آغاز دوران رياست چک بر اتحاديه اروپا و مشکلات پيش رو

۱۰ دی ۱۳۸۷ | ۱۹:۳۸ کد : ۳۵۷۶ اخبار اصلی
جمهوری چک روز پنج شنبه اول ژانویه 2009 به طور رسمی ریاست اتحادیه اروپا را از فرانسه رئیس دوره پیش اتحادیه تحویل خواهد گرفت.
آغاز دوران رياست چک بر اتحاديه اروپا و مشکلات پيش رو

جمهوری چک روز پنج شنبه اول ژانویه 2009 به طور رسمی ریاست اتحادیه اروپا را از فرانسه رئیس دوره پیش اتحادیه تحویل خواهد گرفت.

 

این در حالی است که پرونده­های بسیار مهمی را جمهوری چک باید در طول دوران ریاستش بر اتحادیه اروپا مدیریت کند که در راس آنها بحران گازی اروپا با روسیه قرار دارد که وارد مرحله تازه­ای شده است.

 

الکساندر فوندرا، معاون نخست­وزیر چک در این باره هفته گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «چک که در سال 2004 به اتحادیه اروپا پیوست، آمادگی دارد در طول شش ماه ریاستش بر اتحادیه شایستگی­های خود را به نحو احسن نشان دهد.»

 

اظهارات فوندار در حالی بیان می­شود که مطبوعات چک به دلیل مشکلات مالی و بحران­های اقتصادی دولت چک، تن ندادن به یورو واحد پول اروپایی و اتخاذ مواضعی در مخالفت با معاهده لیسبون نسبت به وجود توانایی­های لازم در کشورشان برای اداراه اتحادیه اروپا در این شش ماه شک و شبهه وارد کرده­اند.

 

علاوه بر تمام این موارد، استقرار سپر دفاع موشکی در جمهوری چک که اعتراض­های گسترده روسیه را به دنبال داشته نیز از دیگر مسائلی است که دولت چک باید با آن دست و پنجه نرم کند. بسیاری از کارشناسان بر این باورند، به دلیل این که چک دیگر مثل سابق تحت کنترل روسیه نیست و اکنون نگاه­های ضد روسیه بسیار شدیدی در جمهوری چک حاکم است، این موضوع سبب شود بحران روسیه و چک وارد مرحله تازه­ای شود که بر گره­های موجود در روابط روسیه با اتحادیه اروپا بیفزاید. موضوعی که باعث خواهد شد پرونده انتقال گاز از روسیه به اروپا را نیز تحت تاثیر قرار دهد. اکنون این پرونده در چالش میان روسیه و اوکراین گرفتار است و بیم آن می­رود با ریاست چک بر اتحادیه اروپا بحرانی­تر نیز شود.

 

از سوی دیگر این احتمال نیز وجود دارد که ریاست چک بر اتحادیه اروپا بر تحولات خاورمیانه نیز تاثیر بگذارد. پراگ در نیمه­های ماه دسامبر اعلام کرده بود، برای بررسی پرونده صلح خاورمیانه قصد دارد دو نشست جداگانه میان اتحادیه اروپا با اسرائیل و اتحادیه اروپا با فلسطین برگزار کند. موضوعی که با آغاز درگیری­ها در نواز غزه در پرده ابهام قرار دارد.

 

همچنین دولت چک انتظار دارد در طول ریاستش بر اتحادیه اروپا بتواند میزبان باراک اوباما، رئیس جمهوری جدید ایالات متحد نیز باشد. علاوه بر آن بتواند مراسم پیوستن کشورهای اروپای شرقی یعنی اوکراین، بلاروس، ارمنستان، آذربایجان، گرجستان و مولداوی به اتحادیه اروپا را نیز میزبانی کند. همچنین تاریخ انضمام کشورهای قبرس، استونی، مجارستان، لاتویا، لیتوانی، مالت، لهستان، اسلواکی و اسلونی را نیز هماهنگ سازد.


نظر شما :