مروری بر سخنان مسئولين کشور درباره سیاست خارجی

۱۵ آذر ۱۳۸۷ | ۱۷:۴۵ کد : ۳۳۶۴ اخبار اصلی
جمعه‌ها با ديپلماسى ايرانى؛ مرورى بر بخش‌هایی از کلام مسئولان بلندپایه کشور در هفته جاری که حاوی نکته‌ها و موضع‌گیری‌هایی در قبال کشورهای خارجی بوده‌اند.
مروری بر سخنان مسئولين کشور درباره سیاست خارجی
رئیس جمهور، رئیس مجلس، وزیر امور خارجه، معاون، سخنگو و قائم مقام وزارت خارجه، نماینده ولی فقیه در سپاه، سفرای ایران در عراق و انگلیس، نماینده ایران در آژانس انرژی اتمی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، چند تن از نمایندگان مجلس، دادستان کل کشور، دبیر و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام مقام هایی هستند که در هفته جاری صحبت‌هایی درباره سیاست خارجی ایران ایراد کرده‌اند.
 
بايد مراقب بود قدرت‌هاى بزرگ مشکلات خود را به منطقه منتقل نکنند
 
دکتر محمود احمدى‌نژاد روز شنبه در حاشيه «اجلاس بين‌المللى تامين مالى براى توسعه» در ديدار امير قطر تاکيد کرد: بايد مراقبت کرد قدرت‌هاى بزرگ که دچار بحران‌هاى شديدى شده‌اند، مشکلات اقتصادى خود را به منطقه منتقل نکنند.
 
وى با تاکيد براين‌که "مشکلات منطقه بايد توسط کشورهاى منطقه حل وفصل شود" اظهار داشت: وجود نيروهاى بيگانه در منطقه خليج فارس نه تنها کمکى به بهبود اوضاع نمى‌کند، بلکه هر روز بر وخامت اوضاع خواهد افزود.
 
کاهش قیمت نفت نگران کننده نیست
 
رئیس جمهور با بیان اینکه آسیب پذیری اقتصاد ایران در برابر بحران اقتصادی در جهان تقریبا صفر است کاهش قیمت جهانی مواد واسطه برای تولید را در پی این بحران فرصت مغتنمی برای کشور برشمرد .
 
دکتر محمود احمدی‌نژاد در گفتگوی زنده تلویزیونی از شبکه یک سیما گفت: آسیب پذیری اقتصاد ایران در برابر بحران اقتصادی در جهان تقریبا صفر است و این موضوع فرصت های خوبی را در اختیار ملت ایران ما قرار می دهد که باید از آن استفاده کنیم .
 
وی افزود: امروز بخش مهمی از اقتصاد جهان و بلوک غرب و سرمایه داری دچار این بحران شده است.
 
نامه نمايندگان آمريکا را رد نکرديم ولى هنوز پاسخ هم نداديم
 
رئيس مجلس شوراى اسلامى با اشاره به تصويب توافقنامه امنيتى امريکا توسط پارلمان عراق گفت: اين پروسه هنوز ادامه دارد بنابراين نمى‌توان گفت که اين توافقنامه تصويب شده است چرا که گفتن اين موضوع بايد به رفراندوم گذاشته شود و رفراندوم هم ظرف چند ماه آينده برگزار مى‌شود.
 
وى با اشاره به نامه نمايندگان کنگره آمريکا به مجلس شوراى اسلامى و با بيان اينکه نامه مودبانه اى از سوى کنگره آمريکا در خصوص مذاکرات پارلمانى بين دو کشور به دست ما رسيده است گفت: ما در حال مطالعه اين نامه هستيم و آن را رد نکرديم ولى هنوز پاسخ مثبتى هم نداديم در حال بررسى نامه هستيم و علت تاخير در پاسخ به آن نيز انتخابات آمريکا بود.
 
آژانس برای ارائه مدارک مورد ادعای آمریکا مهلت تعیین کند
 
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ناتوانی آژانس از ارائه مدارک ادعاهای آمریکا به ایران تاکید کرد که آژانس باید یک ظرف زمانی مشخص برای دریافت این اطلاعات اعلام کند و اگر کشورهای طرف مقابل اطلاعات خود را ارایه ندهند این موضوعات از دستور کار آژانس خارج شود.
 
دکتر علی لاریجانی در حاشیه همایش "نیروگاه های هسته ای، توسعه ‍‍‍پایدار" در پاسخ به سئوالی در مورد گزارش های دوگانه البرادعی گفت: تلاش های البرادعی در بسیاری از زمینه ها مفید بود ولی دخالت و فشار برخی کشورها و سرویس های اطلاعاتی آنها، باعث شده است که پرونده هنوز زنده بماند.
 
وی در مورد عدم ارایه اسناد و مدارک ادعایی آمریکا به ایران توسط آژانس گفت: این مشکلی است که وجود دارد و آنها تا کنون هیچ مدرکی را ارایه نکرده اند و فقط مسایل ‍پشت پرده را مطرح می کنند و ظاهرا جسارت ندارند که این موضوعات را با صراحت مطرح کنند.
 
کانادا خود در جایگاه متهم حقوق بشر نشسته است
 
حسن قشقاوى در پاسخ به اظهارات وزير خارجه کانادا در خصوص وضعيت حقوق بشر در ايران گفت: ما براى اظهارات وزير امور خارجه کانادا که جوانى بى‌تجربه و ناآگاه به سياست خارجى است اهميتى قائل نيستيم.
 
سخنگوى وزارت امور خارجه کشورمان افزود: کانادا به عنوان يک مستعمره انگليس و از فرماندارى‌هاى کل آن کشور شايستگى ابراز نظر در خصوص کشور متمدن، باستانى و تاريخى مانند ايران را ندارد. متاسفانه برخى از مقامات کانادائى با اظهار نظرات نسنجيده خود و در جهت خوش خدمتى به اربابان خويش مطلبى را بيان مى‌کنند که در شان خودشان است.
 
وی رويکرد خصمانه کانادا نسبت به جمهورى اسلامى ايران را برآمده از ماهيت ذاتى متجاوزين به حقوق بشر دانست و گفت: کانادا با سابقه اشغال سرزمين‌هاى بوميان و نقض گسترده حقوق آنان و همچنين نقش حقوق اقليت‌ها به ويژه مسلمانان، اگرچه در جايگاه يک متهم حقوق بشر نشسته ولى سعى دارد در همان حال خود را حامى حقوق انسان‌ها نشان دهد و اين تناقض هيچ‌گاه قابل جمع نخواهد بود.
 
اوباما مواظب لغاتى که عليه ايران استفاده مى‌کند باشد
 
حسن قشقاوى، سخنگوى وزارت امور خارجه‌ ايران، در مصاحبه با شبکه‌ خبرى پرس تي.وى در خصوص موضع ايران در قبال توافقنامه‌ موقت امنيتى بين عراق و آمريکا تصريح کرد: ما به تصميم مقامات عراقى احترام مى‌گذاريم و نظر خود را پس از تصويب نهايى اين قرارداد اعلام مى‌کنيم.
 
قشقاوى درباره‌ آينده روابط آمريکا و ايران پس از انتخاب باراک اوباما، رييس جمهور منتخب آمريکا که از 20 ژانويه‌ 2009 قدرت را به دست مى‌گيرد، گفت: اين مساله به آمريکا بستگى دارد. يکى از شرايط اوباما براى ايجاد روابط با ايران، توقف غنى سازى اورانيوم است که خود نشانه عدم تغيير ديدگاه واشنگتن در برخورد با تهران است.
 
وى با انتقاد از سخنان اوباما در موضع گيرى در برابر فعاليت‌هاى هسته‌اى صلح آميز ايران گفت: دوربين‌هايى وجود دارد که لحظه به لحظه از فعاليت‌هاى هسته‌اى ايران فيلم تهيه مى‌کنند و اوباما بايد مواظب لغاتى که استفاده مى‌کند باشد.
 
قاضيان آرژانتينى از فاسد ترين قاضيان جهان هستند 
 
سخنگوى وزارت امور خارجه در واکنش به اقدام ضد ايرانى دستگاه قضايى آرژانتين اعلام کرد: طبق گزارش سازمان شفاف سازى جهانى، قضات آرژانتينى از فاسد ترين قاضيان جهان هستند .   
 
حسن قشقاوى در نشست هفتگى خود با خبرنگاران تصريح کرد: در پرونده انفجار آميا انحرافى در اين خصوص به علت فشارهاى صهيونيست ها ايجاد شد و جمهورى اسلامى ايران همواره آماده بود در چارچوب تحقيقات منصفانه کمال همکارى را داشته باشد .
 
قشقاوى با تاکيد براينکه موضوع پرونده آميا از مسير اصلى قضايى و عادلانه منحرف شده است ، گفت: هراز چند گاهى اين موضوع دستمايه تخريب روابط ايران و آرژانتين قرار مى گيرد.
 
عراق مشارکت ايران را در سازندگى کشورش خواستار است
 
حسن کاظمى قمى، سفير جمهورى اسلامى ايران در بغداد در گفتگو با ايسنا با اشاره به ديدار خود با رييس جمهور عراق خاطرنشان کرد: در اين ديدار بيشتر فضاى توسعه همکارى‌هاى دوجانبه مورد بحث قرار گرفت و رييس جمهور عراق بر اين مساله تاکيد کرد که با توجه به بهبود شرايط امنيتى و شروع دوره ‌يسازندگى در عراق ايران همانند گذشته که کمک حال مردم عراق بوده و تجربه‌ خوبى در زمينه‌ سازندگى دارد ، در پروژه‌هاى سازندگى عراق نيز مشارکت داشته باشد.
 
به گفته‌، وى بخش‌هاى مختلفى نظير صنعت، بازسازى کارخانه‌ها، نفت و برق از جمله‌ بخش‌هايى است که با توجه به توان فنى و مهندسى و نيز سهولت حضور ايران در عراق مى‌تواند در بحث سازندگى مدنظر قرار گيرد.
 
سفير ايران در عراق ارائه‌ گزارش توسعه‌ همکارى‌ها را از جمله‌ مباحث مطرح شده از طرف خود در اين ديدار عنوان کرد و يادآور شد: ابراز علاقمندى کرديم که با توجه به بهبود شرايط امنيتى بتوانيم حضور فعالى در سازندگى عراق داشته باشيم . 
 
اعتراض سفارت ايران به قرار گرفتن پرچم ايران در کنار اسرائیل
 
سفارت ايران در لندن با تاکيد بر به رسميت نشناختن رژيم صهيونيستى و نامشروع و ساختگى بودن آن از زمان پيروزى انقلاب اسلامى ايران در فوريه 1979 آورده است: جمهورى اسلامى ايران همواره در تمامى کنفرانس‌هاى محلى و بين المللى از جمله نشست وزيران امور خارجه‌ سازمان کنفرانس اسلامى در تهران در سال 2003 اين موضع خود را حفظ کرده است.
 
در اين پيام آمده است: با توجه به اين واقعيت، قرار دادن پرچم جمهورى اسلامى ايران در اين بيانيه (بيانيه فلسطين) و اشاره به کنفرانس تهران هيچ‌گونه پايه و اساس قانونى ندارد و جمهورى اسلامى ايران با آن موافق نيست.
 
همچنين سفارت ايران در لندن مراتب اعتراض خود را در استفاده نامناسب از پرچم ملى کشورمان در اين بيانيه اعلام کرد. ما از اين روزنامه (الشرق الاوسط که متن بيانيه را در روز پنج‌شنبه 29 نوامبر به چاپ رسانده) مى‌خواهيم که براساس اصل آزادى بيان اين پيام را در شماره بعدى‌اش چاپ کند تا شبهه‌اى در افکار عمومى درباره موضع جمهورى اسلامى ايران در اين باره ايجاد نشود.
 
شورای امنیت از موضوع هسته ای ایران دست بردارد
 
معاون سازمان انرژى اتمى ايران تاکيد کرد که هيچ علتى قانونى براى ماندن موضوع هسته‌اى ايران در دستور کار آژانس بين المللى انرژى اتمى وجود ندارد.
 
