عيدى تلخ روسيه به اروپا

۱۳ دی ۱۳۸۷ | ۰۳:۲۱ کد : ۳۵۹۱ اقتصاد و انرژی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
به دنبال به توافق نرسيدن اوکراين و روسيه بر سر قيمت گاز در سال 2009، شرکت گاز پروم روسيه انتقال گاز به اوکراين را متوقف کرد تا اروپا مجددا شاهد بحران گازى سال 2006 باشد.
عيدى تلخ روسيه به اروپا

گوردون براون، نخست وزير بريتانيا پنج‌شنبه به مناسبت سال جديد ميلادى در سخنرانى اظهارداشت که با توجه به بحران اقتصاد جهانى، سال 2009 ‌براى مردم بريتانيا سال آسانى نخواهد بود.

 

وى در پيام سال نو خود اعلام کرد، سالى که پيش رو داريم، سال سختى برايمان خواهد بود اما من مطمئنم که مردم مى‌توانند به دولتشان به عنوان مرکز ثبات وعدالت اتکا کنند. من با وجود بحران اقتصادى موجود معتقدم که مردم انگليس مى‌توانند با تمام مشکلات مبارزه کنند. اميدوارم سال 2009 سالى باشد که در آن عصر جديد پيشرفت در سراسر دنيا آغاز شود.

 

رئيس‌جمهورى روسيه نيز در پيام سال نو خود از مردم کشورش به دليل برخورد مناسب با مشکلات اقتصادى پيش آمده تقدير کرد و از آنها خواست در دوران سختى که احتمالا در پيش است، مقاوم باشند.

 

ديميترى مدودف، رئيس‌جمهورى روسيه در پيام خود اعلام کرد، در اين سال کشور ما دوران دشوارى را گذراند اما توانست با اعتماد و عزتى که به شما مديون است، بر آن فائق آيد. من مطمئنم که دوران سختى پيش رو داريم اما مى‌توانيم از آنها نيز سربلند بيرون آييم. ممکن است شماره‌هاى تقويم تغيير کند اما عشق، دوستى، وفادارى و دلسوزى و رفاقت همواره با ما خواهد بود و به ما نه تنها در پيروزى در دشوارى‌ها بلکه براى ايجاد يک دوران جديد کمک خواهد کرد.

 

روسيه گاز به اوکراين را قطع کرد

 

از سوى ديگر به دنبال به توافق نرسيدن اوکراين و روسيه بر سر قيمت گاز در سال 2009، شرکت گاز پروم روسيه انتقال گاز به اوکراين را متوقف کرد تا اروپا مجددا شاهد بحران گازى سال 2006 باشد. اين در حالى است که مردم اروپا ديروز و امروز را در اوج سرما و يخبندان عيد سال نو را جشن گرفتند.

 

الکس ميلر، مدير کل شرکت گاز پروم روسيه در اين باره گفت: «احتمال مى‌رود ماجراى سال 2006 يعنى قطع موقت انتقال گاز روسيه به اوکراين و کاهش چشمگير تأمين گاز اروپا، تکرار شود.»

 

در همين حال اوکراين در آخرين ساعات ادارى روز پنجشنبه اول ‍ژانويه از روسيه خواست، مذاکرات بر سر از سرگيرى صادرات را از سر بگيرد تا گاز اوکراين و به تبع آن گاز وارداتى به اروپا قطع نشود.

 

بوگدان سوکولوفسکى، مشاور رئيس‌جمهورى اوکراين در مسائل انرژى در اين باره گفت: «دولت اوکراين با فرستادن يادداشتى به ديپلمات روسيه در کيف، از روسيه خواست تا انتقال گاز را متوقف نکند.»

 

با وجود اين که روسيه صادرات گاز خود به اوکراين را متوقف کرده سوکولوفسکى اعلام کرد، اوکراين انتقال گاز به اروپا را تضمين مى‌کند.

 

الکس ميلر، مدير کل گاز پروم در جمع خبرنگاران در مسکو اعلام کرد، گاز پروم از روز يکم ژانويه انتقال گاز به اوکراين را به صورت 100درصد قطع خواهد کرد و طرف اوکراينى مسئول اين امر است.

 

در همين رابطه اوکراين از اتحاديه‌ اروپا خواسته است تا درباره اختلاف ميان اين کشور با روسيه بر سر انتقال گاز ميانجيگرى کند.

 

مدير شرکت گاز پروم روسيه همچنين گفت: «گفت‌وگوها ميان اوکراين و روسيه براى حل مناقشه‌ عرضه گاز شکست خورده است. عرضه گاز به اوکراين قطع خواهد شد، اما روسيه هر چه در توان دارد، براى تضمين تداوم عرضه گاز به اروپا انجام خواهد داد.»

 

ميلر در ادامه افزود: «بدهى اوکراين به گاز پروم به خاطر فروش گاز در گذشته پرداخت نشده است. به‌ رغم بيانيه‌هاى شفاهى کيف، هيچ مبلغى به حساب‌هاى گاز پروم واريز نشده است. موضعگيرى اوکراين در جريان گفت‌وگوها غير سازنده بوده و ما دليل حقوقى براى ادامه عرضه گاز به اوکراين نداريم. قرارداد تأمين گاز به تسويه حساب دو ميليارد پوندى و جريمه‌اى که گاز پروم به خاطر ديرکرد در پرداخت بدهى بر اوکراين اعمال کرده، بستگى دارد. کيف در پى دامن زدن به يک اختلاف وسيعتر است و ما به اين برداشت رسيده ايم که نيروهايى سياسى در اوکراين خيلى مشتاقند مناقشه گازى ميان روسيه و اوکراين در بگيرد.»

 

اين در حالى است که اوکراين داشتن بدهى به گاز پروم را انکار مى‌کند و دائما القا مى کند که عبور گاز از خاک خود به ديگر بخش‌هاى اروپا را تضمين مى‌کند. اما با اين حال والنتين زمليانسکى، سخنگوى شرکت دولتى نفت و گاز اوکراين تأييد کرد که مذاکرات شکست خورده است.

 

وى در اين باره گفت: «يک و نيم ميليارد دلار صورتحساب‌هاى باقى مانده را به  شرکت RosUkrEnergo که يک شرکت مبادله گاز است و در سوئيس ثبت شده و به عنوان واسطه عمل مى‌کند، پرداخت کرده‌ايم، اما جريمه‌هاى اعمال شده از سوى گاز پروم را نپرداخته‌ايم. اما همچنان تضمين مى‌کنيم که عرضه گاز طبيعى به همسايگان اروپاييمان را ادامه دهيم.»

 

بوگدان سوکولوفسکى، نماينده رئيس‌جمهورى اوکراين در امور انرژى نيز در اين باره گفت: «اروپا همه گازى را که روسيه عرضه کند، دريافت خواهد کرد. گاز پروم بزرگترين توليد کننده گاز در جهان است و يک چهارم نيازهاى گازى اتحاديه اروپا عمدتا از طريق اوکراين تأمين مى‌شود.»

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :