مروری بر سخنان مسئولين کشور درباره سیاست خارجی

۰۴ بهمن ۱۳۸۷ | ۱۷:۱۹ کد : ۳۷۶۹ اخبار اصلی
جمعه‌ها با ديپلماسى ايرانى؛ مرورى بر بخش‌هایی از کلام مسئولان بلندپایه کشور در هفته جاری که حاوی نکته ها و موضع گیری هایی در قبال کشورهای خارجی بوده‌اند.
مروری بر سخنان مسئولين کشور درباره سیاست خارجی
رئیس جمهور، همسر رئیس جمهور، دادستان کل کشور، نماینده ایران در سازمان ملل، وزیر امور خارجه، قائم مقام وزارت خارجه، امام جمعه تهران، سفیر ایران در لبنان، رئیس مجلس و چند تن از نمایندگان مجلس مقام هایی هستند که در هفته جاری صحبت‌هایی درباره سیاست خارجی ایران ایراد کرده‌اند.

 

رژیم صهیونیستی نماد انديشه سکولار و سرمايه‌دارى جهانى است

 

محمود احمدى‌نژاد در اجلاس دوحه با بيان اين که «امروز رژيم صهيونيستى نماد شرارت و نقض حقوق انسانى است و دولت‌هاى غربى از اين رژيم در شکستن حريم قوانين انسانى و بين‌المللى در تمام موارد و با تمام توان حمايت مى‌کنند» اظهار داشت: همه‌ دنيا اين منطق را قبول دارند که حاميان ستمگران از جمله انگليس و آمريکا و دولت‌هاى ساکت در برابر جنايات کم‌نظير و يا بى‌نظير اسرائيل نه تنها شريک اين جنايات، بلکه عامل اصلى آن محسوب مى‌شوند. اين صهيونيست‌ها بدون تحريک و پشتيبانى آن‌ها نمى‌توانند ماموريت خود را ايفا کنند. رژيم صهيونيستى باطن و حقيقت‌ انديشه ليبراليسم و در حقيقت نماد انديشه سکولار و سرمايه‌دارى جهانى است. از اين رژيم نمى‌توان انتظار صلح و دوستى داشت، اقتضاى طبيعت و فلسفه‌ اين رژيم گزندگى، تجاوز و کشتار است. امروز قلوب ملت‌هاى آزاده جهان صرف نظر از منطقه جغرافيايى، نژاد، مذهب و زبان جريحه‌دار است. ملت‌ها شاهد لگد‌مال شدن کرامت و حقوق انسانى هستند، در برابر اين موارد احساس مسئوليت مى‌کنند و خود را در مظلوميت‌هاى مردم غزه شريک مى‌دانند و به دنبال راهکارى براى رويارويى با اين جنايات هستند.

 

رئيس‌جمهور در ادامه با بيان اين که « متاسفيم که برخى برادران ما در اين نشست بسيار مهم حضور ندارند» افزود: اما آنچه مهم است انجام اقدامى مناسب در برابر اين جنايات است.

 

ساکنان فلسطين اشغالى به خيابان ها بريزيد

 

رييس جمهور در گفتگوهاى جداگانه به سوالات شبکه‌هاى خبرى الجزيره عربى و انگليسى، العالم و پرس تي.وى درباره آخرين اوضاع غزه پاسخ داد.

 

وی در پاسخ به سوالى مبنى بر اينکه «چه پيامى خطاب به ساکنان فلسطين اشغالى و مردم تحت سلطه رژيم صهيونيستى و سربازان رژيم صهيونيستى داريد» تاکيد کرد: اى مردمى که تحت سلطه رژيم صهيونيستى در سرزمين هاى اشغالى زندگى مى کنيد؛ از هر دين و نژاد و آيينى که هستيد؛ بالاخره انسان هستيد. وقت آن رسيده که فکر کنيد و از حاکمان رژيم صهيونيستى سوال کنيد. چرا بايد با مردم غزه اينگونه رفتار شود؟ چرا بايد با مردم لبنان اينگونه رفتار شود؟ چرا کشتار مى کنند؟ چرا با انسان ها به عنوان عزيزان خداوند اين گونه رفتار مى کنند؟ چرا کودکان را مى کشند و قطعه قطعه مى کنند؟

 

احمدى نژاد در ادامه اين پيام تاکيد کرد: اى مردم ساکن در سرزمين هاى اشغالى اعم از يهودى ، مسيحى و مسلمان، مانند مردم ساير مناطق دنيا به خيابان ها بريزيد و تظاهرات کنيد، فرياد بزنيد و به وحشى گرى هاى اين از خدا بى خبران اعتراض کنيد.

