گاردين: برای کشتن دو راه وجود دارد

۱۰ دی ۱۳۸۷ | ۰۱:۰۴ کد : ۳۵۶۶ اخبار اصلی
ما هنوز نمی دانیم دقیقا چند نفر بی گناه پس از حمله خونین اسرائیل به نوار غزه کشته شده اند. زیرا اسرائیلی­ها حتی به روزنامه­نگاران خارجی اجازه ورود به غزه را نمی­دهند تا میزان جنایاتشان در آن جا مشخص نشود.
گاردين: برای کشتن دو راه وجود دارد

روزنامه گاردین سرمقاله امروز خود را به بحران غزه حمله اسرائیل به آن اختصاص داده و با عنوان برای کشتن دو راه وجود دارد، نوشته است، ما هنوز نمی دانیم دقیقا چند نفر بی گناه پس از حمله خونین اسرائیل به نوار غزه کشته شده اند. زیرا اسرائیلی­ها حتی به روزنامه­نگاران خارجی اجازه ورود به غزه را نمی­دهند تا میزان جنایاتشان در آن جا مشخص نشود. اما می­دانیم جنگنده­های اسرائیلی بزرگترین جنایت را طی 40 سال اخیر در غزه مرتکب شدند. ظرف یک روز با 700 بمب 290 شهروند فلسطینی را کشتند. این در پاسخ به صدها راکت حماس بود که ظرف شش ماه گذشته تنها یک نفر را کشت. اما پرسشی که در این میان همیشه بی پاسخ مانده این است، ترور به چند راه ممکن است؟ آیا باید ترور تنها از راه­های غیر قانونی و رسمی صورت گیرد تا به آن ترور گفته شود یا کاری که اسرائیلی ها به عنوان یک دولت رسمی انجام می­دهند نیز ترور نامیده می­شود؟

 

روزنامه تایم نیز سرمقاله امروز خود را به بحران حمله اسرائیل به غزه اختصاص داده و با عنوان غزه بیشتر از یک سمبل وجدان را بیدار می­کند، نوشته است، آنچه در غزه می­گذرد فراتر از یک حادثه جنگی است. نمی توان تصور کرد در یک شب 290 نفر کشته شوند برای این که یک جریان سیاسی بخواهد از معادلات بازی سیاسی حذف شود. عملیات غزه بسیار شبیه عملیات خونین درسدن در جنگ جهانی دوم است. در یک شب متفقین یک شهر بزرگ صنعتی را تبدیل به تل خاکستر کردند. اکنون نیز رژیم اسرائیل یک شبه 290 نفر را کشت، 700 نفر را زخمی کرد و بیش از هزاران نفر را آواره ساخت تا جنایت­های قدیم مجددا زنده شود.

 

روزنامه شیکاگو تریبیون نیز سرمقاله امروز خود را به بحران غزه اختصاص داده و نوشته است، اسرائیل به غزه حمله کرد تا تقویم پایان سال 2008 را بدون خون به پایان نرسانده باشد. اسرائیل به غزه حمله کرد تا تلاویو نیز به تنهایی نقشی در این سال بر عهده داشته باشد. باید به سال 2008 که در آن جنگ امریکا و عراق، جنگ افغانستان، بحران شدید اقتصادی و به زانو در آمدن کشورهای صنعتی در برابر آن، انتخابات ریاست جمهوری امریکا و نه بزرگ ملت امریکا به سیاست های کنونی دولت ایالات متحد را به دنبال داشت، ماجرای دارفور، ماجرای کنگو، ماجرای زیمبابوه، ماجرای کنیا، چالش پرونده هسته ای ایران، جنگ قفقاز و ظهور مجدد خطر روسیه جدید در آن ثبت شد، حمله خونین و فراموش نشدنی اسرائیل به غزه را که در یک شب بیش از 700 نفر اعم از کشته و زخمی قربانی گرفت را نیز افزود.  


نظر شما :