اعتراض مجامع جهانى به حمله اسرائيل به غزه

۰۹ دی ۱۳۸۷ | ۱۶:۴۱ کد : ۳۵۴۷ اخبار اصلی
در پى حمله اسرائيل به نوار غزه که به شهادت بيش از 280نفر انجاميد، شخصيت‌هاى اسلامى و سياسى و نيز احزاب و گروه‌هاى سياسى سراسر جهان اين عمل را محکوم کرده و به ‌شدت از مواضع و سکوت کشورهاى عربى انتقاد کردند.
اعتراض مجامع جهانى به حمله اسرائيل به غزه

در پى حمله اسرائيل به نوار غزه که به شهادت بيش از 280نفر انجاميد، شخصيت‌هاى اسلامى و سياسى و نيز احزاب و گروه‌هاى سياسى سراسر جهان اين عمل را محکوم کرده و به ‌شدت از مواضع و سکوت کشورهاى عربى انتقاد کردند.

 

به گزارش خبرگزارى فارس، آيت االله خامنه­اى رهبر معظم انقلاب اسلامى با اعلام عزاى عمومى روز دوشنبه اعلام کردند، مؤمنان دنياى اسلام به هر نحو ممکن موظف به دفاع از مردم بى‌دفاع غزه‌اند.

مقام معظم رهبرى در ادامه فرمودند: «همه‌ مجاهدان فلسطين و همه‌ مؤمنان دنياى اسلام به هر نحو ممکن موظف به دفاع از زنان و کودکان و مردم بى‌دفاع غزه‌اند و هر کس در اين دفاع‌ مشروع و مقدس کشته شود شهيد است.»

 

حضرت آيت الله خامنه‌اى در پيامى درباره مصيبت هولناک قتل عام مردم مظلوم غزه، تأکيد کردند، بايد رژيم صهيونيستى به ‌وسيله دولت‌هاى مسلمان مجازات شود و سران آن رژيم غاصب بايد به جرم اين جنايت و نيز محاصره طولانى ‌مدت، شخصاً محاکمه و مجازات شوند.

 

ايشان همچنين با اعلام عزاى عمومى در روز دوشنبه افزودند: «اميد آن خواهد داشت که شهيد غزه در صف شهداى بدر و اُحد در محضر رسول‌الله صلى‌الله‌عليه‌وآله‌ محشور شود.»

 

آيت‌الله سيستانى، مرجع تقليد شيعيان در عراق نيز از کشورهاى اسلامى و عربى خواست، در قبال جنايات اسرائيلى در حق ملت فلسطين موضع عملى اتخاذ کنند و از محکوميت صرف کلامى بپرهيزند.

 

وى در بيانيه‌اى اعلام کرد، از کشورهاى عربى و اسلامى مى‌خواهم بيش از هر زمان ديگرى، مواضعى عملى براى متوقف کردن اين تجاوزات عليه ملت فلسطين اتخاذ کنند. اين تجاوز وحشيانه، پس از محاصره چند ماهه‌اى انجام شد که ملت فلسطين را در وضعى دشوار و خفه‌ کننده قرار داده بود. اکتفا به محکوميت و واکنش‌هاى کلامى و حمايت با حرف و واژه‌ها در مقايسه با حجم بحران ويرانگرى که ملت فلسطين متحمل آن مى‌شود، سودى ندارد.

 

مرجع تقليد شيعيان درعراق خطاب به کشورهاى اسلامى و عربى گفت: از اين کشورها مى‌خواهيم بيش از هر زمان ديگرى مواضعى عملى براى متوقف‌کردن اين تجاوزات و شکستن محاصره ظالمانه تحميل‌شده بر ملت فلسطين اتخاذ کنند.

 

در همين حال حزب الله لبنان با صدور بيانيه اى جامعه جهانى و مؤسسات آن از جمله سازمان ملل متحد و شوراى امنيت را مسئول جنايت‌هاى اخير اسرائيل در غزه دانست. در اين بيانيه آمده است: آنچه امروز در غزه اتفاق مى‌افتد جنايت جنگى و کشتار دسته جمعى است. کشورهاى عربى نمى توانند با محکوم کردن اين جنايت بر موضع شرم آور سياسى خود سرپوش گذارند زيرا اجازه محاصره ملت فلسطين به معنى مشارکت در محاصره است.

 

حزب الله لبنان همچنين در اين بيانيه از امت اسلامى خواست، از تمام ابزارهاى خود براى توقف جنايت‌هاى وحشيانه اسرائيل که با حمايت آمريکا و غرب انجام مى شود، استفاده کنند.

 

رهبر اخوان المسلمين مصر نيز از موضع مصر در قبال اوضاع غزه به شدت انتقاد کرد و گفت: «اگر اتحاديه عرب با صهيونيست‌ها هم‌پيمان نبود، تجاوزگرى وحشيانه عليه غزه صورت نمى‌گرفت.»

 

مهدى عاکف، از موضع دولت مصر در قبال رويدادهاى کنونى نوار غزه و دور تازه جنايات اسرائيل عليه ساکنان اين منطقه انتقاد کرد و گفت: مصر هم‌پيمان اسرائيل است. اين تجاوزگرى، يک جنايت پليد به شمار مى‌رود و اگر تعدادى از رهبران، سازمان ملل و اتحاديه اروپا هم‌پيمان با صهيونسيت‌ها نبودند، اين تجاوزگرى صورت نمى‌گرفت.

 

رهبر گروه اخوان المسلمين مصر خاطرنشان کرد، جهان تنها نظاره‌گر است و کارى نمى‌کند و زيپى ليونى وزير امور خارجه اسرائيل اينجا در قاهره بود و اعلام کرد که چه چيزى قرار است اتفاق بيفتد.

 

 

مجلس اعلاى اسلامى عراق نيز تجاوز اسرائيل به نوار غزه را نسل‌کشى وحشيانه خواند و اعلام کرد، اين قتل عام وحشيانه هرگز نخواهد توانست اراده و خواست ملت فلسطين را در هم بشکند و آنها را به چشم پوشى از حقوق مشروع‌شان وادارد.

 

در بيانيه مجلس اعلاى اسلامى عراق آمده است، اسرائيل با حمله هوايى جديد به نوار غزه، نسل کشى جديدى را به راه انداخته است که همچنان شمار زيادى نيز در زير آوار بسر مى‌برند. اين نسل‌کشى به هيچ وجه قابل توجيه نيست.

 

اين مجلس همچنين در بيانيه خود از جامعه بين‌الملل، سازمان ملل، اتحاديه عرب و نيز سازمان کنفرانس اسلامى خواست براى پايان دادن به تجاوزات خطرناک اسرائيل وارد عمل شود و عاملان اين جنگ را مجازات و تمام تضمين‌هاى لازم را براى عدم تکرار چنين جنايتى اتخاذ کند.

 

مجلس اعلاى اسلامى عراق در بخش ديگرى از بيانيه خود خواستار اتحاد و همدلى گروه‌هاى فلسطينى براى مقابله با خطرات فراروى مشترک شد و از آنها خواست با ايثار و همکارى خود بهانه لازم را از دست دشمنان براى ارتکاب نسل کشى در حق ملت بى‌گناه فلسطين بگيرند.

 

نبيه برى رئيس پارلمان لبنان با محکوم کردن دور تازه جنايات اسرائيل در نوار غزه از مجامع بين‌المللى به ويژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب خواست، براى توقف کشتار صهيونيست‌ها وارد عمل شوند. وى با انتشار بيانيه‌اى جنايات تازه اسرائيل را محکوم و خواستار تقويت وحدت کلمه و همبستگى ملت فلسطين در اين شرايط ناگوار شد.

 

نبيه برى بر ضرورت اقدام عملى جهان عرب در همه سطوح سياسى، مردمى و ديپلماتيک درقبال اوضاع ناگوار نوار غزه تأکيد کرد و گفت: «سکوت در برابر اين جنايات به جنايات مشابهى در همه شهرهاى عربى منجر خواهد شد.»

 

سعد حريرى رئيس جريان المستقبل لبنان نيز با محکوم‌کردن بمباران غزه توسط اسرائيل گفت:‌ «هر آنچه در غزه رخ مى دهد، کشتارى است که به کشتارهاى ملت عربى توسط حکومت عبرى اضافه مى‌شود.

 

مقتدا صدر، رهبر جريان صدر در عراق نيز از مردم اين کشور خواست تا در همبستگى با مردم جنگ‌زده غزه تظاهرات کنند.

مقتدا صدر در بيانيه‌اى که در محکوميت جنايات اسرائيل در غزه منتشر کرده از ملت عراق خواست که براى ابراز همبستگى با مردم غزه تظاهرات نمايند. وى همچنين از مردم خواست تا کمک‌هاى و هداياى خود را براى غزه بفرستند تا شايد اندکى از مصيبت‌هاى مردم غزه که در اثر جنايات و تجاوزات اسرائيل بر آنها تحميل شده است، کاسته شود.

 

مقتدا صدر در اين بيانيه آورده است، بار ديگر رژيم صهيونيستى ماهيت تروريستى و خشونت‌‌طلبانه خود عليه انسانيت را در غزه ثابت کرد و همچنان در غزه بدون کوچک‌ترين حقى مردم را مى‌کشد.

 

رئيس جريان صدر عراق حمله اسرائيل به غزه را کشتار جمعى مردم بى‌گناه غزه خواند و اعلام کرد، تمام اين اقدامات تحت پوشش امريکا و کشورهاى استعمارى انجام مى‌شود.

