جنگ غزه به زبان ساده

۰۴ بهمن ۱۳۸۷ | ۲۰:۱۶ کد : ۳۷۱۷ اخبار اصلی
یادداشتی از مراد ویسی کارشناس مسائل خاورمیانه
جنگ غزه به زبان ساده
چرا پيشروى اسراييلى ها کند است؟

ارتش اسراييل در حالى در سه محله الزيتون ، شجاعيه و تل الهوى براى ورود به شهر غزه تلاش مى کندکه هم به اين ورود نياز دارد و هم از عواقب نظامى ان نگران است. به آن نياز دارد تا مقاومت حماس وساير چريک هاى فلسطينى را درهم بشکند وشرايط خود را در مذاکرات آتش بس تحميل کند و نگران است به اين دليل که ورود نيروهاى زمينى اسراييل به داخل کوچه ها و خيابان ها مى تواندبشدت آنها را آسيب پذير کند و شمار تلفات اسراييلى ها را بالا ببرد.

 فرق حرف هاى حماس و اسراييل درباره آتش بس

 تشديد حملات اسراييل و مقاومت شديد تر حماس براى آن است که بر سر ميز مذاکره در قاهره درمورد آتش بس با دست پرترى حاضر شوند. مصرى ها مى گويند نخست آتش بس برقرار شود،سپس مذاکره براى بازگشايى معبرها و رفع محاصره و آتش بس دائمى و آشتى فتح و حماس شروع شود اما حماس مى گويد بلافاصله پس از آتش بس بايد نيروهاى اسراييلى عقب نشينى کنندو معبرها به ويژه معبر رفح نيز فورى باز شود و محاصره نيز بدون مذاکره لغو شود. اسراييل که هنوز برگ برنده نظامى ندارد ديروز آتش بس را رد کرد.  

چرا اجلاس دوحه کم رونق بود

 شمار کمى از سران عرب  روز جمعه به اجلاس دوحه رفتند. چرا؟ چون عربستان و مصر به عنوان دو قطب جهان عرب موافق تحرک ديپلماتيک قطرى ها نبودند. فشار قاهره و رياض  باعث شد حتى هيچيک از سران کشورهاى شوراى همکارى خليج فارس به اجلاس دوحه نروند. شيخ صباح کويتى، سلطان قابوس عمانى، شيخ خليفه اماراتى و شيخ حمد بحرينى در نشست هتل شرايتون دوحه غايب بودند. اين روزها در جهان عرب اين باور تقويت شده که مصر و عربستان در حال فرصت دادن به اسراييل براى سرکوب حماس هستند و حاضر هستند.

عمر سليمان ميانجى گر صلى جنگ غزه

مصرى ها که ميانجى گر اصلى بين حماس و اسراييل هستند، ميانجى گرى را با حفظ ملاحظات و منافع خاص خود انجام مى دهند. نخست آنکه آنها از قدرت گرفتن حماس و تضعيف فتح و ابومازن در سال هاى اخير به ويژه پس از پيروزى حماس در انتخابات گذشته فلسطينى ها نگران هستند و دوست دارند حماس ضعيف تر و فتح قوى تر شود.
 
دوم آنکه مصرى ها دوست دارند تنها کانال ارتباطى فلسطينى ها و اسراييلى ها در مذاکرات باقى بمانند و از اين وضعيت براى افزايش قدرت مانور و سطح بازى خود در معادلات اعراب و اسراييل و حتى رابطه با امريکا و اسراييل و فلسطينى ها بهره بگيرند.
 
سوم آنکه مبارک که با اسراييل قرارداد صلح دارد نمى خواهد تنش هايش با تل آويو از سطح خاصى بالاتر رود.
 
چهارم آنکه نمى خواهد حماس در مقابل اسراييل به طور کامل حذف شود و مصر هيچ اهرم فشارى بر اسراييل نداشته باشد.اجراى اين سياست ها با هدايت عاليه شخص مبارک بر عهده سرلشکر عمر سليمان رييس سرويس هاى اطلاعاتى يا همان مخابرات مصر و مسسول پرونده فلسطين در اين کشور است.

 پيام ويژه و متفاوت حملات روز بيستم

 حمله اسراييل به مقر خبرنگاران، بيمارستان و مقر سازمان ملل (انروا)در غزه در روز بيستم جنگ با حملات روزهاى قبل داراى تفاوت اساسى است زيرا براى اولين بار به خبرنگاران، بيمارستان ها و مقر سازمان ملل آن هم در يک روز حمله شد. اين حمله به لحاظ نظامى و سياسى پيام خاصى دارد: اگر مقاومت ادامه يابد اسراييل مرزو دامنه اى براى کشتار و حملات نمى شناسد و هيچ کس در امان نخواهد بود. معناى ديگر مى تواند ناکامى در نبرد زمينى نيز باشد.

  دينار به جاى خون

 ژاپنى ها تا همين چند سال قبل سياست معروفى داشتند به نام ين به جاى خون. يعنى به جاى اعزام نيرو به جنگ هايى نظير جنگ نفت، اعلام مى کردند که بخشى از هزينه جنگ را مى پردازند. سعود الفيصل وزير خارجه عربستان نيز که کشورش به دليل سکوت سياسى و عدم حمايت تلاش جدى براى توقف حملات اسراييل بشدت تحت فشار افکار عمومى عربى است اعلام کرده که بايد به فکر جبران خسارات مالى جنگ بود.

( ۲ )

نظر شما :