قطر دفتر اسرائيل در دوحه را نمى‌بندد

۲۴ دی ۱۳۸۷ | ۱۴:۳۵ کد : ۳۶۷۲ اخبار اصلی
حمد بن ‌جاسم ‌بن ‌جبر آل ثانى‌، نخست‌وزير قطر اعلام کرد، دولت اين کشور، دفتر تجارى اسرائیل در دوحه را تنها در صورتى خواهد بست که ديگر کشورهاى عربى نيز تصميم به قطع روابط با تل‌آويو بگيرند.
قطر دفتر اسرائيل در دوحه را نمى‌بندد
حمد بن ‌جاسم ‌بن ‌جبر آل ثانى‌، نخست‌وزير قطر اعلام کرد، دولت اين کشور، دفتر تجارى اسرائیل در دوحه را تنها در صورتى خواهد بست که ديگر کشورهاى عربى نيز تصميم به قطع روابط با تل‌آويو بگيرند.

 وی در گفت‌‌وگو با شبکه تلويزيونى الجزيره با اعلام اين مطلب بدون اشاره صريح به نام کشورى گفت: «اگر کشورهاى عربى تصميم به قطع روابط با تل‌آويو بگيرند، دوحه نيز با آنها همراه خواهد شد. نظر دوحه هنوز بر برگزارى اجلاس و ايجاد راه حلى براى بحران غزه است و فرقى نمى‌کند مکان برگزارى آن کجا باشد بلکه هدف، ايجاد موضع عربى واحد و قاطع در قبال حوادث غزه است.»

نخست‌وزير قطر همچنين از کشورهاى عربى خواست با هم به اجماع رسيده و به دنبال اين نباشند که يک طرف فلسطينى را بر ديگرى ترجيح دهند. اين مقام قطرى با انتقاد از مخالفت اسرائیل با اجراى قطعنامه 1860 شوراى امنيت و تأکيد بر اينکه اسرائيل نشان داده به قوانين بين‌المللى پايبند نيست، گفت: «تل‌آويو قبل از خواندن قطعنامه تصميم به تمام کردن مأموريت خود گرفته پس در اين شرايط آيا ما کشورهاى عربى آمادگى خود را براى دعوت به اجراى فصل هفت منشور سازمان ملل درباره اسرائيل آماده کرده‌ايم؟»
 
شيخ حمد همچنين از اينکه کشورهاى عربى هيچ اقدام سياسى در قبال اسرائيل انجام نداده‌اند، ابراز تعجب کرد و در ادامه افزود: «کشورهاى عربى بايد طرح صلح عربى و مذاکرات صلح را به حال تعليق درآورده و تا زمانى که اسرائيل پايبند به قطعنامه شوراى امنيت نيست کشورهاى عربى نيز به آن پايبند نباشند.»

وى درباره دعوت کشورش براى برگزارى نشست فوق‌العاده وزراى امور خارجه کشورهاى عربى به دنبال عمل نکردن اسرائيل به قطعنامه شوراى امنيت، تأکيد کرد، تنها مورد در دستور کار من اين است که بگویم اى اعراب شما در قبال آنچه در غزه اتفاق مى‌افتد کجاييد و چه مى‌کنيد و اين را حقيقتا مى‌گويم، اگر کشورهاى عربى با هم اتفاق نظر داشتند کشورهاى غربى هم به کمک مى‌آمدند. 

 در حالی که ‌برخى کشورهاى عربى در محاصره نوار غزه شريک شده‌اند تا گروهى را بر گروه ديگر ترجيح دهند. برخى کشورهاى عربى تلاش کردند به اختلاف­های داخلى فلسطين دامن بزنند به ‌ويژه از زمانى که حماس در انتخابات پارلمانى پيروز شده بود. وى با بيان اينکه از بين راه‌هايى که براى سيطره دادن يک طرف فلسطينى بر ديگرى به کار بسته شده بود آموزش نيروها و پرداخت نکردن حقوق کارمندان غزه بود، افزود: «بايد گفت دعوت برخى کشورهاى عربى به کمک به کرانه باخترى براى ضربه‌ زدن بر نوار غزه هرگز محقق نخواهد شد.»
 
شيخ حمد همچنين از دولت مصر خواست طرح کشورش براى حل بحران غزه متوازن بوده و خواسته‌هاى جامعه عربى و بين‌المللى و انسانى را پاسخ دهد. از سوی دیگر نمايندگان پارلمان اردن تهديد کردند، اگر دولت ظرف دو روز آينده سفير اسرائیل را از عمان پایتخت اردن اخراج نکند به آن رأى عدم اعتماد خواهند داد.

در روزهاى اخير و در پى عدم اخراج سفير اسرائیل از اردن به دليل فجايع غزه، تشنج و شکاف در روابط پارلمان اردن و دولت اين کشور بالا گرفته است. به گزارش فارس در جلسه روز گذشته پارلمان اردن که به منظور بررسى حوادث غزه تشکيل شده بود، تعدادى از نمايندگان، مراتب اعتراض خود را به نادر الذهبى نخست وزير اردن اعلام کردند.
 
يکى از نمايندگان در اين باره گفت: «الذهبى زمانى که تعداد شهداى غزه 200 تن بود، قول داد تا مساله روابط با اسرائیل را بررسى کند و برای قطع رابطه با اسرائیل قدم بردارد اما امروز تعداد شهدا به 900 تن رسيده و هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است. چه تعداد ديگر بايد در غزه جان خود را فدا کنند تا دولت در پيمان صلح با اسرائيل و اخراج سفيرش از عمان تجديد نظر کند؟

نظر شما :