مروری بر سخنان مسئولين کشور درباره سیاست خارجی

۲۱ دی ۱۳۸۷ | ۲۲:۰۹ کد : ۳۶۳۹ اخبار اصلی
مرورى بر بخش‌هایی از کلام مسئولان بلندپایه کشور در هفته جاری که حاوی نکته ها و موضع‌گیری‌هایی در قبال کشورهای خارجی بوده‌اند.
مروری بر سخنان مسئولين کشور درباره سیاست خارجی
رهبر انقلاب، رئیس جمهور، معاون اجرايى رئيس‌جمهور، وزیر امور خارجه، سخنگوی وزارت خارجه، فرمانده‌ کل سپاه پاسداران، سفیر ایران در عربستان، سخنگوی دولت، رئیس مجمع تشخیص مصلحت و یکی از نمایندگان مجلس مقام هایی هستند که در هفته جاری صحبت‌هایی درباره سیاست خارجی ایران ایراد کرده‌اند. 
  ملت‌هاى جهان براى کمک به مردم غزه از هر راهکارى استفاده کنند  
  رييس‌جمهورى اسلامى ايران پس از ارائه گزارشى درباره آخرين اوضاع غزه از سوى وزير امور خارجه تصريح کرد: ملت‌ها بايد براى ارائه کمک به مردم مظلوم غزه و جلوگيرى از ادامه جنايات رژيم صهيونيستى از هر راهکارى استفاده کنند.  
  محمود احمدى‌نژاد، پنج‌شنبه گذشته در جلسه استانى هيات دولت در سيستان و بلوچستان، جنايات رژيم صهيونيستى را کم سابقه دانست و گفت: امروز جلوى چشم همه دنيا مردم غزه از زمين، هوا و دريا مورد هجوم قرار گرفته‌اند و صهيونيست‌ها نيز با گستاخى از ادامه اقدامات خود خبر مى‌دهند.   
  ایستادن در کنار ملت عراق وظیفه انسانی و اسلامی ایران است  
  رئیس جمهور با ابراز خرسندی از توسعه روابط ایران و عراق تأکید کرد: وظیفه انسانی و اسلامی ما ایجاب می‌‌کند که همواره در کنار ملت عراق باشیم.  
  محمود احمدی نژاد در دیدار نوری المالکی نخست وزیر عراق گفت: آنچه برای جمهوری اسلامی ایران مهم است عزت، استقلال، آبادانی، امنیت و پیشرفت ملت عراق است.  
  آمريکايى‌ها به شدت غدار و پيمان‌شکن هستند  
  حضرت آيت‌الله خامنه‌اى در ديدار نخست‌وزير عراق حضور نيروهاى آمريکايى و انگليسى در عراق را منشأ اصلى مشکلات مختلف از جمله تروريسم و اختلافات داخلى دانستند و افزودند: تا وقتى آمريکايى‌ها در عراق باشند آب خوش از گلوى ملت عراق پايين نخواهد رفت.  
  رهبر انقلاب اسلامى با اشاره به حيله‌گرى و تلاش دولت آمريکا براى نفوذ، تحکيم سلطه و غارت منابع کشورها ، برخى نگرانى‌ها را درباره توافق نامه آمريکا و عراق يادآور شدند و افزودند: آمريکايى‌ها به شدت غدار و پيمان‌شکن هستند؛ به گونه اى که حتى با هم‌پيمانان نزديک خود در منطقه، دوستى حقيقى ندارند؛ بنابراين به هيچ يک از وعده‌هاى آنان نمى‌توان و نبايد اعتماد کرد.  
  انگشت‌نگارى براى تأمين امنيت فرد است 
  محمد حسینی سفیر ایران در عربستان به انگشت‌نگارى از زائران در عربستان اشاره کرد و افزود: از سال‌ها پيش، سعودى‌ها در اين‌باره مطالعه مى‌کردند، چون نگرانى امنيتى، بخصوص در ايام حج دارند و به اين نتيجه رسيدند که از زايران تمام کشورها انگشت‌نگارى شود. سال گذشته، اين کار را تصادفى انجام دادند تا مشکلات را استخراج کنند.  
  به اعتقاد او، مشکلى که سال گذشته بروز کرد، از انگشت‌نگارى نبود بلکه از امکانات محدود آن‌ها ناشى مى‌شد، چون اگر اين امکانات کافى بودند معطلى‌ها ايجاد نمى‌شد.  
 
  سفير ايران در عربستان گفت: اگر کسى باور کند که انگشت‌نگارى براى تأمين امنيت آن فرد است، همه مى‌پذيرند.  
  وى ادامه داد: برنامه‌ عربستان اين است که پس از يک آزمون و خطا، اين برنامه را به‌صورت طرحى فراگير اجرا و از زائران تمام ملت‌ها در همه‌ مبادى انگشت‌نگارى کند. در ديدارى که با مسئولان عربستان داشتم، گفتند که حداکثر تا سه سال اين برنامه همه‌گير مى‌شود، حتی از سعودى‌ها در مبادى ورود به اين کشور انگشت‌نگارى خواهند کرد.  
  محمد حسينى گفت: در پى‌گيرى‌ها ما سعودى‌ها پذيرفتند، در برخى موارد مأمورهاى عربستان تخطى کرده بودند. به ما گفتند، نام مأمور را بدهيد تا برخورد کنيم، حتی دو مورد از گزارش‌هاى ما که مربوط به برخورد مأموران سعودى با روحانيت مى‌شد، به زندانى شدن آن مأموران منجر شد.  
  تا چند روز ديگر شاهد شکست اسرائيل در غزه خواهيم بود   فرمانده‌ کل سپاه پاسداران با اشاره به حملات رژيم‌صهيونيستى به نوار غزه با بيان اينکه به‌نظر مى‌رسد اسرائيل باز هم شکست بزرگ ديگرى را در پيش دارد، تأکيد کرد: با توجه به سابقه‌اى که از ملت غزه و روحيه سلحشورى آنان و مقابله آنها با سختى‌ها و مشکلات وجود دارد، به‌نظر مى‌رسد که تا چند روز ديگر بايد شاهد شکست اسرائيل در غزه باشيم. 
  محمدعلى جعفرى در حاشيه مراسم چهاردهمين سالگرد شهيد ستارى در جمع خبرنگاران گفت:‌ غزه در طول تاريخ مقاوم بوده است و وضعيت جغرافيايى اين منطقه نيز به ساکنان آن اجازه مى‌دهد در مقابل تهاجم مقاومت کنند.  
  وى با بيان اينکه با توجه به تلاش‌ها براى ساخت سلاح و موشک‌هاى دست‌ساز، همين براى آنها کفايت مى‌کند و بيشترين نيروى دفاعى را براى مقاومت به آنها مى‌دهد، خاطرنشان کرد: اين گونه احساس مى‌شود که ساکنان غزه سلا‌ح‌هاى اوليه‌اى که براى دفاع از يک شهر و منطقه نياز است، در اختيار دارند و احتياجى به کمک کشورهاى ديگر ندارند.  
  دليل حاضر نشدن متکی در اجلاس جده 
  منوچهر متکى، وزير امور خارجه کشورمان در مورد حضور پيدا نکردنش در اجلاس سازمان کنفرانس اسلامى گفت: جلسه‌اى که برگزار شد کامل نبود و جلسه کميته اجرايى بود؛ ضمن اين که نامناسب بودن روز برگزارى اجلاس را نيز قبلا به دبيرکل سازمان اعلام کرده بوديم.  
  وى اضافه کرد: بر اين اساس سفير ايران در سازمان کنفرانس اسلامى کماکان در اين اجلاس از طرف ايران شرکت کرده و ما بر ضرورت برگزارى اجلاس به صورت جامع يا محدود سران و يا حداقل تشکيل اجلاس جامع وزيران امور خارجه تاکيد کرديم که اميدواريم زمينه آن فراهم شود.   
  حق و منطق با حماس و فلسطينى‌هاست 
  علی اکبر هاشمی رفسنجانی رييس مجلس خبرگان رهبرى تاکيد کرد: به نظر مى‌رسد اسرائيل اگر جنگ زمينى آغاز کند نتيجه‌اى نمى‌گيرد و اگر هم به فرض محال دولت مشروعى را با کشتن آنها و نحوه ديگرى ساقط کند، مقاومت نيرومندتر مى‌شود و مشکلات اسرائيل بيشتر مى‌شود و حتى مشکلات از مرز غزه فراتر مى‌رود و در ساير مناطق براى اسرائيل مشکلات درست مى‌کند. حرکتى که مى‌کنند کاملا احمقانه است. آمريکا و اروپا هم اشتباه کرده‌اند، نبايد مى‌گذاشتند اين شرارت شروع شود.  
  امام جمعه موقت تهران افزود: خواست مردم غزه و حماس چيز بزرگى نيست. مى‌گويند ما را محاصره نکنيد، بگذاريد مرز مصر باز باشد. الان مرزها دست اسرائيل است، مى‌تواند کنترل کند و جنس‌ها را که وارد مى‌شود ببيند. خواست حماس يک خواست مشروع و منطقى است. بحث آنها آتش‌بس است، آنها مى‌گويند محاصره را برداريد ما آتش‌بس را مى‌پذيريم. اسرائيل مى‌گويد شما موشک‌پرانى نکنيد، ما آتش‌بس را مى‌پذيريم. حماس جواب مى‌دهد موشک‌پرانى ما که ابتدايى نيست، شما که موشک و بمب مى‌زنيد ما جواب مى‌دهيم.  
  هاشمى رفسنجانى، گفت: علاوه بر اينکه اصولا حق با آنهاست، آنها در سرزمين مادرى‌شان زندگى مى‌کنند و اسرائيل با افرادى که از اطراف دنيا جمع کرده عليه اينها ستم مى‌کند، هم منطق با حماس و فلسطينى‌هاست و هم افکار عمومي. يقينا اسرائيلى‌ها با اين تهاجم هفت روزه به حماس، ميليون‌ها نفر در سراسر دنيا سرباز براى مردم فلسطين به وجود آوردند. اين مردم فلسطين امروز از يک هفته قبل طرفداران بيشترى دارند – شما ايران را ببينيد – که آماده است براى جهاد در غزه عليه اسرائيل بروند.  
  نقاب از چهره‌ بسيارى از سران مسلمان خائن برداشته شده است 
  احمد توکلى نماینده مجلس در جمع متحصنین فرودگاه مهرآباد گفت: من در جمع شما به اصلاح‌طلبان مسلمان مى‌گويم که از اين اسرائيلى‌ها تبرى بجوئيد، زيرا که کسانى که اين گونه نيستند خائن‌اند. ما امروز که اينجا نشسته‌ايم کارى نمى‌توانيم بکنيم زيرا که غزه در محاصره دريا و دشمن است. چند روز پيش قانون حداکثر تلاش براى کمک به مردم غزه در مجلس به تصويب رسيد ولى از دولت نيز به خاطر تلاش‌هاى بسيارش در اين راستا بايد تشکر کرد و من از آقاى رييس‌جمهور براى اين تلاش‌ها تشکر مى‌کنم، ولى بايد اين را دانست که منافقين نمى‌گذارند يکسرى از کارها صورت پذيرد.  
  توکلى گفت:‌ امروز نقاب از چهره‌ بسيارى از سران مسلمان خائن برداشته شده و وجدان‌هاى آماده بيدار گشته و رفتار وقيحانه‌ بسيارى از اروپائيان معلوم شده و همچنين ادعاهاى طرفداران حقوق بشر معلوم گشته است. 
  رژيم صهيونيستى فلسفه‌ وجودى ندارد 
  غلامحسین الهام سخنگوی دولت در نشست هفتگی خود با خبرنگاران گفت: امروز مسئوليت ما افشاى وقايع غزه، حمايت از مردم مظلوم آن و تلاش‌هاى ديپلماتيک و انسا‌ن‌دوستانه براى رفع فشار از اين مردم است.  
  وى گفت:‌ حمايت افکار عمومى جهان از مردم غزه باعث مى‌شود اين مردم احساس کنند در خانه‌ خودشان تنها نيستند. ما معتقديم بايد به هر شکل ممکن اين فجايع متوقف شود، جوانان ما بايد افکار عمومى دنيا را بسيج کنند و از سانسور سنگين و رسانه‌اى اين جنايت‌ها پرده بردارند و ماهيت اين رژيم را افشا کنند.  
  الهام تصريح کرد: رژيم صهيونيستى فلسفه‌ وجودى ندارد و تشت رسوايى دروغ‌هايش از بام افتاده است. 
  ايران مايل نيست مورد سوءاستفاده واقع شود 
  حسن قشقاوی در نشست خبرى خود در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد تبادلات فرهنگى ايران و آمريکا گفت: نفس تبادلات مردمى ميان مردم ايران و آمريکا مورد استقبال ايران بوده است اما اين تبادلات در آمريکا به شدت تحت کنترل بخش ديپلماسى عمومى وزارت خارجه آمريکاست که مى‌خواهند از تبادلات مردمى در چارچوب اهداف سياسى شان استفاده کنند.  
  سخنگوی وزارت خارجه افزود: با توجه به اين مساله ايران مايل نيست مورد سوءاستفاده آنها واقع شود؛ اگر اين مساله نبود هيچ مشکلى در نفس تبادلات وجود ندارد. 
  اظهارات قشقاوی درباره شیرین عبادی 
  خبرنگارى از سخنگوى وزارت امور خارجه در مورد تامين امنيت جانى شيرين عبادى که از سوى دبيرکل سازمان ملل مورد اشاره قرار گرفته است پرسيد که وى در پاسخ تصريح کرد: ايشان به جاى اينکه در امور داخلى کشورها دخالت کنند و کشورها را تشويق به اجراى قوانين ملى خود کنند بهتر است که توجه خود را به مسائل بين‌المللى داشته باشند.  
  وى اضافه کرد: ايشان موضعى ديرهنگام در مورد توقف کشتار در غزه اتخاذ کرد در حالى که افکار عمومى جهان نسبت به اين هولوکاست واقعى و نقض حقوق زنان و کودکان در غزه گله‌مند است.  
  وى ادامه داد: خود اعضاى کانون مدافعان اعلام کردند که پروانه فعاليت نداشتند که پس از مکاتبات انجام گرفته کميسيون ماده‌ 10احزاب از دادستان خواست که اين مکان پلمب شود و اين امرى قانونى است و بايد روند قانونى براى اخذ پروانه طى شود.  
  سکوت سران برخى کشورها در قبال غزه قابل توجيه نيست  
  معاون اجرايى رييس‌جمهور روز دوشنبه در ديدار با صباح‌الاحمد الجابر الصباح امير کويت پيام دکتر محمود احمدى‌نژاد رييس‌جمهور کشورمان درباره اوضاع غزه را به وى تسليم کرد.  
  على سعيدلو در اين ديدار با اشاره به ادامه تجاوزات رژيم صهيونيستى به غزه و آشکار شدن نيت صهيونيست‌ها تصريح کرد: سکوت مجامع بين‌المللى و سران برخى کشورها در قبال کشتار مردم فلسطين قابل توجيه نيست.  
  فرستاده ويژه رييس‌جمهور کشورمان به کويت با بيان اين‌که " ملت‌ها و دولت‌هاى اسلامى بايد با اعمال فشار بر رژيم صهيونيستى مانع از ادامه تجاوزات سربازان تا دندان مسلح به مردم مظلوم غزه شوند" اظهار داشت: دولت‌هاى اسلامى و به ويژه سران کشورهاى اسلامى بايد در سريع ترين زمان ممکن با اعمال فشار از طريق ديپلماسى به رژيم صهيونيستى از ادامه تجاوزات ممانعت کنند.  
  شورای امنیت از صدور بیانیه الزام آور علیه اسرائیل قاصر است 
  سخنگوی وزارت خارجه ایران با اشاره به اینکه شورای امنیت هنوز نتوانست قطعنامه محکمی برای پایان دادن به حملات صهیونیست ها در غزه صادر کند، اذعان داشت: اصل حملات اسرائیل به نوار اشغالی توطئه ای بین المللی بوده و تفاهمی بین قدرت های بزرگ دنیا و مماشات گران منطقه ای صورت گرفته است. 
  حسن قشقاوی خاطرنشان کرد: آمریکا اصلی ترین حامی بی چون و چرای رژیم صهیونیستی قلمداد شده و به واسطه حق وتو این کشور در سازمان ملل، شورای امنیت از صدور بیانیه الزام آور و بازدارنده علیه اسرائیل قاصر است. 
  سخنگوی دستگاه دپیلماسی با اشاره به اینکه از زمان ایجاد حق وتو در سازمان ملل هیچ قطعنامه مصوبی علیه رژیم صهیونیستی اجرائی نشده افزود: کشتار وحشیانه اسرائیل در غزه

نظر شما :