تلاش دولت روسيه براى نجات خودروسازان از خطر ورشکستگى

۰۱ دی ۱۳۸۷ | ۱۶:۳۲ کد : ۳۴۸۹ اقتصاد و انرژی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
کارشناسان سفر پوتین به شهر نابرازنیه شیلنی را هشداری از سوی نخست‌وزیر این کشور به کارگران شرکت­های خودروسازی قلمداد می­کنند. زیرا برخی گزارش­ها حاکی از آن است که کارگران کارخانه­های خودروسازی در پی ناتوانی کارفرماها به اجرای تعهداتشان تهدید به اعتصاب کرده­اند.
تلاش دولت روسيه براى نجات خودروسازان از خطر ورشکستگى

ولادیمیر پوتین، نخست­ وزیر روسیه خبر از اعطای کمک­های مالی به شرکت­های خودروسازی روسیه برای فرار از بحران اقتصادی در این کشور داد. پوتین همچنین از حمایت بیشتر دولت روسیه از خودروسازان داخلی خبر داد و از مردم روسیه خواست به جای خرید خودروهای وارداتی از خودروهای تولید داخلی استفاده کنند.

 

او که در یک سفر نمادین به شهر نابرازنیه شیلنی، مقر شرکت خودروسازی کاماز روسیه یکی از بزرگترین شرکت­های تولید کننده خودرو در روسیه سفر کرده بود در جمع تولید کنندگان خودرو گفت: «در زمانی که کشور با بحران اقتصادی رو به رو شده وارد کردن خودرو از خارج اصلا مورد قبول نیست.»

 

پوتین همچنین اعلام کرد، دولت حاضر است به خودروهای خودروساز در مصرف سوختشان از غرب تا شرق کشور کمک کند تا در مقابل شهروندان روسیه کمتر خودروهای ساخت ژاپن که با اقبال بسیار خوبی در کشور مواجهند، خریداری کنند.

 

کارشناسان سفر پوتین به شهر نابرازنیه شیلنی را هشداری از سوی نخست­وزیر این کشور به کارگران شرکت­های خودروسازی قلمداد می­کنند. زیرا برخی گزارش­ها حاکی از آن است که کارگران کارخانه­های خودروسازی در پی ناتوانی کارفرماها به اجرای تعهداتشان تهدید به اعتصاب کرده­اند.

 

پوتین همچنین درباره جزئیات کمک دولت روسیه به شرکت­های خودروساز گفت: «دولت روسیه از ابتدای سال جاری میلادی با حمایت­های مالی خود از شرکت­ها خودروهای آنها را 5/12 میلیارد دلار خریداری می­کند.»

 

پیش از این شرکت­های خودروسازی روسیه 447 میلیون دلار کمک مالی از طریق خرید سهامشان توسط دولت کمک دریافت کردند. علاوه بر آن قرار است دولت روسیه از شرکت­های خودروساز 4/1 میلیارد دلار خودرو خریداری کند. با این حال بسیاری از کارشناسان بر این اعتقادند که شرکت­های خودروساز روسیه به زودی ورشکست می­شوند.

 

این در حالی است که شرکت­های ژنرال موتورز، فورد و رنو خطوط تولید خود در روسیه را به دلیل بروز بحران شدید مالی چند ماه است که کاملا متوقف کرده­اند. انتظار می­رود فروش خودرو در روسیه در سال آینده میلادی به دلیل افزایش بیکاری و کاهش ارزش روبل در پی بروز بحران اقتصادی شدید در این کشور بین 14 تا 45 درصد کاهش یابد.  

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :