جايزه تلاش برای یکپارچه سازی اروپایی از آن نويسنده ايتاليايى

۲۸ آبان ۱۳۸۷ | ۱۷:۲۲ کد : ۳۲۲۶ اخبار اصلی
کلودیو ماگریس نویسنده ایتالیایی جایزه آلمانی «والتر هالشتاین» را به خاطر «تلاش‌های بسیار برای یکپارچه ساختن اتحادیه اروپا» دريافت کرد.
جايزه تلاش برای یکپارچه سازی اروپایی از آن نويسنده ايتاليايى

کلودیو ماگریس نویسنده ایتالیایی جایزه آلمانی «والتر هالشتاین» را به خاطر «تلاش‌های بسیار برای یکپارچه ساختن اتحادیه اروپا» دريافت کرد.

هیئت ‌داوران جایزه «والتر هالشتاین»، ماگریس را به خاطر تلاش‌های بسیارش برای یکپارچه ساختن اتحادیه اروپا شایسته دریافت این جایزه دانست و با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، او به عنوان نویسنده تلاش‌های بسیاری برای گسترش اندیشه تمدن اروپای مرکزی ایفا کرده و این تلاش را در تمام آثارش به وضوح می توانیم ببینیم.

 

«یوشکا فیشر» وزیر سابق امور خارجه آلمان نیز که در مراسم اعطای جایزه حضور داشت، ماگریس را نویسنده و متفکری بزرگ توصيف کرد که در اروپا بی‌مانند است.

 

ماگریس نیز پس از دریافت جایزه اش گفت: «رؤیای من، ایجاد کشوری به‌نام اروپاست. مشکلات مهم دیگر در سطح داخلی کشورها حل نمی‌شود.»

 

جایزه والتر هالشتاین به نام اقتصاددان و نخستین رئیس دانشکده گوته در فرانکفورت که از سال 1901 تا 1982 می زیسته نامگذاری شده است. وی نختستین رئیس گروه اقتصادی اتحادیه اروپا بود. بر اساس تزی که به دکترین هالشتاین معروف است، آلمان غربی از نیمه دوم ۱۹۵۰میلادی به مدت ‪ ۱۵سال در مخالفت با کشورهایی که آلمان شرقی را به رسمیت شناخته بودند به قطع روابط دیپلماتیک با آنان اقدام می کرد. آلمان غربی براساس همین نظریه با یوگسلاوی سابق که اولین کشوری بود که آلمان شرقی را به رسمیت شناخت قطع رابطه کرد.

 

جایزه هالشتاین مورد حمایت دانشگاه گوته، شهرداری فرانکفورت و بانک درسدن قرار دارد و هر ساله به یکی از متفکرین و اندیشمندان بزرگ اروپایی جایزه ای 20 هزار یورویی اعطا می کند.

 

پیش از این «هانز گرت بوترینگ» رئیس پارلمان اروپا، «وایرا فایک فرایبیرگا» رئیس جمهور سابق لیتوانی و «ژان کلود یانکر» نخست وزیر لوکزامبورگ این جایزه را دریافت کرده‌اند.

 

کلودیو ماگریس که امسال از شانس‌های دریافت جایزه‌ نوبل ادبیات نیز بود، متولد ۱۹۳۹ است و عمده شهرت خود را پس از چاپ کتاب «دانوب» در سال ۱۹۸۶ به‌ دست آورد. او فارغ التحصیل رشته ادبیات آلمان و آلمان شناسی از دانشگاه تورین ایتالیا است که از سال 1978 به تدریس در رشته ادبیات مدرن آلمانی در دانشگاه تریسته مشغول شد.

 

وی بیشتر عمر خود را به روزنامه نگاری در روزنامه های ایتالیا و اروپا گذرانده است. او اولین کتاب خود را در مورد اسطوره های بزرگ در ادبیات مدرن استرالیا نوشت. کتاب بعدی ماگریس یادداشت های روزنامه ای او بود که در مجموعه ای با نام "در پس واژه ها" چاپ شد. کتاب های دیگر او هم مجموعه مقالاتی درباره هنریک ایبسن، هرمان هسه، رابرت موزیل، خورخه لوئیس بورخس و غیره بوده است.

 

رمان های او به بیش از 30 زبان دنیا ترجمه شده است. ماگریس در سال 1987 جایزه ادبی باگوتا را برای کتاب دانوب، در سال 1997 جایزه استرگا را برای کتاب میکرو کوزوموسی، در سال 2001 جایزه ارسموس، در سال 2004 جایزه ادبی پرنس اتریش و در سال 2006 جایزه سالانه اتریش موسوم به جایزه ادبیات اروپا را دریافت کرد.


( ۱ )

نظر شما :