بیل کلینتون در صحنه سیاسی امروز امریکا چه کاره است؟

۱۸ آذر ۱۳۸۷ | ۲۱:۵۶ کد : ۳۳۹۹ اخبار اصلی
روسای جمهور پس از آنکه دوره ریاست آنها تمام می شود چه کار می کنند؟ برخی مانند جیمی کارتر، برنده جایزه نوبل می شوند و بیش از دوران ریاست جمهوری‌شان مورد تحسین قرار می گیرند. برخی دیگر مانند، جورج بوش، یک خانه گران‌قیمت در دالاس می خرند و دیگر هرگز در صحنه ظاهر نمی شوند. برخی نیز مانند بیل کلینتون هستند.
بیل کلینتون در صحنه سیاسی امروز امریکا چه کاره است؟
روسای جمهور پس از آنکه دوره ریاست آنها تمام می شود چه کار می کنند؟ برخی مانند جیمی کارتر، برنده جایزه نوبل می شوند و بیش از دوران ریاست جمهوریشان مورد تحسین قرار می گیرند. برخی دیگر مانند، جورج بوش، یک خانه گرانقیمت در دالاس می خرند و دیگر هرگز در صحنه ظاهر نمی شوند. برخی نیز مانند بیل کلینتون هستند.
 
بیل کلینتون در دور اول رقابت های انتخاباتی خود با شعار " به من رای دهید تا آزاد شوید" وارد میدان رقابتی شد.
 
اکنون، با انخاب هیلاری کلینتون در کابینه باراک اوباما به عنوان وزیر امور خارجه، تاکتیک وی دوباره به کار آمد. هیلادی کلینتون را انتخاب کن و آن وقت بیل کلینتون را نیز خواهی داشت. اکنون سوال این است که معنی این در عمل چه خواهد بود؟
 
این مرد به تنهایی به اندازه کافی باهوش است. وقتی هفته پیش شبکه سی ان ان از او پرسید که آیا همسرش را در وزارت امور خارجه مشایعت خواهد کرد یا نه؟ بیل کلینتون پاسخ داد " کمی". مسلما وی در این خصوص با همسرش صحبت خواهد کرد اما تصمیم نهایی به هیلاری کلینتون و باراک اوباما تعلق دارد. او به یک یاری رساننده تبدیل خواهند شد و تا زمانی که از او بیش از این را نخواهند اقدامی نخواهد کرد.
 
در حال حاضر احتمال اینکه تنش ها افزایش پیدا کند وجود دارد. دولت های خارجی، سازمان ها و افراد مختلف از وزارت امور خارجه انتظار سیاست های بیل کلینتون را در وزارت خانه ای خواهند داشت که همسر وی مسوولیت آن را برعهده دارد.
 
ما باید برای بیل کلینتون متاسف باشیم. حتی زمانی که وی سعی می کند که از صحنه سیاسی محو شود، ستاره قدرت وی را بیدار می کند. حتی اگر او برای دیده شدن تلاش نکند، توانایی های سیاسی وی توانایی های همسرش را تحت تاثیر قرار می دهد. خانم کلینتون زنی چیره دست و استثنایی است و این موضوع را نمی توان نادیده گرفت که وی بسیار در دنیا شناخته شده است و برای این قابلیت مسلما آقای باراک اوباما باید از همسر خانم وزیر تشکر کند.
 
دو بخش از روابط بیل کلینتون از اهمیت بالایی برخوردار است. اول، روابط او با همسرش است. آیا این دو نفر برای دهه ها شیفته یکدیگر بودند. اما در حال حاضر چقدر همدیگر را می بینند؟
 
رابطه مهم دیگر بیل کلینتون، رابطه او با اوباما است. آیا بیل کلینتون در دوره چهل و دومین رییس جمهور و چهل و چهارمین رییس جمهور استراحت می کرد؟ اگر بخواهیم مصاحبه شگفتی آفرین وی را در ماه آگوست ملاحظه کنیم باید بگوییم که بله او واقعا در این مدت استراحت می کرده.
 
اوباما در شرایط بحرانی از کلینتون استفاده کرد و توانست خطرها را مدیریت کند. با تمام اینها اکنون این تیم اوباما است که حزب دموکرات را رهبری می کند نه تیم کلینتون.
 
به نظر می رسد بیش از آنکه بیل کلینتون بخواهد در حال حاضر سکوت اختیار کند، او را مجبور به اختیار سکوت کرده اند. اکنون در نه امریکا و نه در دنیای خارج از آن بیل کلینتون در جایگاه خوبی قرار ندارد. او امروز با این واقعیت روبه رو است که بسیاری از ریشه های بحران اقتصادی امروز جهان به سیاست های غلط وی در دوران ریاست جمهوری باز می گردد.
 
یکی دیگر از اتهاماتی که این روزها متوجه او است، این است که وی نتوانسته است در جامعه امریکا ایجاد موج و حرکت کند.
کلینتون روابط نزدیکی با جورج اچ دبلیو بوش که در سال 1992 صحنه سیاست را ترک کرد برقرار کرد. وی با وجود آنکه از برخی سیاست های جورج بوش جوان متنفر بود اما به طور کلی برای او احترام قائل بود. با این وجود تنها کسانی شرایط بد رییس جمهور را درک می کنند که خودشان قبلا رییس جمهور بودند.
 
این مقاله در تاریخ 7 دسامبر 2008 در ایندیپندنت به چاپ رسیده است.

( ۱ )

نظر شما :