طنطاوى منتقدانش را احمق و پست دانست

۱۷ آذر ۱۳۸۷ | ۲۱:۴۲ کد : ۳۳۸۴ اخبار اصلی
اظهار نظر عجیب طنطاوى: آیا اسرائیل مانع سفر حجاج شد؟ فرض کنیم اصلا محاصره­ای هم باشد به ما چه ربطی دارد؟
طنطاوى منتقدانش را احمق و پست دانست

در حالی که موجی از انتقادات متوجه شیخ محمد طنطاوی، رئیس الازهر به دلیل دیدار و مصافحه­اش با شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل به وجود آمده و اکنون نیز بسیاری از مخالفانش خواهان عزل وی از منصب ریاست الازهر شده­اند، طنطاوی مخافان و منتقدانش را به باد انتقاد گرفت و آنها را حقیر و پست دانست.

 

وی که در یک گفت و گوی تلویزیوی در شبکه دو مصر حاضر شده بود، تمام کسانی را که به دلیل مصافحه­اش با رئیس جمهوری اسرائیل وی را مورد انتقاد قرار می­دهند به باد شدیدترین حملات گرفت و در پاسخ به لیثی، مجری برنامه که از وی پرسید نظر شما درباره کسانی که می­گویند در حالی که غزه در محاصره اسرائیل است و مردم فلسطین به شدت از ظلم و ستم اسرائیلی­ها در تنگنا قرار دارند، شما چرا با رئیس جمهوری اسرائیل ملاقات می­کنید، چیست؛ وی با خشم پاسخ داد: «کدام محاصره؟ ما باید به فکر اموال خودمان باشیم. من از محاصره غزه چیزی نمی­دانم.»

 

وی در ادامه افزود: «حرف­هایی که علیه من می­زنند، احمقانه است.»

 

پس از آن اللیثی تلاش کرد درباره فضای دیدار شیخ الازهر با رئیس جمهوری اسرائیل بپسرد که طنطاوی حرفش را برید و با عصبانیت گفت: «من آمادگی ندارم درباره این موضوع صحبت کنم. تمامش کنید.»

 

اما لیثی تلاش کرد که وی را قانع کند که در این میان طنطاوی به شدت خشمگین شد و گفت: «من به روی هر کسی که در این باره حرفی بزند تف می­کنم.»

 

در این جا لیثی پرسید، اگر شخصیت پرز را می­شناختید چه می­کردید، طنطاوی آرام شد و پاسخ داد: «چه آشنایی. من به برخی از حاضران سلام کردم که چهره برخی­ها نیز برایم غریب بودند، نمی­توانستم که عدم آشنانیم را به روی خودم بیاورم باید عادی برخورد می­کردم. اصلا گیرم که من به او سلام کردم، این بدان معنا است که من فلسطین را تهدید کردم؟ او از جایی آمده که ما به وجود آن اعتراف کرده­ایم. همین دو ماه پیش بود که وی به ایجا آمده بود و با رئیس جمهوری نشسته بود. چرا آن جا واکنش نشان نمی دهید. آن موقع می­آیید و از من این سئوال احمقانه را می­پرسید؟ چه معنا دارد که کسی به کسی سلام نکند؟»

 

در این جا خبرنگار شبکه دو مصر از رئیس الازهر درباره اشغال غزه توسط اسرائیل و ممانعتی که برای سفر حجاج فلسطینی برای عبور از مرز پیش آمده پرسید؛ طنطاوی گفت: «آیا اسرائیل مانع سفر حجاج شد؟ فرض کنیم اصلا محاصره­ای هم باشد به ما چه ربطی دارد؟ این حرف­ها حرف­های احمقانه­ای است، شما باید به آن سئوال من پاسخ دهی، کسی به یکی سلام می­کند چه باید کرد؟ به من بگو، یک یهودی یک مسیحی یا یک ملحد بی دین در یک مراسم رسمی راه می­رفت و به من سلام کرد نباید به او پاسخ بدهم؟»   

گفتنی است محمد سید طنطاوی رئیس الازهر مصر چندی پیش در نیویورک و در حاشیه اجلاس ویژه ای درباره ادیان با شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل دیدار و روبوسی کرد که این موضوع جنجال گسترده ای را در مطبوعات عربی و رسانه های کشورهای اسلامی به وجود آورد. وی در ابتدا مدعی شد که رئیس جمهوری اسرائیل را نشناخته است و دیدارش با وی تصادفی بود. اما اظهارات اخیرش که در گفت و گو با شبکه دو مصر انجام داده بر آتش انتقادها علیهش افزود و موجی از شدیدترین انتقادها به وجود آورد و بسیاری را بابت این موضع گیریش متعجب کرد. شگفتی از اظهارات طنطاوی در مصر به اندازه ای بالا بوده که مردم و رسانه ها اظهارات تند طنطاوی را که نزدیک به 6 دقیقه و 48 ثانیه به طول انجامید دست به دست منتقل می کنند و نسبت به آن با خشم واکنش نشان می دهند.

افزوده می شود، شبکه دو مصر به دستور دولت این کشور در تکرار مجدد گفت و گو با شیخ الازهر سه دقیقه از این بخش گفت و گو را سانسور کرد.


نظر شما :