 

سربازان رژيم صهيونيستى، دستور فرماندهان خود را اجرا نکنيد

 

رييس جمهور خطاب به سربازان رژيم صهيونيستى نيز تصريح کرد: اى سربازان رژيم صهيونيستى، اطلاع داريم که در بين شما ناراضى زياد است و با فرماندهان خود درگيرى داريد؛ از اينکه براى کشتار و زورگويى از شما استفاده مى شود خسته شده ايد؛ سوالى اصلى اين است که چرا بايد زنان و کودکان و انسان هاى بى گناه را بکشيد؟ وقتش رسيده به فرماندهان خود اعتراض کنيد. از دستور کشتار سرپيچى کنيد و انسان هاى بيگناه را نکشيد.

 

تلاش کنيد دولت مصر راه کمک به مردم فلسطين را باز کند

 

همسر رييس جمهورى اسلامى ايران ـ اعظم‌السادات فراحى ـ در پيامى به همسر رييس‌جمهور مصر با تأکيد بر اين‌که عدم حمايت برخى دولت‌ها و کشورهاى عربى و اسلامى از مظلومان غزه، دردناک‌تر از جنايات رژيم صهيونيستى است، تصريح کرد: در شرايطى که معمولا همسران رؤساى جمهورى مسؤول خيريه‌ها مى‌شوند و با مردم مستمند و بيمار هم‌دردى مى‌کنند، چطور است که در اين حادثه‌ عظيم که همه‌ ملت‌ها به خروش آمده‌اند، شاهد سکوت و يا بى‌تفاوتى بعضى از آن‌ها هستيم؟ شما مى‌دانيد که فرصت خدمت به مردم و به‌خصوص ستمديدگان، يک هديه و توفيق الهى است و اگر فرصت‌سوزى شود، غضب الهى را به‌دنبال خواهد داشت.

 

شما مى‌توانيد با راهنمايى و درخواست خود، از همسرتان و دولت ايشان بخواهيد با باز کردن راه کمک به مردم فلسطين از تشديد فاجعه‌ى انسانى جلوگيرى کنند. شما با اين اقدام خود مى‌توانيد موجب کاهش آمار تلفات انسانى به‌ويژه در ميان زنان و کودکان شويد.

 

استقامت حلقه‌هاى پيروزى را تکميل مى‌کند

 

رييس‌جمهور در گفتگوى تلفنى با رييس دفتر سياسى جنبش حماس،‌ تصريح کرد:‌ امروز آغاز پيروزى است و با استقامت حلقه‌هاى پيروزى تکميل مى‌شود.

 

محمود احمدى‌نژاد‌ خروج اشغالگران، ‌رفع حصر و بازشدن راه‌ها و گذرگاه‌ها را زمينه‌ساز تکميل پيروزى‌ها برشمرد و گفت:‌ امروز فشار براى عقب‌نشينى کامل رژيم صهيونيستى و باز شدن راه‌ها و محاکمه جنايتکاران صهيونيست و قطع ارتباط با رژيم جعلى صهيونيستى و تحريم کالاهاى اين رژيم و حاميانش بايد از سوى دولت‌هاى اسلامى پى‌گيرى شود.

 

ايران در پى محاکمه رهبران اسرائيل در سازمان ملل است

 

على اصغر سلطانيه با بيان اين که اقدام نظامى در سرزمين فلسطين عليه مردم غير نظامى با هدف پاکسازى قومى صورت مى‌گيرد گفت که جمهورى اسلامى ايران در پى محاکمه رهبران رژيم صهيونيستى در يک دادگاه سازمان ملل است.

 

وی افزود: ما درعين حال که جنايات رژيم صهيونيستى عليه بشريت را محکوم مى‌کنيم همچنين سکوت شرم آور کشورهاى غربى که خود را مدافعان حقوق بشر و هنجارهاى بشردوستانه مى دانند و نيز انفعال دردآور سازمان هاى بين المللى مرتبط را محکوم مى‌نماييم. يک بار ديگر شوراى امنيت سازمان ملل متحد فصل تاريک ديگرى در تاريخ خود رغم زد به دليل غفلت کامل و به تعويق انداختن اقدامات به موقع و متناسب و سپس شکست در اجراى قطعنامه ديرهنگامش که پس از تاخير طولانى به دليل مخالفت حاميان اسرائيل که تهديد به استفاده از زور وتو مى کردند. جامعه بين المللى و بويژه سازمان کنفرانس بين المللى بايستى بطور فعال با تراژدى انسانى در غزه از طريق تحت فشار قرار دادن رژيم صهيونيستى براى توقف کشتار مردم بيگناه غزه برخورد نمايد.

 

جنايتکاران اسراييلى بايد به دست عدالت سپرده شوند

 

نماينده دائم کشورمان در سازمان ملل تصريح کرد: جامعه بين‌المللى بدون شک فهميده است که رژيم صهيونيستى، اصول بنيادين حقوق بين‌المللى و حقوق بشردوستانه بين‌المللى و حقوق بشر را نقض کرده و ناديده گرفته است و در برابر ارزش‌هاى اساسى جهان متمدن ايستاده است.

 

محمد خزاعى، توقف فورى جنايات مذکور را خواستار شد و گفت: اين قتل و کشتارها بايد بلادرنگ متوقف شود و جنايتکاران اسراييلى بايد به دست عدالت سپرده شوند تا به جرم جناياتى که در حق شهروندان بى‌گناه انجام داده و همچنان انجام مى‌دهند، مورد محاکمه و بازجويى قرار گيرند.

 

وى با انتقاد از عدم اقدام موثر از سوى شوراى امنيت گفت: شوراى امنيت سازمان ملل متحد على‌رغم تعهدى که براى اجراى تمام و کمال قطعنامه‌هاى خود درخصوص حمايت از حقوق شهروندان در چنين شرايطى بر گردن دارد، متاسفانه هيچ گونه اقدام موثرى را براى متوقف کردن چنين نسل کشى بى‌سابقه‌اى عليه ملت فلسطين انجام نداده و تحت تاثير برخى از اعضاى دايم خود، هرگونه اقدامى را متوقف کرده است.

 

سیاه باد چهره کشورهای عربی

 

احمد جنتی در خطبه های نماز جمعه هفته گذشته تهران اقدام ونزوئلا در اخراج سفیر رژیم صهیونیستی را ستود و گفت: سیاه باد چهره کشورهای عربی که روابط خود را با رژیم صهیونیستی قطع نکردند.

 

آیت الله جنتی خطاب به سران عرب گفت : شما از آمریکا می ترسید، شما نه شهامت دارید نه مردانگی و نه موقعیت مردمی پس طبیعی است که بترسید.

 

آیت الله جنتی بدترین سران عرب را سران عربستان و مصر خواند و گفت: عربستان مخالفت های مردمی را سرکوب کرده است و کسی نمی تواند در این کشور نفس بکشد.

 

اف بر تو (اوباما) و کسانی که بر تو رای دادند

 

احمد جنتی گفت: اینها از روزی بترسند که شورش های مردمی و خشم مردم دامن آنها را بگیرد و سرنگون شان کند.

 

وی با اشاره به وضعیت آمریکا خطاب به اوباما به عنوان یکی از حامیان رژیم صهیونیستی گفت: اف بر تو و کسانی که بر تو رای دادند. این ننگ است که رئیس جمهور به جای اینکه به دنبال وزارت خارجه باشد به دنبال سگ برای برای دخترش باشد.

 

سازمان ملل کميته‌اى حقيقت ياب را مامور بررسى اوضاع غزه کند

 

دادستان کل کشور با ابراز تاسف از جنايات غزه اظهار داشت: جهانيان انتظار دارند سازمان ملل در اسرع وقت کميته‌اى حقيقت ياب مرکب از افراد صالح و صاحب نظر و کارشناس را مأمور بررسى اوضاع اسفبار غزه و جنايات وحشيانه اسرائيل در منطقه کرده و با اقدام مدبرانه خود درس عبرتى به همه متجاوزان به حقوق انسان‌ها دهد.

 

درى نجف‌آبادى تاکيد کرد: لازم است سازمان ملل و جامعه بين المللى هماهنگ و بدون تبعيض بر اجراى کنوانسيون‌ها و معاهدات بين المللى اصرار ورزيده و تلاش مؤثر خود را براى خاتمه بخشيدن به کشتار بى رحمانه مردم فلسطين، احقاق حقوق مشروع بر اساس مبانى عدالتخواهانه ـ استقرار صلح عادلانه و پايدار در منطقه و پيگرد قضايى عاملان قتل عام مردم بى دفاع غزه بکار گيرد.

 

دادستان کل کشور با اشاره به جايگاه و مسئوليت مهم سازمان ملل،عنوان کرد:انتظار مى‌رود اين سازمان تلاش مؤثر خود را براى پايان دادن به قتل عام مردم مظلوم فلسطين و پيگرد عاملان اين جنايت انسانى بکار گيرد و بيش از اين اجازه داده نشود تا کنوانسيون‌ها و مقررات بين المللى نقض و حقوق ملت‌ها به تاراج سپرده شده و کرامت و شرافت و حقوق اوليه انسان‌ها زير پا گذاشته و به تبع اعتبار جهانى آن سازمان مخدوش و اميد مردم به يأس مبدل شود.

