آسيا و خاورميانه قبله آتى سرمايه‌گذاران جهانى

۲۵ آذر ۱۳۸۷ | ۱۸:۴۷ کد : ۳۴۴۳ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
سهم بازارهای اقتصادی از بازارهای جهانی 34 درصد است که پیش­بینی می‌شود چین بتواند تا سال 2050، 19 درصد آن را به خود اختصاص دهد. یعنی این که این کشور تا آن تاریخ از ایالات متحده، اروپا و ژاپن که هر کدام نزدیک به 18 درصد بازار را در اختیار دارند، پیش خواهد افتاد.
آسيا و خاورميانه قبله آتى سرمايه‌گذاران جهانى

به رغم وجود بحران شدید اقتصادی و رکود شدیدی که از این بحران بر بازار و مراکز اقتصادی حاکم شده و دامنه آن حتی به اقتصادهای شکوفا و پررشدی چون چین نیز رسید، برخی کارشناسان اقتصادی بر اساس گزارش­های منتشر شده پیش­بینی می­کنند که چین، هند، خاورمیانه و شمال آفریقا قبله جدید سرمایه­گذاران جهانی در مراحل آتی باشند.

 

رکس ویلسون، رئیس شرکت سرمایه­گذاری امارا، در این باره می­گوید: «ظرفیت اقتصادی کنونی فرصت بزرگی برای سرمایه­گذاری محسوب می­شود، زیرا که قیمت مواد اولیه در بازارهای جهانی به شدت کاهش یافته و این بدان معنا است که با سرمایه­گذاری درست سودهای کلان در انتظار سرمایه­داران و سرمایه­گذاران خواهد بود.»

 

وی در ادامه افزود: «بخش­های کشاورزی، زیربنایی، صنایع مصرفی، تولیدات مواد غذایی، انرژی، انرژی­های جایگزین و ساختمان­ سرمایه­های بسیار خوبی را در آینده نزدیک به خود جذب خواهند کرد بدون آن که از بحران بازارهای اقتصادی تاثیر بگیرند.»

 

ویلسون پیش­بینی کرد، کشورهای آسیایی، خاورمیانه و شمال آفریقا به واسطه ظرفیت­هایی که دارند به زودی قبله سرمایه­گذاران خارجی شوند.

 

سهم بازارهای اقتصادی از بازارهای جهانی 34 درصد است که پیش­بینی می­شود چین بتواند تا سال 2050، 19 درصد آن را به خود اختصاص دهد. یعنی این که این کشور تا آن تاریخ از ایالات متحده، اروپا و ژاپن که هر کدام نزدیک به 18 درصد بازار را در اختیار دارند، پیش خواهد افتاد.

 

با وجود این که مجامع اقتصاد بین­المللی پیش­بینی می­کنند سال آینده میلادی سالی خالی از رشد برای کشورهای جهان به ویژه اروپا و ایالات متحد باشد، کارشناسان پیش­بینی می­کنند چین در سال آینده حداقل رشد 9 درصدی را تجربه کند. به ویژه این که دولت چین خود را آماده کرده تا به بهترین شکل ممکن از طوفان بحران اقتصادی در اسرع وقت عبور کرده و رشد بالای خود را مجددا از سر بگیرد. بر اساس گزارش­ها از رشد جذب سرمایه­گذاری چین در 9 ماهه امسال کاسته شده و این رقم به 9/39 درصد رسیده است. میزان سرمایه­گذاری مستقیم شرکت­های خارجی در این مدت نیز بالغ بر 4/74 میلیارد دلار بوده است. اما پیش­بینی می­شود به زودی رشد اقتصادی چین آغاز شده و در سال آینده اثری از بحران مالی در اقتصاد چین مشاهده نشود. این در حالی است که چین سال گذشته را با بحران­های ناگهانی و از قبل پیش­بینی نشده­ای چون زلزله 12 ریشتری استان سیچوان، زمستان سخت و بحران شدید مالی سپری کرد ولی توانست بحران اقتصادی را به خوبی مدیریت کرده و نسبتا کشور را از بحران­های اقتصادی دور نگه دارد.     

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :