بان کی مون: غزه قلبم را به درد می‌آورد

۰۴ بهمن ۱۳۸۷ | ۲۲:۱۳ کد : ۳۷۵۳ اخبار اصلی
بان کی مون گفت: «مرا هم در غم شریک بدارید. این جنگ همان طور که غزه را ویران کرد مرا هم ویران کرد. من از ميزان خرابى‌هاى به جا مانده از حملات اسرائيل در نوار غزه واقعا شوکه شدم.»
بان کی مون: غزه قلبم را به درد می‌آورد
بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل که برای بررسی ابعاد بحران غزه به این منطقه سفر کرده است، پس از دیدن آوارها با شرکت در کنفرانس خبری به بررسی ابعاد ویرانی­ها پرداخت و با اندوه گفت: «مرا هم در غم شریک بدارید. این جنگ همان طور که غزه را ویران کرد مرا هم ویران کرد. من از ميزان خرابى‌هاى به جا مانده از حملات اسرائيل در نوار غزه واقعا شوکه شدم.»
 
دبير کل سازمان ملل که کنفرانس خبرى خود را در مقر آژانس امداد‌رسانى امور آوارگان (آنروا) در نوار غزه برگزار کرده بود، در حالی که آوارها را پشت سر خود داشت، گفت: «بايد مسئولان کشتار غير نظاميان و هدف قرار دادن مقرهاى سازمان ملل مواخذه و محاکمه شوند.»

  وى که به منظور آگاهى از وضعيت نوار غزه و ميزان خسارت‌ها به اين منطقه سفر کرده بود عمليات کشتار‌هايى را که در نوار غزه به جا مانده و حملات عليه مقرهاى سازمان ملل را محکوم و بر لزوم مواخذه‌ مسوولان اين وضعيت‌ها تاکيد کرد. بان‌کى‌مون همچنین همبستگى خود را با ملت فلسطين در نوار غزه اعلام کرد و افزود: «سازمان ملل در حد توان خود در زمينه‌ ارسال کمک‌هاى بشردوستانه به ساکنان نوار غزه تلاش خواهد کرد.  

وى همچنين متعهد به همکارى با دولت متحد فلسطين در کرانه باخترى و نوار غزه شد و گفت: «اين مساله اجازه‌ گشودن گذرگاه‌ها را خواهد داد.»

دبير کل سازمان ملل همچنین خواستار برقرارى آشتى و وحدت داخلى فلسطينى‌ها شد و افزود، حملات نيروهاى اسرائيلى در طول جنگ خرابى‌هاى زيادى را بر جاى گذاشته و اين حمله از نظر سازمان ملل غير قابل قبول است. بايد تحقيقاتى کامل در خصوص حملات صورت گيرد و گزارشى کامل براى تضمين عدم تکرار چنين وضعيتى ارائه شود. بايد مسئولان اين وضع از نظر سيستم‌هاى قضايى مناسب مواخذه شوند. 

  دبير کل سازمان ملل گفت: «وضعيت بعد از جنگ در نوار غزه قلب انسان را به درد مى‌آورد. من احساس ناراحتى مى‌کنم و نمى توانم در پى بازديدم از مقر ويران شده‌ سازمان ملل که تا کنون شاهد آتش‌سوزى آن هستيم احساساتم را بيان کنم. من بارها نسبت به اين مساله اعتراض کردم اما امروز بار ديگر با شديدترين کلمات اين مساله را محکوم مى‌کنم. اسرائيل از قدرت و اعمال خشونت بى‌حدى در حملات استفاده کرده.»
 
وی در ادامه افزود: «به دليل طولا‌نى شدن دستيابى به آتش‌بس ‌قلبم شکسته است. آتش‌بس همچنان شکننده است و از دو طرف می­خواهم حداکثر خويشتندارى ممکن را از خود نشان دهند.» 

  اسرائیل از روز 27 دسامبر و همزمان با تعطيلا‌ت سال جديد ميلا‌دى، حملا‌ت هوايى شديدى را عليه آنچه مواضع حماس - جنبش مقاومت اسلا‌مى فلسطين - مى‌خواند انجام داد اما در عمل مردم غير‌نظامى و بى‌دفاع مورد هدف قرار گرفتند. بان‌ کى مون همچنین تصريح کرد، نياز به تلاش گسترده‌ بين‌المللى براى حل درگيرى‌ها در خاورميانه و تشکيل کشور مستقل فلسطين در کنار اسرائيل وجود دارد و من بيش از هر زمان ديگرى مصمم براى تلاش در اين زمينه هستم.» 

  اين در حالى است که منابع فلسطينى خسارت‌هاى وارد شده به تاسيسات شهرى و اقتصادى در نوار غزه را حدود دو ميليارد دلا‌ر تخمين زده و گفته‌اند که حملا‌ت اسرائيل دست‌کم پنج هزار ساختمان، از جمله تعدادى از مراکز ادارى و نظامى حماس و مسجد را ويران کرد و به چند هزار ساختمان ديگر آسيب رساند. از سوى ديگر بان‌کى‌مون در ادامه‌ سفرش به بيت‌المقدس سفر کرد و با ايهود اولمرت نخست وزير مستعفی اسرائیل ديدار و گفت و گو کرد. 

  ايهود اولمرت در جريان اين ديدار اعلام کرد، اسرائيل آماده پذيرش طرح صلح عربى در چارچوب ادامه‌ مذاکرات صلح و در راس آن مذاکره با تشکيلات خودگردان فلسطين و ديگر کشورهاى عربى است. اين اظهارات اولمرت در واکنش به موضع‌گيرى ملک عبدالله بن عبدالعزيز پادشاه عربستان در جريان اجلاس اقتصادى سران عرب در کويت بیان شده که گفته بود طرح صلح عربى هنوز بر سر ميز مذاکره است اما براى هميشه بر سر ميز مذاکره باقى نخواهد ماند.  

اولمرت بار ديگر موضع‌گيرى خود را در زمينه‌ همکارى در راستاى اعزام کمک‌هاى بشردوستانه به نوار غزه و بازسازى اين منطقه و تلاش سازمان ملل، سازمان‌هاى بين‌المللى با همکارى مصر، تشکيلات خودگردان فلسطين و کشورهايى که در اين زمينه تلاش مى‌کنند، تکرار کرد. اولمرت با بيان اين که حماس هيچ گونه مشروعيتى در زمينه‌ مشارکت در بازسازى نوار غزه ندارد اظهار داشت، حماس مسئول نابودى کنونى در نوار غزه است. کمک‌هاى بشردوستانه و بازسازى نوارغزه براى حل کنونى مشکل نوار غزه کافى نيست. بايد گام‌هاى سياسى، ادامه يابد و صلحى باثبات در اين دوره ايجاد شود تا مشکلات منطقه به طور کلى حل شوند.  

بان‌کى‌مون نيز از تصميم اسرائیل از توقف حملات نظامى در نوار غزه قدردانى کرد. اين دو مقام همچنین به بررسى راه‌هاى حفظ ثبات اوضاع و ادامه‌ آتش‌بس نیز پرداختند.

نظر شما :