محمد سعيدى ، معاون رييس سازمان انرژى اتمى ايران، در مصاحبه با شبکه‌ خبرى "پرس.تي.وى" گفت : تهران به اندازه کافى زمينه را جهت دسترسى نمايندگان آژانس بين المللى انرژى اتمى براى بازرسى از تاسيسات هسته‌اى خود فراهم کرده است.
 
وى تاکيد کرد : اکنون زمان آن فرا رسيده است که شوراى امنيت سازمان ملل متحد از موضوع هسته‌اى ايران دست بردارد و روند عادى موضوع هسته‌اى ايران در آژانس بين المللى انرژى اتمى ادامه يابد.
 
هرگونه مذاکرات آمريکا با ايران بايد علنى باشد
 
خبرگزارى رويتر به نقل از اسفنديار رحيم مشايى گزارش داد که ايران از گفتگو ميان محمود احمدى‌نژاد و باراک اوباما استقبال مى‌کند.
 
اين خبرگزارى افزود: اسفنديار رحيم مشايى، معاون رييس جمهور ايران در گفت‌وگو با کيودو نيوز در توکيو گفت که هرگونه مذاکراتى از اين قبيل بايد به شکلى علنى باشد و محتواى مذاکرات علنى شود.
 
مشايى ادامه داد: اوباما در يک دوراهى مهم تاريخى قرار دارد اما فقط دو راه در برابرش وجود دارد که يکى به نتايج خوب از تغيير "تغيير" که در شعارش وعده کرده است منجر مى شود و ديگرى پيامدهايى بسيار وخيم خواهد داشت در صورتى که او به همان سياست هاى دولت هاى گذشته ادامه دهد.
 
گزارش البرادعى تکرار مسائل گذشته بود
 
مخبر کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس با اشاره به گزارش اخير البرادعى و با بيان اينکه نکات جديدى در گزارش وى مطرح نشده است، گفت: همان گونه که انتظار مى‌رفت گزارش البرادعى تکرار مسائل گذشته است.
 
دکتر کاظم جلالى در نشست "بررسى آخرين گزارش البرادعى و وضعيت پرونده هسته‌اى ايران" که در مرکز بررسى‌هاى استراتژيک رياست جمهورى برگزار شد، خاطرنشان کرد: يک بخش از گزارش البرادعى فعاليت‌هاى صلح‌آميز هسته‌اى ايران و دسترسى‌ها و نظارت آژانس به مراکز هسته‌اى را تاييد کرده است و بخش ديگر به الزاماتى که آن‌ها به جمهورى اسلامى ايران کرده بودند مانند پذيرش پروتکل الحاقى يا اجراى قطعنامه‌هاى شوراى امنيت برمى‌گردد که ايران آن‌ها را نپذيرفته است.
 
مخبر کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس اضافه کرد: بخش ديگر از گزارش البرادعى به مطالعات ادعايى برمى‌گردد که جمهورى اسلامى ايران مواضع خود را در اين باره اعلام کرده که به طرز ظريفى در گزارش وى آمده که ايران به ميزان اطلاعاتى که در اختيار دارد بايد پاسخ مى‌داد. 
 
ايران به هيچ قيمتى تکنولوژى هسته‌اى را رها نمى‌کند
 
نماينده دائم جمهورى اسلامى ايران در آژانس بين‌المللى انرژى اتمى در سخنانى هشدار دهنده در روز نخست آخرين نشست شوراى حکام در سال ‌٢٠٠٨ گفت: ايران هرگز حق مسلم خود براى تحقيق و کاربرد صلح‌آميز انرژى هسته‌اى در چارچوب اساسنامه و معاهده NPT را به هيچ قيمتى رها نخواهد کرد.
 
على اصغر سلطانيه با ابراز تاسف از اين که اين اعلام صريح آژانس در گزارش مديرکل (نوامبر) منعکس نشده ‌است، بيانگر آن است که بر خلاف آنچه در گزارش بيان شده‌ است، اسناد مطالعات ادعايى فاقد انسجام داخلى فى‌مابين اسناد است.
 
