گوردون براون؛ شام صبحانه نهار در کابل، دهلی و اسلام‌آباد

۲۴ آذر ۱۳۸۷ | ۱۹:۳۳ کد : ۳۴۳۸ اروپا
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
دیروز منطقه شاهد سفر ناگهانی دو مقام­ ارشد غربی بود. تونی بلر، نخست وزیر بریتانیا سر زده به افغانستان آمد و بلافاصله پس از آن راهی پاکستان و سپس هند شد. سفرهایی که تنها ظرف 24 ساعته گذشته انجام شد.
گوردون براون؛ شام صبحانه نهار در کابل، دهلی و اسلام‌آباد

دیروز منطقه شاهد سفر ناگهانی دو مقام­ ارشد غربی بود. تونی بلر، نخست وزیر بریتانیا سر زده به افغانستان آمد و بلافاصله پس از آن راهی پاکستان و سپس هند شد. سفرهایی که تنها ظرف 24 ساعته گذشته انجام شد. در همین رابطه رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحد در حالی که در نشست امنیت و گفت و گو خلیج فارس در بحرین شرکت کرده بود و اتفاقا سخنان مهمی را هم گفته بود، بدون اطلاع قبلی وارد عراق شد و با مقام­های ارشد این کشور و فرماندهان ارشد امریکایی در عراق به مذاکره و گفت و گو پرداخت.

 

گوردون براون در کابل با حامد کرزى، رئیس جمهوری افغانستان ديدار کرد و بر لزوم تلاش فعالانه برای جلوگيرى از نفوذ تروريست‌ها به اين کشور از طريق مرزهاى مشترک افغانستان و پاکستان تاکيد کرد.

 

گوردون براون، نخست وزير انگليس بعد از ديدار با حامد کرزى، رئيس‌جمهوری افغانستان بر تقسيم سختى‌ها و مسئوليت‌ها در افغانستان ميان کشورهاى شرکت کننده در نيروهاى ائتلاف بين‌المللى در افغانستان تاکيد کرد.

 

براون در کنفرانس خبرى خود با حامد کرزاى اظهار داشت، نيروهاى ائتلاف بين‌المللى تمام تلاش خود را برای بهبود شرايط زندگى شهروندان افغان به کار خواهند بست.

 

وى گفت: «کشورهاى شرکت کننده در نيروهاى ائتلاف بين‌المللى به مبارزه با فساد، بهبود اوضاع امنيتى در مناطق مختلف افغانستان و تشويق شهروندان افغان به حضور در انتخابات و فراهم کردن فضاى مناسب انتخاباتى تلاش خواهند کرد. کشورهاى شرکت کننده در ائتلاف بين‌المللى بايد به طور عادلانه‌تر مسئوليت نيروهاى خود در افغانستان را ميان يکديگر تقسيم کنند، چه با اعزام نيروى بيشتر و چه با ارسال تجهيزات بيشتر.»

 

براون همچنين با سربازان انگليسى در منطقه هلمند ديدار کرد و تسليت خود را به دليل کشته شدن چهار سرباز بریتانیایی در افغانستان اعلام کرد.

 

براون در این رابطه گفت: «اين چهار سرباز در خط مقدم جنگ عليه تروریسم بودند و در اين راه جان خود را از دست دادند و ياد آنها هميشه زنده خواهد بود. آنها به خاطر بریتانیا وارد اين جنگ شدند. رويارويى با طالبان سنگ بناى مبارزه با تروريسم است. انگليس حدود 10 ميليون دلار را براى برگزارى انتخابات رياست جمهورى در افغانستان در سال 2009 و مبارزه با فساد در اين کشور اختصاص مى‌دهد.»

 

نخست وزير انگليس همچنین گفت: «جهان نمى‌تواند تنها به دو کشور انگليس و آمريکا که بيشترين تعداد نيرو را در افغانستان دارند، تکيه کند. در آينده بايد يک تقسيم مناسب مسئوليت‌ها ميان نيروهاى ائتلاف وجود داشته باشد.»

