سرنوشت خودروسازان جهان در پرده ابهام

۰۱ دی ۱۳۸۷ | ۱۹:۵۳ کد : ۳۴۹۲ اقتصاد و انرژی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
شرکت فيات در ايتالياِ، هیوندای موتورز در هند، ایسوزو در تایلند و خودروسازان سوئدی، بریتانیایی و لهستانی به دلیل بروز بحران مالی قصد دارند شمار زیادی از کارکنان خود را اخراج کرده یا کارخانه‌های خود را تعطیل کنند.
سرنوشت خودروسازان جهان در پرده ابهام

پیش­بینی می­شود تصميم شرکت فيات ایتالیا یکی از بزرگترین و مهمترین شرکت­های خودروسازی این کشور و اروپا براى توقف توليد به مدت حدود يک ماه روى بيش از 200 هزار کارگر وابسته به اين شرکت تاثير منفى بگذارد.

 

اتحاديه‌هاى کارگرى با هشدار جدى نسبت به رخ دادن چنين وضعيتى اعلام کردند که تعطيلى مراکز تولید فيات در ايتاليا تاثير بسيار مخربى را روى اقتصاد اين کشور خواهد گذاشت. قرار است، کارگران شرکت فيات حداقل تا ماه ژانويه 2009 حقوق کمترى دريافت کرده که دليل اصلى آن نيز کاهش سفارش­های داده شده به این شرکت است.

 

فقط در شهر تورين ايتاليا شرکت خودروسازى فيات حدود 40 هزار نفر کارمند وابسته به خود دارد که به احتمال زياد موقتا بيکار خواهند شد.

 

از سوی دیگر شرکت‌هاى نيسان و رنو بعد از اين‌ که در منطقه شبه قاره هند با کاهش فروش مواجه شدند، از شرکاى هندى خود خواستند، در برنامه‌هاى مشترک با آنها تجديد نظر کنند. نيسان در حال حاضر کار بازنگرى استراتژى توسعه خود را آغاز کرده است. اين شرکت قصد دارد، از سرمايه‌گذارى‌هاى جديد بکاهد تا بتواند نقدينگى موردنياز خود را فراهم کند. اين دو شرکت فرانسوى و ژاپنى قصد دارند، چند کارخانه محلى با مشارت هندى‌ها در اين کشور احداث کنند. اما نيسان هشدار داد که کاهش فروش اين شرکت باعث بروز تاخير در اجراى اين برنامه مى‌شود.

 

در ژاپن، شرکت ایسوزو موتورز، بزرگترين توليدکننده خودروی وانت در ژاپن برنامه توسعه توليد وانت پيکاپ خود را در تايلند متوقف کرد. شرکت ايسوزو موتورز همچنين برنامه احداث کارخانه توليد وانت سنگين در روسيه را که قرار بود سال آينده انجام شود، به حالت تعليق درآورده است. علت اصلى مشکلات به وجود آمده براى ايسوزو بحران مالى جهانى و کاهش تقاضا اعلام شده است. ايسوزو همچنين در تحويل موتور خودروهاى ديزلى به تويوتا نيز با تاخير مواجه شده است.

 

در لهستان، خودروسازان لهستانى از نخست‌وزير اين کشور خواستند که از آن‌ها حمايت کند. خودروسازان لهستانى به دنبال گسترش دامنه بحران مالى جهانى با کاهش تقاضا روبرو شده‌اند.

 

رومن کانتورسکى، رئيس انجمن خودروسازان لهستان در اين زمينه گفت: «نمايندگان، توليدکنندگان و فروشندگان خودرو و قطعات خودرو نامه‌اى به نخست‌وزير نوشته و به وى در مورد خطرات آينده هشدار داده‌اند.»

 

آن‌ها به دولت لهستان پيشنهاد داده‌اند که دسترسى صنايع خودروسازى لهستان به منابع بانکى اين کشور را تسهيل کرده تا مشاغل موجود در اين بخش حفظ شود. حدود 97 درصد از توليد خودرو در لهستان به بازارهايى صادر مى‌شود که با کاهش تقاضا مواجه شده‌اند.

 

بحران خودرو دامن کشور سوئد که همه آن را با خودروهای مختلف ولوو و ساب می­شناسند نیز کشیده شده است. پس از آن که دولت سوئد اعلام کرد، هیچ تصمیمی برای خرید سهام ولوو و ساب از شرکت امریکایی جنرال موتورز ندارد، اکنون قانون‌گذاران سوئدى بسته حمايتى 6/3 ميليارد دلارى دولت اين کشور را براى جلوگيرى از ورشکستگى خودروسازان داخلى تصويب کرده­اند.

 

قرار است، طبق اين برنامه 20 ميليارد کرون سوئد به عنوان ضمانت اعتبارى در اختيار خودروسازان اين کشور قرار بگيرد. همچنين 5 ميليارد کرون نيز به صورت وام نجات و سه ميليارد کرون نيز در تحقيقات مربوطه سرمايه‌گذارى خواهد شد. با تمام این احوال دولت سوئد همچنان از خريد شرکت­های ولوو و ساب اجتناب می­کند.

 

از ماه ژوئن تاکنون بخش خودروسازى سوئد به دلیل بروز بحران مالی حدود 10 هزار فرصت شغلى را حذف کرده است که 7 درصد از کل فرصت‌هاى شغلى موجود در اين صنعت محسوب مى‌شود.

 

از سوی دیگر و این بار در هند، شرکت هیونداری موتورز بزرگترين خودروساز کره ‌جنوبى تعدادى از کارمندان موقت خود را در این کشور اخراج می­کند. هيونداى موتورز به دليل مواجهه با بحران مالى جهانى و کاهش تقاضا براى خودروهاى صادراتى از هند و همچنين کاهش تقاضا از طرف مصرف‌کنندگان داخلى مجبور به اخراج تعدادى از نيروهاى خود در هند شده است.

 

اين شرکت همچنين قصد دارد، توليد خود را در هند به طور چشمگیری کاهش دهد که این باعث کاهش صادرات این شرکت در نيمه نخست سال آينده ميلادى تا میزان 25 درصد خواهد شد.

 

هيونداى موتورز دومين خودروساز بزرگ در هند است و بيش از 5 هزار و 100 کارگر رسمى و حدود 3 هزار و 300 کارگر موقت در اين کشور دارد. اين شرکت خودروهاى سانترو، مينى کارi10 و سوناتا سدان را در هند توليد مى‌کند.

 

در بریتانیا نیز روساى اتحاديه‌هاى کارگرى به دولت اين کشور در زمينه عدم حمايت از صنايع خودروسازى هشدار دادند و خواستار حمايت مالى دولت از خودروسازان اين کشور شدند. بحران مالى جهانى تاثيرات منفى و مخربى روى صنعت خودروسازى بريتانيا گذاشته است. بحران مالی خودروسازان بریتانیایی از قبل از آغاز بحران اقتصاد جهانی و از چند سال پیش دامنگیرشان شده بود. به گونه­ای که آنها مجبور شدند بخش عمده سهام شرکت­های خود را به خودروسازان خارجی واگذار کنند. سال گذشته میلادی شرکت تاتای هند بزرگترین شرکت خودروسازی این کشور بیشتر سهام شرکت جگوار مهمترین، بزرگترین و یکی از قدیمی­ترین شرکت­های خودروسازی بریتانیا را خریداری کرد.

 

ماه گذشته نمايندگان صنعت خودروسازى با نخست‌وزير بريتانيا ديدار کرده و درباره راهکارهاى حل مشکلات مذاکره کردند. در همين حال هنوز ترس زيادى از ادامه حذف فرصت‌هاى شغلى و ورشکستگى خودروسازان بريتانيايى وجود دارد. حدود 850 هزار نفر در بريتانيا در حوزه‌هاى توليد خودرو و قطعه فعاليت مى‌کنند که با وضعیت فعلی امنیت شغلیشان به مخاطره افتاده است.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :