مصرف ذخاير ارزى در شرايط کاهش قيمت نفت

۰۴ آذر ۱۳۸۷ | ۱۷:۰۴ کد : ۳۲۷۲ اخبار اصلی
گفت‌وگوى روزنامه همشهرى با محمدرضا خباز مخبر کميسيون اقتصادى مجلس شوراى اسلامى
مصرف ذخاير ارزى در شرايط کاهش قيمت نفت

کاهش قيمت نفت نگرانى‌هايى را براى کشورهاى توليد‌کننده به همراه داشته است. اين کشورها تلاش دارند در قالب اوپک مانع از کاهش بيشتر قيمت نفت شوند.

گفت‌وگوى روزنامه همشهرى با محمدرضا خباز مخبر کميسيون اقتصادى مجلس شوراى اسلامى پيش رو است.

 

کاهش قيمت نفت چه آثارى مى‌تواند بر اقتصاد کشور داشته باشد؟

ما در کشور سابقه اداره اقتصاد با نفت قيمت‌هاى پايين در 2 بار داشته‌ايم. يک بار که در زمان جنگ بود که به‌طور متوسط کشور با حدود 3 ميليارد دلار و البته با وضع بسيار مطلوبى اداره شد.

 

دوره ديگر در سال‌هاى 77 و 78 بود که باز قيمت نفت به سطح پايينى کاهش يافت و کار اداره اقتصاد کشور با نفت حدود 8 دلار انجام شد و مشکل خاصى به‌وجود نيامد.

 

مسأله مهم که به اين امر و اداره مطلوب اقتصاد کمک کرد طرح مشکلات با مردم بود و جلب حمايت و همکارى عمومى و بى‌شک اگر مردم کمک و همکارى کنند اداره کشور در شرايط سخت عملى است.

 

آيا هزينه شدن مازاد درآمد ارزى موجب ايجاد مشکلاتى در زمينه اداره اقتصاد نمى‌شود؟

ما هنوز در اين موردخبرى نداريم ولى در زمانى که در سال 78 برنامه سوم را در مجلس تدوين مى‌کرديم مسئله‌اى تصويب شد که هدفش پيشگيرى از شرايط مشابه و ايجاد بحران و مشکل براى مردم و اقتصاد کشور بود.

 

در آن زمان ما دولت را موظف کرديم که مازاد درآمد ارزى حاصل از فروش نفت را که بيش از قيمت مصوب در بودجه بود به حساب ذخيره ارزى واريز کند.

 

اين براى آن بود که ذخيره ارزى براى شرايط خاص که به‌طور عمده براى آن زمان و امروز بود مورد استفاده قرار گيرد تا اقتصاد کشور با تنگنا مواجه نشود.

 

حال اين سؤال مطرح است که چرا دولت در 3سال اخير منابع حساب ذخيره ارزى را مصرف کرد که در شرايط امروز نتوان از اين منابع بهره بردارى کرد و مشکلات کمترى براى اقتصاد و مردم پيش بيايد.

 

در بودجه سال‌جارى قيمت نفت چه ميزان بايد باشد؟

در سال 86 ميانگين قيمت نفت حدود85 دلار بوده در صورتى که در بودجه نفت 57 دلار تعيين شده بود. به‌نظر بنده دولت در ظرف 3 سال 200 ميليارد دلار نفت فروخته است.

 

اما در زمانى که نفت 8 دلار بود شرايط اقتصادى مردم با شرايطى که نفت 120 دلار بود تفاوتى نکرد. به هر حال مردم سؤال مى‌کنند که چه تفاوتى با گذشته بوده است.

 

دولت وقتى کشور را تحويل گرفت تورم 11 درصد بوده و امروز نزديک به 28 درصد است. اصل حرف اين است که با چه برنامه‌اى مى‌توان شرايط اقتصادى را براى اداره بهتر کشور فراهم کرد درحالى که امروز عمده دارايى ذخيره ارزى را مصرف کرده‌ايم.  


نظر شما :