شبح کودتاى حزب بعث در عراق

۳۰ آذر ۱۳۸۷ | ۲۲:۳۹ کد : ۳۴۸۲ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
روز پنج شنبه 18 دسامبر شبکه­های خبری چهان گزارش دادند، 40 نفر از فرماندهان ارشد ارتش و مقام­های عالی رتبه وزارت دفاع عراق به جرم دست داشتن در انجام توطئه­ای برای بازگرداندن رژیم بعث به قدرت بازداشت شدند.
شبح کودتاى حزب بعث در عراق

روز پنج شنبه 18 دسامبر شبکه­های خبری چهان گزارش دادند، 40 نفر از فرماندهان ارشد ارتش و مقام­های عالی رتبه وزارت دفاع عراق به جرم دست داشتن در انجام توطئه­ای برای بازگرداندن رژیم بعث به قدرت بازداشت شدند.

 

این در حالی است که دستگاه­های دولتی عراق خبر از آزادی 24 نفر از آنان و رد اتهام وجود دسیسه­ای در وزارت کشور برای سرنگونی دولت را عراق داد.

 

عبدالکریم خلف، وزیر کشور عراق در این باره گفت: «به دلیل در دست نبودن اسناد و ادله کافی این افراد همگی آزاد شدند. آنها فرماندهان میهن دوست عراق هستند و کسانی را که این اتهام را بهشان زده­اند تحت پیگرد قرار می­گیرند.»

 

خبر بازداشت 40 تن از فرماندهان و درجه­داران ارشد وزارت کشور را قاسم عطا، سخنگوی فرماندهی نظامی بغداد اعلام کرد. به گفته وی این افراد قصد داشتند با اجرای برنامه­های تروریستی توطئه­آمیز علیه دولت نوری مالکی کودتا کرده و یک نظام وابسته به رژیم بعث به روی کار آورند. به گفته عطا سازمان امنیت عراق اطلاعات ذی قیمتی به دست آورده که نشان می­دهد این افراد بازداشت شده، قصد کودتا علیه دولت را داشته و برای این کار نیز تدابیری را نیز اندیشیده بودند.  

 

جواد البولانی، وزیر کشور عراق در این باره تاکید کرد، این اتهام صرفا تهمتی ناروا برای از بین بردن حیثیت وزارت کشور است. وی در این باره گفت: «من اجازه نمی­دهم کسی به کارمندان من که همانند شرف من هستند، چنین تهمت­های ناروایی بزند. هدف از این کارها تنها بی­اعتبار کردن وزارت کشور است.»

 

وی با این حال اصل اتهام را رد نکرد و در ادامه افزود: «کسانی که بازداشت شدند، قصد داشتند ساختمان وزارت کشور را تخریب کنند اما به هیچ وجه هدفشان کودتا علیه دولت نبوده است.»

 

بولانی برخی جناح­های سیاسی داخلی و فعال در خارج از کشور را متهم کرد که نمی­توانند بازگشت نسبی امنیت به کشور و موفقیت وزارت کشور در تامین آن را تاب بیاورند و از این رو نقشه­های سوء برای تخریب چهره وزارت کشور طراحی می­کنند.

 

از سوی دیگر و در همین رابطه خضیر المرشدی، سخنگوی حزب بعث جناح عزت ابراهیم الدوری، که فعلا متواری است، با صدور بیانیه­ای اعلام کرد، هیچ ارتباطی با بازداشت­شدگان وزارت کشور عراق نداشته است.

 

مرشدی در یک نوار ویدئویی از پیش ضبط شده در این باره گفت: «کودتا فعلا در اندیشه­های حزب بعث نیست اما باید بگویم حزب بعث سازمانی در عراق در اختیار دارد که تا همین الآن در این کشور فعال است.»

 

وی در ادامه افزود: «ما به فکر انجام فعالیت سیاسی پس از خروج اشغالگران امریکایی از عراق هستیم و تا آن موقع به صورت علنی قصد نداریم دست به کاری بزنیم.»

 

این در حالی است که برخی رسانه­های عراقی خبر از تشکیل حزبی توسط اعضای حزب بعث به نام حزب «عوده» یا حزب بازگشت داده­اند که قصد دارند، با سوء استفاده از وضعیت فعلی و اعلام خروج نیروهای امریکایی از عراق کودتایی را علیه نظام فعلی عراق ترتیب دهند. گرچه تا کنون هویت این افراد مشخص نشده اما برخی منابع نزدیک به وزارت امنیت عراق گزارش داده­اند که این افراد تحت رهبری بازماندگان ارشد حزب بعث در سوریه، لبنان و یمن فعالیت می­کنند و تلاش­های تازه­ای را برای بازگشت به قدرت آغاز کرده­اند.

 

در همین حال رسانه­های عراقی گزارش دادند، نیروهای امریکایی 37 زندانی مرد و 10 زندانی زن از وابستگان و ارکان مهم حزب بعث را تحویل مقام­های عراقی دادند. بیشتر این افراد از نزدیکان و از مقام­های ارشد حزب بعث در دوران ریاست جمهوری صدام حسین رئیس جمهوری مخلوع عراق بودند.

 

از سوی دیگر و باز هم درباره عراق، ائتلاف یکپارجه عراق برخی جریان­های سیاسی را متهم کرد که در آستانه انتخابات استانداری­ها اقدام به پاره کردن عکس­هایی از نوری مالکی نخست وزیر عراق کردند. این ائتلاف بدون بردن نامی از فرد، گروه یا حزبی اعلام کرد، در استان­های نینوا و برخی از مناطق کردنشین برخی افراد وابسته به یک جریان خاص اقدام با پاره کردن عکس و پوسترهای نوری مالکی نخست­وزیر عراق و یا کشیدن و نوشتن تصاویر و عبارت­های توهین­آمیز علیه وی کرده­اند.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


( ۱ )

نظر شما :