 

معمر قذافى رهبر ليبى نيز با انتقاد از موضع اعراب در قبال جنايات اسرائيل در غزه و با اشاره تلويحى به طرح پيشنهادى عربستان سعودى براى صلح با اسرائيل گفت: اين جنايات، نتيجه طرح صلح عربى است.

 

سرهنگ معمر القذافى ديشب در سخنانى که تلويزيون ليبى آن را پخش کرد، گفت: «تا زمانى که نمى‌توانيم سرزمين‌هاى فلسطينى را آزاد کنيم و جلوى حملات و کشتار عليه فلسطينيان را بگيريم در نشست چه مى‌خواهيد بکنيد؟ بهترين واکنش اين است که آنچه طرح عربى خوانده شده و توطئه‌‌ عرب‌هاست و اين جنايات نتيجه آن است، کنار گذاشته شود چون همين طرح عربى بود که دشمن را براى دست‌زدن به چنين اقداماتى گستاخ کرد.

 

رهبر ليبى تصريح کرد: هرگز در اجلاسى عربى که در آن جز محکوم و تقبيح‌کردن کارى نمى‌کنيم حاضر نمى‌شوم و طرفى در آن نخواهم بود و خجالت بکشند کسانى که اين مواضع بزدلانه و نامردانه را اتخاذ مى‌کنند. بايد از اين دست پيشنهادها، طرح‌ها و اجلاس‌ها خجالت بکشيم و حتى اگر اجلاسى هم برگزار کنيد موضع امروز شما همين است؛ صدها نفر در غزه قربانى انتخابات اسرائيل يا آمريکا مى‌شوند و کودکان ما امروز و فردا قربانى انتخابات اسرائيل خواهند بود.

 

وى همچنين گفت: «از صلح سخن مى‌گوييد؟ کدام صلح؟ اسرائيلى‌ها در صلح و آرامش زندگى مى‌کنند و ما اعراب با کشتار روبه رو هستيم. به جهانيان بگوييد تا زمانى که دشمن ما را مى‌کشد ما صلح و مذاکره نمى‌خواهيم، مذاکرات صلح، تجربه شکستى بود اين واقعيت ماست.»

 

بان کى مون، دبيرکل سازمان ملل متحد نيز توقف فورى درگيرى‌ها در فلسطين را خواستار شد و توسل به زور اسرائيل بر ضد مردم بيگناه نوار غزه را محکوم دانست.

 

خاوير سولانا، مسؤول سياست خارجه اتحاديه اروپا آتش‌بس‌ فورى در غزه را خواستار شد.

 

يکى از سخنگويان خاوير سولانا هماهنگ‌کننده سياست خارجى اتحاديه اروپا به اين خبرگزارى گفت که سولانا خواستار آتش‌بس فورى در غزه شده است.

 

اين سخنگو تأکيد کرد، ما از رخدادها در غزه به شدت نگران هستيم و خواستار آتش‌بس‌ فورى و حداکثر خويشتندارى هستيم. هر تلاشى بايد براى احياى آتش‌بس صورت گيرد.»

 

 

 

نيکولا سارکوزى، رئيس‌جمهورى فرانسه نيز به اسرائيل هشدار داد،ا هر چه سريعتر به حملات موشکى خود پايان دهد.

 

نيکولا سارکوزى، رئيس‌جمهورى فرانسه پس از دريافت خبر حملات موشکى نيروهاى اسرائيلى به نواره غزه به سران اين رژيم هشدار داد تا هرچه سريعتر حملات موشکى خود به فلسطينيان را متوقف کنند.

 

وزارت امور خارجه روسيه نيز از اسرائيل خواست، حملات نوار غزه متوقف کند. مسکو همچنين از اسرائيل خواست تا استفاده از زور عليه نوار غزه را متوقف کند.

 

اتحاديه عرب نيز در واکنشى تازه، حملات جنگنده‌هاى اسرائيلى به نوار غزه را به‌شدت محکوم کرد و آن را اقدامى جنايت‌کارانه خواند.

 

اتحاديه عرب همچنين از شوراى امنيت سازمان ملل متحد خواست که اقدامات فورى و لازم را براى پايان دادن به اين حملات و نيز حمايت از ملت فلسطين در قبال چنين جنايتى بعمل آورد.

 

محمد صبيح، دستيار دبيرکل اتحاديه عرب در امور فلسطين، اسرائيل را مسئول کامل اين جنايت دانست و گفت: «اسرائيل تمام تفاهمات و منشورها را زير پا گذاشته است. آنچه که در حق ملت تحت محاصره فلسطين صورت گرفته، جنايتى جديد و در تداوم جنايت‌هاى اين رژيم در کشتار ملت فلسطين در خونسردى کامل و در سايه سکوت کشورهاى عربى و نبود مراجع بين‌المللى است که به مسئوليت کامل خود در اين زمينه عمل نمى‌کنند.»


نظر شما :