تيم افغانستان اوباما يا ستاد فرماندهى جنگ پشتونستان؟

۱۵ آذر ۱۳۸۷ | ۲۰:۲۶ کد : ۳۳۴۵ اخبار اصلی
يادداشتی از مراد ویسی، کارشناس مسائل سیاسی
تيم افغانستان اوباما يا ستاد فرماندهى جنگ پشتونستان؟
با انتصابات جديد اوباما، ستاد فرماندهى و هدايت جنگ جديد امريکا در پشتونستان تکميل شد. تمام افرادى که قرار است دستياران ارشد اوباما در جنگ جديد باشند هر يک قبل از انتخاب اوباما به رياست جمهورى امريکا در پرونده افغانستان داراى سابقه و تجربه بوده اند و در محافل دفاعى و نظامى جهان و امريکا به عنوان کادرهاى با تجربه و کار کشته شناخته مى شوند.
 
سرفرماندهى منطقه اى جنگ با ژنرال چهار ستاره و 57 ساله ارتش امريکا ديويد هوول پترائوس است که پس از اجراى موفق" ايده افزايش نيرو براى کاهش نا ارامى ها در عراق "تابستان گذشته به سمت سرفرماندهى نيروهاى امريکا در خاورميانه و شما ل افريقا و اسياى مرکزى يعنىcentcom منصوب شده است و ديپلماسى دفاعى خود را براى جلب همکارى کشورهاى ذى نفوذ در افغانستان با سفر به کابل، اسلام اباد، رياض و رم آغاز کرده است. پترائوس دکتراى روابط بين الملل از مدرسه عالى وودرو ويلسون دانشگاه پرينستون ومتخصص جنگ‌هاى ضدشورش است و پيش ازفرماندهى نيروهاى امريکا در عراق، فرمانده  يگان ويژه 101 هوابرد بوده است. وى مولف اولين کتاب جامع در خصوص جنگ‌هاى ضد شورش است و در اين کتاب 282 صفحه‌اى با بررسى جنگ‌هاى تاريخى گذشته جزييات چگونگى پيروز شدن در جنگ‌هاى غير قابل پيروزى را ذکر کرده است. از نظر او مهمترين رمز اين پيروزى مساله امنيت غير نظاميان براى شکست دادن شورشيان است. به نظر پترائوس اگر مردم احساس امنيت نمايند قطعا از نيروهاى امنيتى حمايت مى‌کنند و به شورشيان نيز پشت خواهند کرد.
 
همکارى اوباما و پترائوس درباره افغانستان تيرماه گذشته و 6 ماه قبل از پيروى اوباما در انتخابات امريکا شروع شد. اوباما اوايل تابستان با "ديويد پترائوس" در بغداد ديدار کرد و به وى تاکيد کرد که تعداد زيادى از نيروهاى آمريکايى بايد سريعا از عراق خارج و به افغانستان فرستاده شوند. ژنرال پترائوس معتقد است يک نگرش جامع براى پيروزى در جنگ افغانستان لازم است که شامل آشتى با مردم و تعامل با کشورهاى ذى نفع است: ما نمى‌توانيم همه‌ى دشمنان را بکشيم و يا دستگير کنيم. او مذاکره با طالبان ميانه رو، مسلح کردن قبايل پشتون در برابر طالبان، برنامه مشترک براى مقابله با افراط گراها در افغانستان و پاکستان، تاکيد بر تعليم، تجهيز و افزايش نيروهاى ارتش افغانستان و عدم کفايت راهبردهاى نظامى براى مهار طالبان و القاعده را پيشنهاد کرده است.
 
در بالا دست ژنرال پترائوس، رابرت گيتس وزير دفاع قرار دارد که همانند پترائوس از دولت بوش و بدون تغيير در سمت خود باقى مانده است. در واقع در سياست هاى نظامى و دفاعى دولت اوباما نسبت به دولت بوش تنها تيمى که تغيير نکرده است، تيم اداره پرونده افغانستان است. گيتس نيز معتقد به مذاکره با همسايگان افغانستان و بکارگيرى نظامى گيرى در چارچوب يک راهبرد جامع سياسى – ديپلماتيک و اجتماعى و اقتصادى است.
 
فرد جديدى نيز که به عنوان مشاور امنيت ملى اوباما به تيم پرونده افغانستان اضافه شده است، يکى از قديمى ترين استراتژيست هاى امريکا در حوزه افغانستان يعنى ژنرال چهار ستاره بازنشسته جيمز جونز است. ژنرال جونز 65 ساله اولين کسى است که به عنوان فرمانده ارشد نيروهاى ناتو در اروپا، راهبرد دخالت ناتو در افغانستان را بعد از حمله سال 2001 اجرا کرد و از قديمى هاى پرونده افغانستان به شمار مى رود.
درسطح اجرايى اين راهبرد نيز ژنرال چهار ستاره ديگرى به نام ديويد مک کرنان قرار دارد که از فرماندهان تيپ هاى رزمى امريکا در حمله به عراق و از همکاران پترائوس در عراق بوده و اکنون  فرمانده ارشد نيروهاى امريکا و ناتو در افغانستان است. او تز فرماندهى مشترک امريکا-ناتو در افغانستان را اجرا کرده است و 70 هزار نيرويى را تحت فرمان دارد که قرار است در چارچوب طرح پترائوس براى کاهش نيروها در عراق و تمرکز بر افغانستان به زودى 20 هزار تن ديگر به آنها افزوده شود و در نهايت افزايش آنها به سطح 150 هزار نيرو نيز طراحى شده است.

نظر شما :