انقلاب هوگو چاوز ادامه خواهد داشت

۰۳ آذر ۱۳۸۷ | ۱۹:۲۶ کد : ۳۲۶۰ اخبار اصلی
هوگو چاوز 10 سال پس از انتخاب به‌عنوان ریس جمهور، امروز با آزمونی حساس در انتخابات محلی روبه رو می شود. او خودش این موضوع را به‌خوبی می‌داند و تهدید کرده است که بودجه ملی را قطع خواهد کرد و ...
انقلاب هوگو چاوز ادامه خواهد داشت
هوگو چاوز 10 سال پس از انتخاب به‌عنوان ریس جمهور، امروز با آزمونی حساس در انتخابات محلی  روبه رو می شود. او خودش این موضوع را به خوبی می‌داند و تهدید کرده است که بودجه ملی را قطع خواهد کرد. این درحالی است که تانک ها را به مناطق مختلف ارسال کرده تا از آنها نیز برای نابودی مخالفانش استفاده کند. در حال حاضر واومانوئل روسالز، رهبر بزرگترین مخالفان خود را به جرم دسیسه برای ترور خود زندانی کرده است. چاوز با استفاده از پلیس مخفی کشور و آژانس جاسوسی جی-2 کوبا تلفن های روسالز را کنترل می کرد و گفت و گوهای تلفنی اش را در برنامه های تبلیغاتی تلوزیون پخش می کرد. وی از حقوق خود سو استفاده می کرد و در میان برنامه های زنده تلوزیون با اعلام خبر فوری آخرین سخنرانی های خود را پخش می کرد.
 
مشخص نیست که چرا چاوز به پیروزی در انتخابات امروز برای نجات انقلاب خود نیاز دارد. او همچنان در میان مردم از محبوبیت بالایی برخوردار است. با آمار محبوبیت بالای 50 درصد ونزوئلا از یک دموکراسی لرزان بهره مند است و دولت با تشکیل کلینیک های خدمات درمانی و بهداشتی رایگان و دستور برای ایجاد مراکز فروش مواد خوراکی حمایت خوبی را از آن خود کرده است. اما همان آمارها نشان می دهد که مخالفان می توانند بین 6 تا 9 استان کنترل را به دست بگیرند. که در میان این استان ها برخی شاه راه های اقتصادی هستند. مانند کارابوبو، میراندا و زولیا. آنچه که به چاوز خیانت می کند، یانکی هایی نیستند که از واشنگتن دستور می گیرند، بلکه آنچه بیش از همه رای دهندگان را در دولت چاوز می ترساند، افزایش جرم و جنایت، کاهش مواد غذایی، تورم و افزایش فقر در جامعه است.
 
آقای چاوز، رای گیری امروز را نبردی بین سرمایه داری و سوسیالیست می داند. البته واقعیت کمی با آنچه که چاوز تصور می کند اندکی متفاوت است. اگر او به همین روند ادامه دهد پیش بینی می شود که برای تغییر قانون اساسی کشور اقدامات جدی تری انجام دهد تا بتواند بدون محدودیت تا زمانی که در انتخابات پیروز شود، در مسند قدرت باقی بماند. اما اگر مخالفان بال های پرواز وی را از او بگیرند به جایی بازمی گردد که در دسامبر سال گذشته قرار داشت. زمانی که 3 میلیون از طرفدارانش نیز خواهان رفراندوم برای محدود شدن دوران ریاست جمهوری وی بودند.
 
هنگامی که در ماه سپتامبر گروه های حقوق بشر دولت وی را مورد انتقاد قرار دادند پاسخ او به آنها این بود که همه را از کشور بیرون کند. امروز چاوز باید دوباره فکر کند و آن روزها را به یاد آورد؛ یک دهه پیش، روزی که قانون اساسی را برای حقوق اولیه می خواست. اگر چنین باشد مسلما انقلاب او بیش از اینها دوام خواهد آورد. 
منبع: گاردین

نظر شما :