روند روز افزون تیرگی‌ها

۱۱ دی ۱۳۸۷ | ۲۰:۳۴ کد : ۳۵۸۱ اخبار اصلی
دومين شب تحصن دانشجويان دانشگاه‌هاى کشور در اعتراض به جنايات رژيم صهيونيستى در غزه و سازش سران عرب در مقابل دفتر حافظ منافع مصر، به برافراشته شدن پرچم فلسطين در باغ قلهک انجاميد.
روند روز افزون تیرگی‌ها
دومين شب تحصن دانشجويان دانشگاه‌هاى کشور در اعتراض به جنايات اسرائیل در غزه و سازش سران عرب در مقابل دفتر حافظ منافع مصر، به برافراشته شدن پرچم فلسطين در باغ قلهک انجاميد.
 
به این ترتیب به دنبال افزایش اعتراضات و انتقادات مقامات و مسئولین جمهوری اسلامی ایران خطاب به حامیان اسرائیل در حمله به غزه، روند تیرگی روابط ایران و کشورهای عربی منطقه بالاخص مصر و برخی کشورهای اروپایی به ویژه انگلیس روز به افزایش است.
 
روز دوشنبه حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به سئوالی در مورد اظهارات وزیر خارجه مصر که ایران را به دخالت در اوضاع غزه و فلسطین متهم کرده بود ، این اتهام را مردود دانست و حملات اسرائیل را حاصل تحولات ماه های اخیر در منطقه و برخورد ناکافی کشورهای اسلامی با اسرائیل دانست.
 
جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که برخی از سران و دولتمردان کشورهای عربی خاورمیانه از توطئه ها و طرح های جنایت کارانه اسرائیل در مورد فلسطینیان با خبر بوده اند و در معامله با اسرائیل در قبال دریافت امتیازاتی به صورت پنهان از اقدامات این رژیم حمایت کرده اند.
 
در اثبات صحت این دیدگاه، مقامات ایران به بسته نگاه داشتن گذرگاه رفح که نزدیک ترین مسیر کمک رسانی به مردم غزه بوده و در اختیار دولت مصر است اشاره و این اقدام قاهره را اقدامی خیانت کارانه تلقی می کنند.
در مقابل مقامات مصر مدعی هستند که ایران حامی جنبش حماس و مسبب ناآرامی ها در غزه است، "الاهرام" و "الاخبار" دو روزنامه مهم چاپ قاهره، در روزهای اخیر دولت ایران را مورد انتقاد قرار داده و حماس را به گرفتن دستور از سران تهران متهم می‌کنند.
 
به دنبال این تنش ها،  دانشجويان ایرانی تجمع کننده در مقابل دفتر حافظ منافع مصر تأکيد کردند که به محض شروع حمله زمينى رژيم صهيونيستى به غزه، هيچ کدام از سفارت‌خانه‌هاى کشورهاى عربى در تهران را آرام نخواهند گذاشت.

اين دانشجويان خشمگين همچنين اعلام کردند اگر هر يک از کشورهاى عربى در جريان اجلاس سران عرب کارشکنى کرده و مانع اتخاذ تصميمات مناسب براى مقابله با رژيم صهيونيستى شوند، دانشجويان ايرانى حتى مرزهاى اين کشورها را نيز تهديد خواهند کرد.

در مقابل روند رو به رشد اعتراضات و موضع گیری های ایران در محکوم کردن اقدامات اخیر اسرائیل و حامیان این رژیم در منطقه، شورای همکاری خلیج فارس بار دیگر اتهامات خود در خصوص تعلق جزایر سه گانه ایران به امارات عربی متحده را مورد تاکید قرار داد.
 
به نظر می رسد موضوع جزایر سه گانه به واقع ابزاری در دست کشورهای منطقه به خصوص اعراب عضو شورای همکاری خلیج فارس برای تحت فشار قرار دادن ایران و تذکر مجدد این نکته باشد که مواضع مخالف ایران در برابر این کشورها هر چه بیشتر موجب منزوی ساختن این کشور در منطقه می شود و اتحاد کشورهای عربی را در برابر تهران می افزاید.
 
این در حالی است که ایران بویژه در سه سال اخیر که تنش های بین المللی در برابراین کشور رو به افزایش گذاشته است، بیش از گذشته بر همکاری منطقه ای و توسعه روابط خود با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در ابعاد مختلف تاکید و توجه دارد، با این وجود برخی موضع گیری ها و اظهار نظرهای اخیر در داخل کشور و پیرامون اوضاع و حوادث غزه و نقش کشورهای عربی در این میان، دست آوردهای به ثمر ننشسته را تاحدودی تحت تاثیر قرار داده است .
 
از سوی دیگر با وجود آنکه مقامات تهران طی ماه های اخیر از روابط دوستانه تهران و قاهره سخن گفته و دیدارهای و گفت و گوهایی میان مسئولین پارلمانی و سیاسی دو کشور صورت گرفت اما این روزها تیرگی روابط تهران و قاهره به اوج خود رسیده است.
پنج تشکل دانشجویی در نامه ای به رئیس دفتر حفاظت منافع مصر در تهران، تا ظهر پنجشنبه (۱۲ دی ماه) به او فرصت داده اند که در صورت باز نشدن مرز مصر با غزه، خاک ایران را ترک کند.
 
در ماه ژوئن، اسرائیل و جنبش حماس، که از ماه ژوئن سال گذشته اداره امور باریکه غزه را در دست دارد، با میانجیگری دولت مصر به یک توافق آتش بس شش ماهه دست یافتند که به کاهش نسبی درگیری مسلحانه بین دو طرف منجر شد.
 
با پایان گرفتن این توافقنامه در هفته گذشته، حماس اعلام داشت که به دلیل ادامه محاصره اقتصادی غزه توسط اسرائیل، از تمدید این توافقنامه خودداری می ورزد و در روزهای اخیر، ارتش اسرائیل گفته است که چندین موشک دست ساز از داخل باریکه غزه به داخل خاک اسرائیل پرتاب شده است، در واکنش به این موشک پرانی، ارتش اسرائیل به حملاتی علیه فلسطنیان در غزه دست زد و به این ترتیب دور جدیدی از درگیری ها و ناآرامی ها در نوار غزه و مابین نیروهای حماس و اسرائیلی ها آغاز شد.

نظر شما :