 

وى هدف از سفر به افغانستان را ارزيابى اوضاع افغانستان اعلام کرد. براون هم‌چنين از افغانستان و پاکستان خواست با يکديگر براى تضمين ثبات بين مرزى در مناطق کوهستانى که پناهگاه‌ شبه نظاميان شده است همکارى کنند. وى همچنين تاکيد کرد که بریتانیا مى‌تواند نيروهاى بيشترى به افغانستان اعزام کند.

 

نخست وزير بریتانیا همچنین گفت: «يک سلسله عمليات تروريستى از پاکستان و مناطق کوهستانى افغانستان در سراسر اروپا رخ داد که این کار مى‌تواند به راحتى به خيابان‌هاى انگليس نيز کشيده شود.»

 

قرار است براون دوشنبه 15 دسامبر در پارلمان بریتانیا حضور يافته و در خصوص طرح‌هاى آتى در افغانستان گزارشى ارائه دهد.

 

اين در حالى است که وزارت دفاع آمريکا، پنتاگون، گزارش داده است که حملات عليه نيروهاى آمريکايى و نيروهاى پيمان آتلانتيک شمالى در افغانستان طى پاييز و همزمان با فرا رسيدن زمستان برخلاف سالهاى گذشته افزايش يافته است.

 

نخست وزیر بریتانیا پس از سفر به افغانستان بلافاصله وارد دهلی نو پایتخت هند شد و با مانموهان سینگ، همتای هندی خود دیدار و گفت و گو کرد. گوردون براون صبحانه خود را در اقامتگاه مانموهان سینگ به همراه وی صرف کرد.

 

دلیل عمده سفر نخست وزیر بریتانیا به هند، کمک به این کشور برای یافتن عاملان تروریستی بمبئی و کاهش از تنش پیش آمده میان هند و پاکستان که تا آستانه جنگ نیز پیش رفتند محسوب می­شود. هند براى تحقيق و تفحص روى حملات تروريستى بمبئى که 164 کشته بر جاى گذاشت و تبادل اطلاعات با پاکستان، اسلام­آباد را تحت فشار قرار داده است. هند گروه لشگرطيبه را که در کشمیر در شمال پاکستان مستقر است عامل حملات معرفى کرده و از پاکستان خواسته شبه نظاميانى را که از خاک پاکستان اقدام به حملات تروريستى مى‌کنند، سرکوب کند.

 

به گفته‌ مقام­های هندی، 10 فرد مسلح عامل حملات بمبئى از پاکستان به اين شهر آمده بودند. همچنين مربيان، طراحان، سلاح‌ها، اردوگاه‌هاى آموزشى و منابع مالى عوامل حمله از پاکستان بوده‌اند.

 

در همین حال پاکستان نیز حملاتى را عليه يک موسسه‌ خيريه که گمان مى‌رود با لشگر طيبه ارتباط دارد انجام داده ولى از هند خواسته است، اسناد و مدارک بيشترى را براى اثبات ادعاهاى خود ارائه کند.

 

گوردون براون قبل از سفر به هند سفرى به افغانستان انجام داد و در آنجا به طور ضمنى اظهار داشت که انگليس سربازان بيشترى را به اين کشور اعزام خواهد کرد.

 

پس از آن گوردن براون ظهر امروز یکشنبه 14 دسامبر وارد اسلام آباد شد و با آصف على زردارى، رئيس جمهوری پاکستان ديدار و گفت و گو کرد.

 
براون در سفر به هند در جمع خبرنگاران در شهر بمبئى گفته بود که در سفر به اسلام آباد با مقامات عاليرتبه پاکستان ديدار و با آنها درباره حوادث بمبئى گفت و گو خواهم کرد. وى همچنین گفته بود، مواضع و نظرات مقامات هند را به مقامات پاکستانى اعلام خواهد کرد.

 

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :