مذاکره با دولت بعدی ایران؛ وقت کشی است

موضع هسته‌ای ایران در دولت بعدی بلاتغییر است

۲۴ آذر ۱۳۸۷ | ۱۸:۵۳ کد : ۳۴۳۳ اخبار اصلی
موکول کردن مذاکره با دولت جدید در ایران، وقت کشی است اما از نظر ما این وقت کشی اشکالی ندارد چراکه ایران با برنامه، اقدامات خود را پیش می برد و یک لحظه کار را متوقف نخواهد کرد. گفت‌وگو با اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس هشتم شورای اسلامی
موضع هسته‌ای ایران در دولت بعدی بلاتغییر است
از محتوای اظهارات اخیر مقامات اروپایی و امریکایی این گونه بر می آید که آنها مایل به ادامه مذاکره با ایران در موضوع هسته ای این کشور هستند اما این منطق که منتظر دولت بعدی در ایران بوده و مذاکره را با منتخب مردم در انتخابات دهم ریاست جمهوری از سر گیرند، طرفداران بیشتری در بین آنها دارد.
 
گفت و گوی دیپلماسی ایرانی با اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هشتم شورای اسلامی:
 
بالاخره امریکا و کشورهای اروپایی در مورد برنامه هسته ای ایران به بن بست رسیده اند و اکنون نمی توانند در این خصوص تصمیم گیری کنند، حقانیتی در فعالیت های هسته ای ایران وجود دارد و عدم انحراف فعالیتی های ایران در چهارده گزارشی که هیات های مختلف بازدید کننده از تاسیسات کشور به دبیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه داده اند، مورد تاکید قرار گرفته است، ادعاهایی که مطرح شده نیز تاکنون در ابهام بوده است.
 
وی افزود: موضوع فعالیت های هسته ای ایران شفاف و منطقی و در چهارچوب های قانونی آژانس است، بر این اساس طرف های غربی اکنون به بن بست رسیده اند و برای رهایی از آن بیان می کنند که منتظر دولت جدید در ایران هستند و مذاکره را به دولت دهم موکول می کنند.
 
کوثری ادامه داد: تا انتخابات ریاست جمهوری ایران حداقل شش ماه باقی مانده و با احتساب دو ماهی که صرف انتصاب ها و تغییرات در ابتدای دولت می شود، چیزی حدود هشت ماه فاصله است، موکول کردن مذاکره با دولت جدید در ایران، وقت کشی است اما از نظر ما این وقت کشی اشکالی ندارد چراکه ایران با برنامه، اقدامات خود را پیش می برد و یک لحظه کار را متوقف نخواهد کرد.
 
عضو کمیسیون سیاست خارجی افزایش تعداد دستگاه های سانتریفیوژ در تاسیسات هسته ای کشور را نشانه ای از پیشبرد با برنامه فعالیت های هسته ای ایران دانست و گفت: ایران در حال تکمیل و پیشبرد فعالیت غنی سازی در چهارچوب قانون و نظارت های آژآنس بین المللی انرژی اتمی است.
 
این نماینده مجلس تاکید کرد: نهایتا برای رئیس جمهور بعدی کشور نیز چه آقای احمدی نژاد انتخاب شوند و چه فردی دیگری، موضع هسته ای ایران تغییر نخواهد داشت چراکه این موضوع خواسته همه ملت ایران است و آنها به هیچ وجه به مسئولین خود اجازه نخواهند داد که در این موضوع وقفه ای ایجاد کنند.
 
کوثری وقت کشی طرف های اروپایی و امریکایی در ادامه مذاکرات با تهران را به زیان غربی ها دانست و در پاسخ به این سوال که آیا ایران در شرایط فعلی برای ادامه مذاکرات آمادگی کامل دارد، گفت: ایران همواره و همیشه اعلام آمادگی برای مذاکره داشته و از جانب ما کوتاهی در این خصوص نشده است، ما آماده مذاکره در تمامی ابعاد موضوع هسته ای هستیم و نگرانی از این جهت نداریم.
 
عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس هشتم در خصوص تاثیرهمزمانی تشدید تحریم ها و وقت کشی در ادامه مذاکرات ایران و غرب بر ادامه فعالیت های هسته ای ایران گفت: بر فعالیت های هسته ای ایران تاثیرنخواهد داشت. ایران بیش از بیست و هفت سال است که مورد تحریم های مختلف کشورهای غربی قرار داشته اما خود آنها می دانند که تاکنون به نتیجه ای نرسیده و نخواهند رسید، لذا ادامه فعالیت های هسته ای ایران متناسب با امور داخلی کشور و مناسبات منطقه ای پیش خواهد رفت و اگر فراتر از منطقه مشکلی وجود داشته باشد، قطعا به گونه ای حل و فصل شده و کار ادامه خواهد یافت.
 
کوثری در پاسخ به این سوال که موضع دولت ایران در برابر انتظار غربی ها برای مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری دهم و از سر گیری مذاکرات با دولت جدید باید چگونه باشد، گفت: هر فردی برای ریاست جمهوری انتخاب شود، قطعا در سیاست هسته ای ایران تغییری صورت نخواهد گرفت.

نظر شما :