند چراکه ممکن است موجب تنگ کردن عرصه برای فعالیت آنها شود.

نظر شما :