عرب‌ها در نشست کویت با یکدیگر آشتی کردند

۰۲ بهمن ۱۳۸۷ | ۱۱:۲۰ کد : ۳۷۴۷ اخبار اصلی
کشورهای عربی در این نشست به همراه ملک عبدالله، پادشاه عربستان که تبدیل به مرکز ثقل جلسه شد، به اسرائیل هشدار دادند که طرح صلح عربی همیشه مطرح نخواهد بود و در صورتی که اسرائیل بخواهد به دشمنی­های خود ادامه دهد آن را به صورت یک جانبه لغو خواهند کرد.
عرب‌ها در نشست کویت با یکدیگر آشتی کردند
نشست سران عرب در کویت بر خلاف پیش­بینی­ها تبدیل به یک نشست آشتی جویانه شد. کشورهای عربی در این نشست به همراه ملک عبدالله، پادشاه عربستان که تبدیل به مرکز ثقل جلسه شد، به اسرائیل هشدار دادند که طرح صلح عربی همیشه مطرح نخواهد بود و در صورتی که اسرائیل بخواهد به دشمنی­های خود ادامه دهد آن را به صورت یک جانبه لغو خواهند کرد. پس از آن پادشاه عربستان با جمع کردن رهبران کشورهای مصر، سوریه، قطر و بحرین در محل اقامتش قهوه آشتی را با آنها نوشید. 

  رهبران کشورهای مذکور در پی حمله اسرائیل به غزه به شدت به یکدیگر اختلاف پیدا کردند به گونه­ای که حتی نتوانستند یک نشست مشترک فوق العاده برای بررسی بحران تشکیل دهند. عمق این اختلاف­ها در نشست دوحه که در آن سران کشورهای مصر، عربستان، تونس، مغرب و رئیس حکومت خودگردان شرکت نکردند، مشهود شد. در نشست کویت گرچه رهبران این کشورها با یکدیگر آشتی کردند اما به گواه شبکه­های خبری هنوز بر سر برخی موضوعات اختلافاتشان باقی ماند به گونه­ای که ظاهرا در این نشست اصلا حرفی از اختلاف­ها به میان نیامد.  

اما نشست کویت که قرار بود یک نشست اقتصادی باشد، ناگزیر به دلیل اهمیت فوق­العاده حمله اسرائیل به غزه این موضوع را محوریت خود قرار داد و شرکت کنندگان آن ضمن محکوم کردن جنايات اسرائیل در نوار غزه بر ضرورت عقب نشينى نيروهاى اين رژيم و لغو فورى محاصره غزه تاکيد کردند.  

عمرو موسى، دبير کل اتحاديه عرب در پايان نشست اقتصادى سران عرب در کويت با اشاره به مذاکرات و برررسى‌هاى گسترده انجام شده بين رهبران عرب درباره حمله‌ نظامى اخير اسرائیل به نوار غزه اظهار داشت: «در اين نشست کشورهاى عربى پس از بررسى پيامدهاى ناشى از اين حملات بر مردم فلسطين و اوضاع نابسامان انسانى در اين منطقه به مردم فلسطين به دليل مقاومت شجاعانه‌شان در برابر حملات اسرائيل تبريک گفتند. در بيانيه پايانى اين نشست نیز رهبران عرب حملات اسراييل به غزه را که به ريخته شدن خون مردم بى گناه اين منطقه منجر شده محکوم مى‌کنند و ادامه‌ و تثبيت آتش بس، لغو فورى محاصره‌ غزه، بازگشايى گذرگاه‌ها و خروج نيروهاى اسراييلى از اين منطقه را خواستارند.» 

  بر اساس گزارش شبکه تلويزيونى الجزيره، دبيرکل اتحاديه عرب خاطرنشان کرد، در اين بيانيه بر اين موضوع تاکيد شده که اسراييل بايد به عنوان يک رژيم اشغالگر نسبت به وضعيت نامناسب انسانى حاکم در نوار غزه که در پى حملات اخير به اين منطقه شدت يافته است، احساس مسووليت کرده و شرايط را برای ارسال کمک‌هاى بشر دوستانه به نوار غزه و پايان دادن به بحران انسانى حاکم بر آن فراهم کند. 

  وى با اشاره به توافق سران عرب بر ضرورت اتخاذ تدابير لازم جهت محاکمه مسوولان اسرائیلی به دليل ارتکاب جنايات جنگى در غزه به عنوان مسئولان قانونى اين جنايات اظهار داشت، رهبران عرب بر ضرورت افزايش همکارى‌ها و تلاش‌ها جهت جلوگيرى از عدم تکرار جنايات اسراييل عليه غزه تاکيد کردند.   دبيرکل اتحاديه عرب هم‌چنين از توافق شرکت‌کنندگان در اين نشست بر ضرورت ارائه‌ کمک‌هاى ضرورى لازم به ساکنان غزه و بازسازى اين منطقه‌ خسارت ديده خبر داد.  

عمرو موسى با اشاره به ضرورت بازگشت وحدت ملى به فلسطين و حل و فصل اختلافات داخلى گروه‌هاى فلسطينى خاطرنشان کرد، رهبران عرب، وزيران خارجه اتحاديه عرب را مسئول پيگيرى تلاش‌ها برای تحقق مصالحه ملى در فلسطين و اجراى پيشنهادهای سازنده ملک عبدالله بن عبدالعزيز، پادشاه عربستان در اين خصوص کردند. 

  وى عنوان کرد، اين نشست تحقق مصالحه‌ ملى فلسطين و مصالحه کشورهاى عربى را بر اساس طرح پادشاه عربستان خواستار شده است. 

  دبير کل اتحاديه عرب پيش از قرائت اين بيانيه از توافق شرکت‌کنندگان در نشست اقتصادى سران عرب بر وجود رابطه بين امنيت و صلح کشورهاى عربى و تحولات اقتصادى اين کشور‌ها خبر داده و بر ضرورت فعال سازى تصميمات اتخاذ شده در نشست‌هاى قبلى در رياض و دمشق تاکيد کرد. 

  احمد نظيف، نخست وزير مصر نيز در سخنانى در اين جلسه پايانى از شرکت کنندگان در اين نشست خواست، در نشست اقتصادى بعدى کشورهاى عربى که قرار است دو سال ديگر در مصر برگزار شود شرکت کنند. 

  در این نشست همچنین مقرر شد برای بازسازی غزه یک میلیارد دلار از سوی کشورهای عربی اختصاص یابد.

نظر شما :