نماينده ايران در آژانس با بيان اين‌که آژانس موظف است ماهيت صلح‌آميز فعاليت‌هاى هسته‌اى ايران را اعلام کند تصريح کرد: آژانس وظيفه ندارد در مورد اجراى پروتکل الحاقى اعلام نظر کند. 
 
ماهيت گروه‌هاى آمريکايى مذاکره کننده با ايران مشخص شود
 
نايب رييس کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس شوراى اسلامى گفت: گروه‌هاى غيردولتى آمريکايى اخيرا براى مذاکره با ايران تحرکات بيشترى داشته‌اند که بايد ماهيت اصلى آن‌ها مشخص شود.
 
حسین سبحانى‌نيا با بيان اين‌که نفس اين کار منفى نيست، خاطرنشان کرد: مذاکره با گروه‌هاى غيردولتى اگر براى تبيين ابهامات باشد، مى‌تواند مثبت ارزيابى شود.
 
وى با تصريح بر اين که دولت آمريکا بايد واقعيت‌ها را بپذيرد، ادامه داد: آمريکا براى اثبات صداقت خود بايد دارايى‌هاى بلوکه شده ايران را بازگرداند و با در نظرگرفتن حقوق ملت ايران، از اعمال فشار و تحريم بر ايران خوددارى کند.
 
بهبود اوضاع افغانستان از راه‌حل نظامى ميسر نمى‌شود
 
علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: درآمد حاصل از فروش مواد مخدر صرف گسترش تروريسم در منطقه و جهان مى‌شود و جمهورى اسلامى ايران از آفات اين پديده‌ى شوم در امان نيست.
 
وی گفت: بهبود اوضاع افغانستان از راه‌حل نظامى ميسر نمى‌شود و بايد از قابليت‌هاى مختلف براى حل مشکلات افغانستان استفاده کرد.
 
ایران در زمینه انرژی هسته ای مخفی کاری نکرده است
 
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ایران در زمینه انرژی هسته ای مخفی کاری نکرده است.
 
حجت‌الاسلام حسن روحانی در جمع خبرنگاران در گرگان افزود: متاسفانه آژانس زیر نظر و تاثیر قدرت های بزرگ و آمریکا بوده و برخی قسمت های گزارش اخیر البرادعی فنی و برخی سیاسی بوده است.
 
وی اظهار داشت: اکنون غیر از ایران 40 کشور دیگر جهان نیز از دانش و تکنولوژی هسته ای برخوردار هستند در حالی که این حساسیت تنها نسبت به ایران ایجاد شده است.
 
سياست خارجى آمريکا دچار بحران مى‌شود
 
محسن رضايى دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام، بحران سياست خارجى آمريکا طى سه چهار سال آينده را پيش‌بينى کرد و افزود: هيچ علامتى از بحران سياست خارجى آمريکا قابل مشاهده نيست ولى طى سه چهار سال آينده اين بحران بر چالش‌هاى فعلى اين کشور مى‌افزايد. آمريکا براى اولين بار دست به ريسک خطرناکى زد و اصل مهم سياست خارجى‌اش را زير پا گذاشت است. آمريکا طى يکصد سال اخير به اين نتيجه رسيده بودند هيچ گاه در خارج آمريکا در دو جبهه همزمان وارد نشود بوش براى آمريکايى‌ها ‌٨ جبهه همزمان گشوده است.
 
وى در ادامه تصريح کرد: افغانستان، عراق،‌ کره شمالى، گرجستان و اروپا و سپر موشکى از جمله آنهاست. تايوان و فلسطين هم از قبل بود. با ايران هم به چالش رسيد. اوباما نمى‌داند با اين وضعيت چه کند، نمى‌داند از کجا عقب‌نشينى کند و بعد اگر در افغانستان عقب‌نشينى کند،‌ طالبان بر سر کار باز مى‌گردد از عراق عقب‌نشينى کند دوستداران جمهورى اسلامى صاحب قدرت مى‌شوند. از سپر موشکى نيز نمى‌تواند عقب بکشد در عين حال وضعيت فعلى را نيز نمى‌تواند ادامه دهد. به اين ترتيب دير يا زود سياست خارجى آمريکا نيز دچار بحران مى‌شود.
 
