قول کشورهاى عضو اپک به حمايت از بازار آزاد تجارى

۰۳ آذر ۱۳۸۷ | ۲۲:۲۱ کد : ۳۲۶۵ اخبار اصلی
رهبران شرکت کننده در این اجلاس قول دادند که در سال آینده و برای مقابله با بحران مالی جهانی، از اقداماتی که باعث ایجاد موانعی جدید در راه تجارت شود، پرهیز کنند.
قول کشورهاى عضو اپک به حمايت از بازار آزاد تجارى

پس از اجلاس واشنگتن که در آن سران جی 20 شرکت کردند اکنون نوبت به اجلاس سازمان همکاری اقتصادی آسیا اقیانوسیه – اپک – که  در لاما پایتخت پرو برگزار شد، رسید تا کشورهای بزرگ جهان در این نشست باز هم به فکر یافتن راهکاری برای خروج از بحران کنون اقتصاد جهانی که خسارت­های بی­سابقه­ای را به بازارهای جهانی وارد کرده، بیفتند.

 

رهبران شرکت کننده در این اجلاس قول دادند که در سال آینده و برای مقابله با بحران مالی جهانی، از اقداماتی که باعث ایجاد موانعی جدید در راه تجارت شود، پرهیز کنند.

 

در بیانیه ای که از محل برگزاری این اجلاس (در کشور پرو) صادر شد، این رهبران اعلام کردند، در پیش گرفتن سیاست­های حمایتی از صنایع داخلی تنها باعث بدتر شدن شرایط دشوار فعلی خواهد شد.

 

نیمی از فعالیت اقتصادی جهان در کشورهای عضو سازمان همکاری آسیا اقیانوسیه انجام می شود. جورج بوش رئیس جمهوری ایالات متحد از رهبران کشورهای عضو خواست، برای حل بحران بر اصول بازار آزاد تکیه کنند.

 

این اجلاس آخرین برنامه خارجی است که جورج بوش پیش از پایان دوره ریاست جمهوری خود در آن شرکت می کند.

 

جورج بوش در این باره گفت: «دولت او از دو ماهی که دوره ریاست جمهوریش باقی مانده برای اتخاذ تدابیر لازم علیه نظام حمایت دولتی تلاش خواهد کرد. سیاست حمایت از صنایع داخلی حرکت در مسیر ویرانی اقتصادی است. در حالی که اقتصاد کشورهای جهان تغییر یافته نظام های مالی همچنان در قرن بیستم باقی مانده‌اند. از این رو بازارهای مالی به مقررات بیشتری نیازمندند و کشورهای توسعه یافته باید وعده­هایی را که به کشورهای در حال توسعه دادند را عملی کنند.»

 

وی در ادامه تاکید کرد، بی شک سرمایه هر کشور قدرت، ابتکار و خلاقیت ملت آن است.

 این بیانیه در شرایطی منتشر شد که دوره فعلی اجلاس اپک تنها به نیمه خود رسیده است.

 

بیانیه اپک بر بیانیه منتشر شده اجلاس کشورهای گروه 20 (کشورهای ثروتمند و کشورهای عمده در حال توسعه) در واشنگتن که دقیقا یک هفته پیش برگزار شد، صحه گذاشت و بر اجرای آن تاکید کرد.

 

در بیانیه اپک آمده است، ما حمایت قاطع خود از اعلامیه واشنگتن را اعلام می کنیم و در طول 12 ماه آینده از ایجاد موانعی جدید در راه سرمایه گذاری یا مبادله کالا و خدمات و یا وضع قانونی که مانعی برای صادرات شود، خود داری خواهیم کرد.

 

رهبران حاضر همچنین بطور مجزا نیز علیه افزایش موانع تجاری سخن گفتند.

 

لی میونگ­ بک، رئیس جمهوری کره جنوبی گفت: «افزایش موانع تجاری باعث می شود شرکت ها ورشکسته شوند، فرصت­های شغلی بسیاری از دست بروند و مردم و کشورهای فقیر بیشترین آسیب را متحمل شوند.»

 

رهبران کشورهای عضو اپک همچنین گفتند ماه آینده تلاش خواهند کرد بر سر چارچوب تجاری جدیدی بر اساس گفت و گوهای بی نتیجه تجارت جهانی دوحه به توافق دست پیدا کنند.

 

گفت و گوهای تجارت جهانی دوحه که هفت سال پیش آغاز شد به دلیل وجود اختلاف میان کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه بی نتیجه ماند.

 

با این حال کارشناسان و برخی رهبران حاضر در اجلاس اپک اعلام کردند، پیش از آغاز به کار باراک اوباما، رئیس جمهوری منتخب آمریکا انتظار ندارند تحولی عمده در بازارهای جهانی روی دهد.


نظر شما :