مذاکرات هسته‌ای کره شمالی زیر سایه بی‌اعتمادی

۱۲ آذر ۱۳۸۷ | ۱۸:۱۹ کد : ۳۳۳۸ آمریکا
دور جدید مذاکرات شش جانبه درباره برنامه هسته‌ای کره شمالی که قرار بود اوایل ماه دسامبر برگزار شود، با سفر کریستوفر هیل به کشورهای شرق آسیا و کره شمالی آغاز می شود.
مذاکرات هسته‌ای کره شمالی زیر سایه بی‌اعتمادی

دور جدید مذاکرات شش جانبه درباره برنامه هسته‌ای کره شمالی که قرار بود اوایل ماه دسامبر برگزار شود، با سفر کریستوفر هیل به کشورهای شرق آسیا و کره شمالی آغاز می شود.

 

کریستوفر هیل دستیار وزیر امور خارجه خارجه با هدف مشورت درباره برنامه های کره شمالی در خصوص راه اندازی مجدد توسعه سلاح های هسته ای در یانگ بیون به پیونگ یانگ و دیگر کشورهای منطقه سفر می کند.

 

این مذاکرات در حالی صورت می گیرد که آمریکا بر راستی آزمایی گام‌های خلع سلاحی کره شمالی تاکید دارد و تنها پایبندی این کشور بر برنامه های پیشگفته را عامل خروج نام این کشور از کشورهای محور شرارت دانسته بود. هیل اکنون در پی آن است تا با همتایان خود در منطقه گفتگو کرده و راهکارها و گام های بعدی را در قبال کره شمالی ارزیابی کند.

 

کشورهایی که برای متقاعد ساختن کره شمالی نسبت به پیروی از پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای تلاش می کنند، کره جنوبی، روسیه، آمریکا، چین و ژاپن هستند. کسب آگاهی از میزان پایبندی کره شمالی به برنامه های بازرسی، اعلام نظر کشورها درباره روند خلع سلاح و ثبات در شبه جزیره کره دستور کار اصلی گفتگوهای شش جانبه است.

 

کره شمالی سال 2005 توافق کرد برنامه هسته‌ای خود را در برابر دریافت کمک‌هایی کنار بگذارد.

این کشور کمونیستی که با فقر و عقب ماندگی مفرط دست به گریبان است، پیش از این وقعی به گفتگوها و هشدارهای همسایگان و ایالات متحده نمی نهاد و خود را از جهان اطراف و ارتباط با دولت های همسایه جدا کرده بود. چندی پیش نیز کره جنوبی از قطع ارتباط خط آهن مرزی میان دو کره خبر داد.

 

بعد از اعلام موافقت آمریکا با حذف نام کره شمالی از فهرست کشورهای تروریستی، همچنان نگرانی هایی درباره روند فعالیت های اتمی این کشور وجود دارد. قرار است کريستوفر هيل مذاکره کننده ارشد هسته اى آمريکا در جريان سفر به کشورهاى آسيایی با مقام هاى کره شمالى نیز ديدار و گفتگو کند. این دیدار هفته آینده صورت می گیرد و پیش بینی می شود فشارهای افزون تری از طرف کره جنوبی و ژاپن بر کره شمالی وارد شود.

 

کریستوفر هیل که قصد دارد هشتم دسامبر در مذاکرات شش جانبه پکن شرکت کند در ماه اکتبر نیز ديدارى سه روزه از کره شمالى انجام داد و درباره راستى آزمايى برنامه هسته اى این کشور با مقام هاى پيونگ يانگ گفتگو کرد.

 

نمونه بردارى از تاسيسات هسته اى و فعاليت بازرسان خارجى در مراکز اتمى و پاکسازی منطقه از سلاح هاى هسته اى از مهم ترين مسائل مورد اختلاف کره شمالى و آمريکاست که تاکنون مذاکرات شش جانبه پکن را بی ثمر گذاشته است.

 

البته زمانی که کاندولیزا رایس از احتمال حذف نام کره شمالی از فهرست حامیان تروریسم خبر داد، تلویحا کشورهایی چون ایران را نیز مورد خطاب قرار داد و به دست آمدن توافق با کره شمالی را پیامی به ایران تلقی کرد. وزیر خارجه آمریکا در آن زمان گفت: "این پیامی به ایران است که جامعه جهانی می تواند منابع خود را گرد هم بیاورد و با همکاری یکدیگر و با ارائه مشوق ها و مجازات ها چنین فضایی ایجاد کند."

 

حذف نام پیونگ یانگ از فهرست حامیان تررویسم به شرط ارائۀ یک برنامه بازرسی از سوی کره شمالی، یکی از بخش های افزوده شده به بسته مشوق ها بود. این اقدام بخشی از مشوق هایی بود که شامل کمک های اقتصادی، تجارت و حذف تحریم ها می شود.

 

کره شمالی ماه آگوست اعلام کرد که پیاده سازی تاسیسات بازفرآوری هسته ای یانگ بیون را متوقف خواهد کرد. این کشور در برابر کمک های انسان دوستانه، ارسال نفت و تضمین های امنیتی پذیرفت تا برنامه هسته ای اش را متوقف کند.


نظر شما :