قطعنامه روى کاغذ نوشته مى‌شود اما اثرگذار است
 
حسن روحانی با اشاره به قطعنامه‌هاى شوراى امنيت عليه جمهورى اسلامى ايران گفت: قطعنامه‌هاى شوراى امنيت ناحق و ظالمانه و غيرمنصفانه است اما به هر حال اثرگذار است. قطعنامه روى کاغذ نوشته مى‌شود اما کاغذى است تاثيرگذار که همين الان هم هزينه تمام شده بسيارى از کالاهاى وارداتى را براى ما 10 تا 30 درصد افزايش داده است.
 
وى افزود: در دنياى امروز ناچاريم با جهان پيرامونى خود و کشورهاى مختلف، تعامل و ارتباط داشته باشيم. حتما بايد بر اصول خود پافشارى کنيم اما مطلقاً نبايد با دست خودمان براى خود مشکل بسازيم و به هيچ وجه نبايد مشکلات‌مان را افزايش دهيم. آن جا که به اصول خدشه‌ناپذير اسلام و انقلاب مى‌رسيم وظيفه داريم ايستادگى کنيم اما جايى که از امکان تعامل و نرمش برخورداريم بايد انعطاف نشان دهيم و تعامل کنيم تا تنش‌ها کاهش يابد.
 
از توافق‌نامه عراق ـ آمريکا زياد راضى نيستيم
 
قائم مقام وزارت امور خارجه مشکل ايران و آمريکا را مشکلى جدى توصيف کرد و گفت: مشکل ما با آمريکا اين است که آن‌ها ثروت ما و دنيا را براى اداره دنيا در اختيار گرفته‌اند.
 
حسين شيخ‌الاسلام، قائم مقام وزير امور خارجه عصر يک‌شنبه در نشست "مذاکرات ديپلماتيک در 30 سال انقلاب اسلامى" که در دانشگاه شريف برگزار شد، با اشاره به اتخاذ روش‌هاى آمريکا براى سيادت در دنيا گفت: آمريکايى‌ها توانسته‌اند با دلارها و اوراق قرضه‌شان چين و اروپا را کنترل کنند در حالى که تمام آن‌ها در واقع بدهکارى آن‌ها به دنياست. ما و ديگران به آمريکا کالا داديم و آن‌ها در قبالش کاغذ و مرکب به ما دادند.
 
وی با يادآورى اين که ما از توافق‌نامه امنيتى عراق زياد راضى نيستيم، اظهار داشت: تمام تلاش‌ها سبب شد که خروج نيروهاى آمريکايى از عراق فراهم شود و چند ماه بعد رفراندومى براى همه پرسى توافق‌نامه برگزار شود.
 
ايران توانايى مقابله با هرگونه توطئه رژيم صهيونيستى را دارد
 
آيت الله درى نجف آبادى يکشنبه شب در مصاحبه اختصاصى با شبکه خبرى "العالم" در زمينه دستگيرى جاسوسان اسراييلى تاکيد کرد: رژيم صهيونيستى از آغاز پيروزى انقلاب اسلامى از هيچ تلاشى براى هدف قرار دادن ايران از طريق بکارگيرى شمارى از ايرانيان ضعيف النفس براى کار در شبکه جاسوسى سازمان جاسوسى اسرائيل (موساد) فروگذار نکرده است.
 
وى بر توانايى ايران براى مقابله با هرگونه توطئه رژيم صهيونيستى از جمله اقدامات جاسوسى تاکيد کرد و گفت که روش موساد براى همه مردم ايران آشکار است. رژيم صهيونيستى هيچگاه از طريق اقدامات جاسوسى در داخل ايران منفعتى نبرده و اقداماتش هميشه ناکام مانده است.
 
توافقنامه امنيتى عراق از الطاف خفيه الهى است
 
حجت الاسلام علی سعیدی با اشاره به عزت نظام اسلامى در منطقه گفت: خدا مى‌داند هيچ زمانى به اين اندازه در اوج عزت نبوده‌ايم؛ چرا که با رصد وضعيت آمريکا و اسرائيل و در مقابل آن‌ها حزب‌الله، حماس و عراق، اين مساله به خوبى مشهود است که اسلام و انقلاب در اوج عزت به سر مى‌برند.
 
نماينده ولى فقيه در سپاه در ادامه با اشاره به توافقنامه امنيتى آمريکا و عراق تصريح کرد: اگر چه اين توافقنامه در لابه‌لاى تبليغات مقدارى تحت‌الشعاع قرار گرفته ولى الحق يکى از الطاف خفيه الهى است؛ چرا که در طول تاريخ آمريکا سابقه ندارد آمريکايى‌ها به چنين قراردارى تن داده باشند.
 
سعيدى تصريح کرد: با توجه به اين که در برابر يک دشمن خطرناک و ديوانه هستيم که بايد احتمال کلک زدنش را نيز در نظر بگيريم، 95 درصد محتواى تغيير کرده اين توافقنامه در جهت حاکميت دولت عراق ايفاى نقش کرده و مى‌کند که در واقع اين نقش مردم ايران و خواص است.
 
خروج نيروهاى خارجى، زمانی مناسب براى رفراندوم در عراق است
 
منوچهر متکى، وزير امور خارجه‌ کشورمان سه‌شنبه در کنفرانس خبرى مشترک با دبيرکل سازمان همکارى‌هاى شانگهاى در پاسخ به سوالى در مورد توافق‌نامه‌ آمريکا و عراق و ارزيابى‌اش از تصويب اين توافق‌نامه در مجلس عراق گفت: اين مصوبه داراى دو وجه مهم است که در وجه اول آن مدتى که ظاهرا شش ماه است تعريف شده و طى آن نيروهاى خارجى اداره‌ امور کشور را به دول عراق بسپارد و شهرهاى عراق را ترک کند که اين نکته‌ بسيار مهمى است.
 
متکى وجه دوم مصوبه را سپردن اصل معاهده‌ به آراى مردم عراق عنوان و خاطرنشان کرد: اين مساله يکى از تصميم‌هاى تاريخى و مهم مجلس عراق است که فکر مى‌کنم بعد از خروج نيروهاى خارجى از شهرهاى عراق زمان مناسب و لازم براى رسيدن به يک رفراندوم عمومى فراهم مى‌شود.
 
58 درصد زرادخانه سلاح‌هاى شيميايى دنيا امحاء نشده‌اند
 
معاون حقوقى و بين‌المللى وزارت امور خارجه در جريان سيزدهمين کنفرانس دولت‌هاى عضو کنوانسيون خلع سلاح شيميايى در لاهه با اظهار تاسف از اين که ضرب‌الاجل نهايى تعيين شده براى نابودى زرادخانه سلاح‌هاى شيميايى در شرف اتمام است اما هنوز بيش از 58 درصد اين سلاح‌ها نابود نشده‌اند، نظارت بيش‌تر شوراى اجرايى سازمان منع سلاح‌هاى شيميايى بر روند برنامه‌هاى امحاى توسط دولت‌هاى عضو به ويژه قدرت‌هاى بزرگ را خواستار شد.
 
سيد محمدعلى حسينى با اشاره به توافق‌هاى به عمل آمده در جريان دومين کنفرانس بازنگرى خلع سلاح شيميايى که فروردين ماه امسال در لاهه برگزار شد، تداوم وجود سلاح‌هاى شيميايى را تهديد کننده امنيت انسانى دانست و تمرکز بر موضوع نابودى کامل اين سلاح مخرب در راستاى اهداف کنوانسيون منع سلاح‌هاى شيميايى را خواستار شد.
 
معاون وزير امور خارجه کشورمان افزود: تعهد جمهورى اسلامى ايران در ارتباط با کنوانسيون خلع سلاح‌هاى شيميايى، فراتر از يک تعهد حقوقى صرف است و ريشه در تجربه تلخى دارد که به قربانى شدن بيش از 100 هزار نفر در اثر حملات شيميايى در جنگ تجاوزکارانه صدام عليه ايران انجاميد.

نظر شما :