کشورهای اسلامی و عربی از مسئولیت استعفا داده‌اند

۲۳ دی ۱۳۸۷ | ۱۵:۵۰ کد : ۳۶۱۷ اخبار اصلی
نویسنده خبر: امیر موسوی
گفتاری از امیر موسوی، کارشناس مسائل استراتژیک
کشورهای اسلامی و عربی از مسئولیت استعفا داده‌اند
سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران روز شنبه، چهاردهم دی ماه در سفری به سوریه با خالد مشعل، رهبر تبعیدی حماس و رمضان عبدالله شلح، دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین دیدار کرد، وی به عنوان نماينده مقام معظم رهبرى در شوراى عالى امنيت ملى همچنین با سيد حسن‌نصرالله دبيرکل حزب‌الله لبنان ديدار و گفت‌وگو کرد.
 
گفتاری از امیر موسوی، کارشناس مسائل استراتژیک برای دیپلماسی ایرانی:
 
 
کشورهای مخالف رژیم صهیونیستی در منطقه عبارتند از ایران و سوریه و لبنان به همراه حرکت های مقاومت های السلامی منطقه هستند که نیاز به هماهنگی در مقابل تهدیدات جدی این رژیم در این مرحله و همزمان با درگیری اسرائیل با دولت قانونی و حرکت مقاومت اسلامی حماس دارند.
 
دومین هدف، ایجاد راهکارهای مقابله با این تهدیدات است، به ویژه آنکه به احتمال زیاد حماس در لحظات آخر حرکت های مهمی انجام داده و از برگه های قابل توجهی در درگیری با نیروهای اسرائیلی استفاده خواهد کرد، از جمله ممکن است از موشک های دور برد و زدن هدف های استراتژیک رژیم صهیونسیتی همچون منطقه هسته ای جنوب فلسطین و یا تلاویو استفاده کند، این حرکت اگر صورت گیرد بازتاب های مهمی هم در سطح منطقه و هم در سطح جهان خواهد داشت.
 
بر این اساس لازم است که هماهنگی و تبادل نظرهایی میان کشورها و گروه های حامی حماس در منطقه انجام شود تا اینکه در صورت رخداد پیش آمدی در آینده نزدیک، مجموعه مهم مخالف رژیم صهیونیستی بر اقدامات لازم واقف باشند.
 
به نظر می رسد راهکارهایی برای کمک رسانی به حماس و مردم فلسطین نیز در این مذاکرات و گفت و گوها بررسی می شود و احتمالا اقداماتی بر طبق امکانات و روش های موجود در این خصوص صورت خواهد گرفت.
 
کمک های مالی و تسلیحاتی کشورهای اسلامی به حماس
کمک از سوی کشورهای مختلف به فلسطین و حماس بعید به نظر می رسد، مسئولیت سنگین بر عهده جمهوری اسلامی ایران، لبنان و سوریه و سازمان های مردمی کشورهای عربی و اسلامی و طرفداران فلسطین در دنیاست چراکه کشورهای عربی و اسلامی بطور کلی از مسئولیت های تاریخی و حتی انسان دوستانه خود در برابر مردم فلسطین استعفا داده اند.
 
نه کشورهای عربی و نه کشورهای اسلامی در مقطع کنونی از خود واکنشی نشان نمی دهند، ما طی این هفته شاهد اجلاس وزرای خارجه عرب در قاهره و اجلاس کشورهای اسلامی در خصوص حوادث غزه بودیم که به واقع هر دو اجلاس آبروی عرب و مسلمانان را برد چراکه مهمترین تصمیم گیری آنها پناه بردن به شورای امنیت در این خصوص شد که این شورا نیز از اسرائیل جانبداری کرد.
 
لذا به نظر می رسد که مردم و سازمان های غیر رسمی در کنار ایران و سوریه و لبنان می توانند تحرکاتی انجام دهند، تنها راهی که می توان به جنبش حماس کمک کرد اعلام پشتیبانی از آنها و ایجاد راهکارهایی برای رساندن کمک های مختلف و حتی نظامی تا جایی است که امکان دارد چراکه غزه محاصره شده بین کشورهای همکار اسرائیل یعنی مصر و اردن است، لبنان در زمینه کمک رسانی مشکل جدی دارد زیرا مرز اسرائیل و لبنان به طور کامل تحت کنترل اسرائیلی ها قرار دارد.
 
به نظر می رسد که کشورهایی چون ونزوئلا و کوبا بسیار بهتر از کشورهای اسلامی و عربی منطقه می توانند به فلسطین کمک کنند بر این اساس باید جبهه های دیگری در جهت کمک به مردم فلسطین باز شود.
 
کشورهای اسلامی و عربی به واقع از مسئولیت های تاریخی خود کنار رفته و بر عکس برخی از آنها با پرچم داری مصر و عربستان سعودی به جوسازی علیه حماس با عنوان اینکه این گروه درصدد پیاده سازی برنامه ها و ایده های ایران در منطقه است؛ پرداخته اند.
 
در مجموع تحرکات دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران که در قالب دیدار و گفت و گو با مقامات سوریه و حزب الله و حماس انجام شد، بسیار بجاست و ما باید از کشورهای طرفدار صلح و مقاوت چون ونزوئلا و دیگر کشورها و سازمان های مردمی کشورهای عربی و اسلامی نیز در جهت کمک رسانی به فلسطین بیشترین بهره را بگیریم.
 
در این گفت و گو ها دو هدف دنبال می شود، هدف اول هماهنگ کردن نیروهای مخالف رژیم صهیونیستی در منطقه و در واقع هماهنگی میان کشورهای مخالفی که به کشورهای ممانعت شهرت دارند در مقابل کشورهای به اصطلاح اعتدال به رهبری مصر و عربستان سعودی است.
امیر موسوی

نویسنده خبر


نظر شما :