سايه اختلاف در انتخابات استاندارى‌هاى عراق

۰۱ بهمن ۱۳۸۷ | ۰۰:۲۷ کد : ۳۷۳۹ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
انتخابات استانداری­های عراق نزدیک است. به زودی عراق شاهد یک حرکتی تازه به سمت دموکراسی خواهد بود. این سومین بار است که عراقی­ها پای صندوق رای می­روند و در یک انتخابات آزاد نمایندگان خود را ابن بار برای هدایت سکان استانداری­ها انتخاب می­کنند.
سايه اختلاف در انتخابات استاندارى‌هاى عراق
انتخابات استانداری­های عراق نزدیک است. به زودی عراق شاهد حرکتی تازه به سمت دموکراسی خواهد بود. این سومین بار است که عراقی­ها پای صندوق رای می­روند و در یک انتخابات آزاد نمایندگان خود را ابن بار برای هدایت سکان استانداری­ها انتخاب می­کنند. انتخابات استانداری­ها نخستین انتخابات در نوع خود در عراق است.   

  کارشناسان بر روی این انتخابات حساب ویژه ای باز کرده­اند. حتی ناظران امریکایی نیز امیدوارند این انتخابات تاثیر به سزایی در حرکت اجتماعی و سیاسی عراق بگذارد. عمده انتظارات بر این نکته استوار است که انتخابات استانداری­ها شاید بتواند از حجم انتظارات سیاسی بکاهد و آن را در مراتب اداری و رقابت­های کوچکتر در حد استانداری­ها تنزل دهد. عراقی­ها تلاش دارند در نظام جدید کشورشان مدلی از شیوه رقابت­های سیاسی در کشورهای دموکراتیک به ویژه ایالات متحد که رقابت­ احزاب از شهرها و استانداری­ها آغاز شده و به صورت متوالی تا رده­های بالای حکومتی بالا می­آید، پیاده کنند. 

  بسیاری امیدوارند بدین شیوه بتوانند بسیاری از هیجان­های اجتماعی و سیاسی را که برای رسیدن به هسته اصلی قدرت در جریان است، مهار شود و این هیجانات در رده­های پایینی سیاسی و اجتماعی خورد شود. حرکتی کاملا دموکراتیک که مستقیما توسط خود مردم بدون دخالت قوه­ای خاص کنترل و مهار می شود. 

  از این رو تلاش­ها برای داغ نگه داشتن تنور این انتخابات نیز بسیار بالا رفته است. تقریبا تمام احزاب سیاسی عراق از کوچک و بزرگ و حتی نوپا دست به کار شده و خود را برای حضور در این انتخابات آماده کرده­اند.   اما این بار تفاوت عمده­ای در شیوه رقابتی انتخابات استانداری­ها در مقایسه با انتخابات گذشته به وجود آمده است. این تفاوت که در نوع خود مهم و بزرگ است در شیوه رقابت احزاب سیاسی و نوع اتحاد آنها با یکدیگر است. تقریبا می­توان گفت در عمده احزاب سیاسی عراق شکاف­های عمیقی میان هم­پیمانان به وجود آمده به گونه­ای که بر اساس شواهد و قراین همه گروه­ها از کرد گرفته تا شیعه و سنی این بار در قالب فهرست شرکت نکرده­اند و همگی به طور جداگانه و جداجدا وارد رقابت­های انتخاباتی شده­اند. 

  یعنی این که حتی عمده­ترین گروه­های سیاسی عراقی نیز دچار انشقاق شده و هر کدام به صورت جداگانه در این انتخابات شرکت کرده­اند. از همین رو بزرگترین ائتلاف سیاسی عراق یعنی ائتلاف یکپارچه که در انتخابات گذشته فعالانه شرکت کرده بود و توانسته بود اکثریت کرسی­های پارلمان را از آن خود کند اکنون تقریبا از هم پاشیده و هر حزب به طور جداگانه در این انتخابات شرکت کرده است.  

به طور واضح­تر یعنی این که ائتلاف یکپارچه عراق که متشکل از احزاب الدعوه، مجلس اعلای اسلامی، فضیلت، جریان صدری و تعداد دیگر از احزاب کوچک عراقی بود کاملا متفرق شده و اکنون هر حزب جداگانه به ارائه لیست برای شرکت در انتخابات اقدام کرده است. علت اصلی این افتراق نه توافق بلکه بر عکس عدم تفاهم، دلخوری و رنجش بیش از پیش احزاب ذکر شده از یکدیگر است. مضافا بر آن رنجس احزاب خارج از ائتلاف نیز بر افتراق و جدایی این احزاب از یکدیگر تاثیر داشته است. 

  
  بنا به گفته منابع موثق که به دیپلماسی ایرانی اطلاع داده­اند، احزاب سیاسی عراقی به شدت از یکدیگر رنجیده شده­اند و دیگر حاضر نیستند مانند انتخابات گذشته در یک فهرست با دیگر گروه­ها به رقابت بپردازند. به گفته این منابع احزاب سیاسی عراقی از حزب الدعوه به ریاست نوری مالکی به پاره­ای دلایل به شدت دلخور و رنجیده خاطر هستند. همچنین رنجش احزاب از حزب فضیلت و جریان صدری بسیار بالا است به گونه­ای که شرط ­هم­پیمانی احزاب با یکدیگر عدم وجود این دو حزب در ائتلاف­ها ذکر می­شود. گرچه در غیر از آن نیز تا کنون ائتلاف چندانی میان همین احزاب صورت نگرفته است. دلایل این افتراق و جدایی و آینده پیمان­های سیاسی مطلبی است که در آینده به آن بیشتر پرداخته و اطلاعات بیشتری درباره آن منتشر خواهد شد.  

اما درباره اختلاف­های درون حزبی، اختلاف در درون جبهه توافق که عمده­ترین جریان هم­پیمان سنی در عراق محسوب می­شود، نیز بسیار بالا است. حزب اسلامی، عمده­ترین حزب سیاسی سنی این جبهه که ریاست آن بر عهده طارق الهاشمی، معاون رئیس جمهوری عراق است، به شدت با دیگر احزاب سیاسی سنی دچار اختلاف شده است. احزاب رقیب، این حزب را به تک­روی و تمامیت­خواهی متهم می­کنند در حالی که خود آنها در درون خود دچار اختلاف­های شدید هستند. اکنون اختلاف­ها از حالت حزبی خارج شده و به اختلاف­های فردی رسیده است. مثلا عدنان الدلیمی، خلف العلیان، صالح المطلق، ایاد سامرائی و طارق الهاشمی به خصومت­های فردی رسیده­اند و اکنون دیگر اختلافاتشان را به حضور فردی یکدیگر تامیم می­دهند. نشانه بزرگ این اختلاف را اکنون در انتخاب ریاست مجلس عراق به وضوح می­بینیم به گونه­ای که یک حزب در یک روز دو نام برای جانشینی مشهدانی معرفی می­کند که خود آن دو نفر نیز به شدت با یکدیگر اختلاف داشته و در رقابت با یکدیگر به سر می­برند. 

  از سوی دیگر احزاب تازه­ای در عراق متولد شده­اند که قصد دارند بخت خود را برای نخستین بار در این انتخابات محک بزنند. مثلا سید محمد بحرالعلوم، یکی از اعضای مجلس انتقالی خود جداگانه به تشکیل جریان پرداخته و لیست جداگانه­ای ارائه داده است. ابراهیم جعفری، رسما از حزب الدعوه جدا شده و خود به تنهایی حزبی تشکیل داده و فهرستی جداگانه برای شرکت در انتخابات ارائه داده است. در درون خود حزب فضیلت انشقاق به وجود آمده و هر کدام جداگانه به ارائه لیست پرداخته­اند. موفق الربیعی، مشاور عالی امنیت ملی عراق نیز جداگانه به ارائه فهرست برای رقابت در انتخابات مبادرت ورزیده است. 

  در کردستان نیز با وجود این که به طور کل کمی وضعیت بهتر است اما در آنجا نیز اختلاف­ها گسترده است. در کردستان نیز احزاب مختلفی به وجود آمده که عمده آنها افرادی هستند که در گذشته­ای نه چندان دور در احزاب اصلی کرد یعنی اتحاد میهنی کردستان و دموکراتیک کردستان عضو بوده­اند ولی اکنون ترجیح داده­اند جدا شده و به صورت جداگانه به ارائه لیست بپردازند. 

  خلاصه این که رقابت­های این دوره از انتخابات استانداری­ها متفاوت­تر از همیشه، سخت­تر از گذشته و فشرده­تر از هر رقابت سیاسی خواهد بود. رقابتی که به اعتقاد بسیاری از فعالان سیاسی عراقی، روسای احزاب و ناظران تحولات عراق تاثیر به سزایی در آینده سیاسی و اجتماعی این کشور می­گذارد و می­تواند اتفاقات تازه­ای برای این کشور رقم بزند.    
على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :