روسيه از استقلال کوزوو نگران است؛ چرا؟

۲۳ تیر ۱۳۸۶ | ۱۸:۰۶ کد : ۳۳۱ اخبار اصلی
نماینده روسیه در پریشتینا این را غیر ممکن نمی داند که مردم کوزوو بطور یکسویه اعلام استقلال کنند، اما این را بدترین گزینه، هم برای کوزوو و هم برای صربستان می داند.

آمریکا، فرانسه و انگلیس پیشنویس جدید قطعنامه ای درباره وضعیت کوزوو را به همکاران خود در شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه دادند که بر اساس آن، کوزوو به خودی خود مستقلل نمى شود.

روسیه که این قطعنامه را هم مطلوب ندانست، می تواند پیشنهادات جدید غرب را رد کند. اما کارشناسان معتقدند که هنوز امید به موفقیت در مرحله مذاکرات وجود دارد.   

 

بعقیده "یلنا گوسکووا" مدیر مرکز مطالعه بحران معاصر در بالکان وابسته به انستیتوی اسلاوشناسی آکادمی علوم روسیه، "اگر عاقلانه و بدون پیشداوری مذاکره کرد، می توان به موفقیت امیدوار بود.

 برای این، باید طرفین مذاکره کننده را افزایش داد و رئیس آن (مارتی آهتیساری) را عوض کرد و همچنین دست از حمایت آلبان ها برداشت. مهم این است که خواست برای حل این مشکل وجود داشته باشد."

 

"آندره درونوف" رئیس نمایندگی روسیه در کوزوو یقین دارد که امکان سازش بین مسکو و غرب درباره مشکل تعیین جایگاه کوزوو وجود دارد. این دیپلمات گفته "موضع ما مبنی بر این است که در مسائل مربوط به استقلال و تمامیت ارضی کشور، تعیین چارچوب زمانی ساختگی، آن طور که در طرح مارتی آهتیساری نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد دیده می شود، ثمر بخش نیست. حال که این چارچوب برداشته شده است، می توان سازش پیدا کرد".

 

نماینده روسیه در پریشتینا این را غیر ممکن نمی داند که مردم کوزوو بطور یکسویه اعلام استقلال کنند، اما این را "بدترین گزینه، هم برای کوزوو و هم برای صربستان " می داند. این دیپلمات گفته  این نقض قطعنامه 1244 شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهد بود که در آن بر تمامیت ارضی یوگسلاوی که جانشین حقوقی آن صربستان است، تاکید شده است.

 

 ديگر اينکه ماموریت اتحادیه اروپا در کوزوو زیر سوال می رود، چرا که اعتبار نامه از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد برای اتحادیه اروپا صادر شده بود. و نهایتاً این که چنین چیزی ناگزیر الگویی برای موارد مشابه خواهد بود.

 

آقاى درونوف یقین دارد که در این صورت سایر جمهوری های برسمیت شناخته نشده، یعنی پریدنستروویه، قره باغ، اوستیای جنوبی و آبخازی در نوبت خواهند بود.  

"این جمهوری ها بر خلاف کوزوو، مدت بسیاری است که خود به تنهایی و بدون هر گونه حمایت سازمان ملل متحد روی پای خود ایستاده اند. اگر منطقی قضاوت کرد، باید گفت که آنها دلایل و استدلالات بیشتری برای کسب استقلال رسمی دارند."


نظر شما :