قیمت کنونی نفت؛ حد نهایی کاهش قیمت

۱۳ آذر ۱۳۸۷ | ۲۰:۳۲ کد : ۳۳۳۴ گفتگو
گفت‌وگو با نرسی قربان، کارشناس و تحلیل‌گر مسائل اقتصادی
قیمت کنونی نفت؛ حد نهایی کاهش قیمت
بنا بر نظر وزیر نفت ایران، سال آینده میلادی سال سختی هم برای عرضه کنندگان و هم برای تقاضاکنندگان و قیمت گذاران نفتی خواهد بود، او علت این پیش بینی را وضعیت فعلی اقتصاد جهان و کاهش تقاضا و قیمت جهانی نفت عنوان کرده است.
 
گفت و گوی دیپلماسی ایرانی با دکتر نرسی قربان، کارشناس و تحلیل گر مسائل اقتصادی:
 
-          رقم مناسب قیمت نفت برای تنظیم بودجه سال آینده ایران کدام است؟
کارشناسان نمی توانند در مورد رقم دقیق قیمت نفت برای تنظیم بودجه کشور اظهار نظر مشخصی داشته باشند. این دولت است که از میزان هزینه های خود باخبر است، با این حال در کل احتمال اینکه قیمت نفت در سال آینده در حدود 50 یا 60 دلار باشد، وجود دارد در نتیجه باید بودجه را با قیمتی کمتر از این ارقام تنظیم کرد.
 
-          بر اساس پیش بینی ها، احتمال کسری 54 میلیارد دلاری درآمد ارزی ایران وجود دارد، ارزیابی شما در این خصوص چیست؟
در صورتی که قیمت نفت در سطح کنونی باقی بماند، این رقم بطور تقریبی درست است چراکه اختلاف میان 50 و 100 مطرح است، در واقع میانگین قیمت نفت در سال گذشته 100 دلار در هر بشکه در نظر گرفته شده بود و اکنون رقم میانگین 50 دلار است.
 
-          آیا امکان اداره کشور با نفت 5 دلاری وجود دارد؟ با توجه به اینکه روند تاثیر پذیری تولید کنندگان نفت از کاهش قیمت این محصول پیوسته روز به افزایش است؟
تنها می توان ادعا کرد که هزینه تولید اقتصادی نفت برای ایران بیش از 5 دلار است، بنابراین در صورت رسیدن قیمت نفت به مرز 5 دلار، دیگر تولید نفت برای ایران صرفه اقتصادی نخواهد داشت.
 
-          علت وجود دو میلیون بشکه نفت مازاد در بازار عرضه نفت چیست؟
کاهش تقاضا که خود نشات گرفته از رکود اقتصادی و قفل شدن معاملات بانک ها و عدم وجود مکانیسم های مالی مورد نیاز بازار است، عامل اصلی مازاد عرضه است.
 
با این حال اوپک در نشست غیر رسمی و مشورتی خود در قاهره در مورد کاهش تولید تصمیمی اتخاذ نکرد، چراکه قرار است در نشست رسمی اعضای اوپک ( 17 دسامبر در الجزیره پایتخت الجزایر) تصمیمات نهایی را در خصوص تعیین سطح تولید اتخاذ کند، کاهش تولید تا قبل از این تاریخ منجر به دوباره کاری می شد.
            
-          پیش بینی شما از روند حرکت قیمت نفت با توجه به اجلاس ماه دسامبر اوپک در الجزایر چیست؟
پیش بینی قیمت نفت در آینده دشوار است. اگر بر مبنای عرضه و تقاضا به بازار نگاه کنیم، قیمت کنونی نفت در بازار جهانی در واقع حد نهایی کاهش قیمت این محصول است. علت این است که توسعه نفت های تولید آینده در قیمت کنونی صورت نمی گیرد و در نتیجه اگر قیمت کنونی باز هم از شرایط فعلی پایین تر برود، در فاصله یک سال و چند ماه آینده، قیمت به حالت اولیه باز می گردد. از سوی دیگر زمانی که قیمت نفت کاهش یابد، تقاضا برای خرید بالا می رود، بنابراین احتمال صحت این ادعا که قیمت های فعلی، سطح نهایی کاهش قیمت نفت است، تقویت می شود.
 
-          چگونه با کاهش توان مالی کشورهای خریدار نفت در اثر بحران اقتصادی کنونی امکان افزاش تقاضای نفت در بازار جهانی وجود دارد؟
توان مالی تنها در برخی کشورهای غربی کاهش یافته است. عمده تقاضا برای خرید نفت طی چند سال گذشته از سوی کشورهای خاورمیانه، چین، هند و امریکا مطرح شده است. توان مالی کشورهای خاورمیانه، هند و چین تحت تاثیر بحران کنونی کاهش نیافته و برای امریکا هم که درگیر بحران است، خرید نفت 50 دلاری به نسبت نفت 100 دلاری بسیار مطلوب است.
 
نوسانات قیمت نفت متاثر از عوامل روانی و فیزیکی است، همان طور که مجموع این عوامل قیمت نفت را تا پیش از اوج گیری بحران اقتصادی بالا برد، اکنون همین عوامل سبب کاهش قیمت نفت شده است اما در هر حال قیمت نفت از هر دو طرف بازار را به سوی خود می کشاند. 

نظر شما :