 

برنامه سفر به مصر در دستور کار ما نیست

 

علی لاریجانی در گفتگو با مهر در پاسخ به این سئوال که آیا در راستای استفاده از ظرفیت دیپلماتیک خویش برای حل بحران غزه سفری به مصرخواهد داشت یا خیر، با تاکید براینکه برنامه ای برای سفر به مصر ندارد، گفت: قرار بود در تروئیکای کشورهای اسلامی جلسه ای بگذاریم و آنجا تصمیم گیری شود که برای حل این مشکل (مواضع قاهره) چه کنیم.

 

وی افزود: بنابراین این جلسه در دمشق برگزار شد و تصمیم گیری شد به چه کشورهایی سفر شود و چه نامه نگاری هایی داشته باشیم. ما در جریان انجام مذاکرات در مصر و دمشق هستیم و می دانیم مذاکرات به چه سمتی می رود و از ظرفیت های مختلف برای حل مسئله استفاده می شود. اما برنامه سفر به مصر در دستور کار ما نیست.

 

رئیس مجلس تصریح کرد: در چنین شرایطی که ایران باید همکاری های وسیعی با کشورها داشته باشد نباید در داخل کشور کاری احساسی شود که به این حرکت لطمه وارد شود. البته ممکن است ایراداتی به هم داشته باشیم، به عنوان مثال ما به رفتار مصر در موضوع غزه و همچنین رفتار عربستان در این باره ایراد داریم. در این خصوص می توان اعتراض کرد اما این اعتراض به شیوه احترام آمیز است و طوری نباشد که در دامی که آمریکایی ها در منطقه طراحی کرده اند قرار بگیریم.

 

رابطه با مصر به معنای تایید رویکرد قاهره نیست

 

حسن قشقاوی سخنگوی وزارت امور خارجه که با خبرگزاری مهر گفتگو می کرد درباره عملکرد دولت مصر در نوار غزه اظهار داشت: غزه امروز محصور دو جا است مصر و رژیم صهیونیستی.

 

وی افزود: شرایط موجود از جمله کمک رسانی جمهوری اسلامی ایران به غزه اقتضاء می کند که ما با مصر ارتباط داشته باشیم البته منتقد برخی از سیاستهای دولت مصر نیز هستیم اما ضرورت حفظ روابط به معنای تائید رویکردها نیست.

 

اوباما بر اساس شعارهایی که داده عمل کند

 

محمد کرمی راد در گفتگو با خبرگزاری مهر، با اشاره به آغاز دوره ریاست جمهوری باراک اوباما بر ایالات متحده آمریکا در خصوص انتظار ایران از رئیس جمهور جدید آمریکا اظهار داشت: آنچه در آمریکا اتفاق افتاد تحولی بود که پس از سال ها یک فرد سیاه پوست توانست بر مسند قدرت در این کشور بنشیند.

 

وی افزود: اگر اوباما بر اساس شعارهایی که داده عمل کند و در وعده های خود صادق باشد می توانیم انتظار داشته باشیم وی برخلاف رویه های دولت های پیشین عمل کند.

 

سیاست های امریکا دست رئیس جمهور این کشور نیست

 

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس هشتم با اشاره به آغاز ریاست جمهوری اوباما در امریکا گفت: من بعید می دانم با تغییر افراد تغییری در سیاست های کلی امریکا ایجاد شود زیرا سیاستهای امریکا دست رئیس جمهور این کشور نیست.

 

حجت الاسلام حسین ابراهیمی که با خبرگزاری مهر گفتگو می کرد در خصوص تحلیف باراک اوباما رئیس جمهور جدید ایالات متحده بیان داشت: انتظارات ما از همه رؤسای جمهور امریکا این بوده که به وعده های خود عمل کنند و الان هم از اوباما که تازه آمده انتظار داریم که به وعده تغییر خود عمل کند.

 

نماینده مردم بیرجند در خانه ملت ادامه داد: امیدواریم شاهد تحول در سیاست های امریکا در رابطه با خاورمیانه و ایران باشیم چون تا کنون رابطه امریکا و ایران رابطه گرگ و میش بوده و همواره نگاه امریکا به ایران با زورگویی و سلطه طلبی همراه بوده و امیدواریم اوباما که از نژاد مستضعفان و محرومان جامعه به صحنه آمده به سمت و سوی مردم مظلوم برود.

 

 

مصر ارتباط خود را با رژیم صهیونیستی قطع کند

 

منوچهر متکی گفت: در این موقعیت تاریخی از دولت مصر انتظار می رود تا فرصت هست مسئولیت خود را درباره ارسال کمک های انسانی به مردم غزه و توجه به حماس و مردم فلسطین را بپذیرد وانجام دهد .

 

وزیر امور خارجه ادامه داد: امروز بهترین فرصت است که حمایت های جدی از مردم مظلوم فلسطین صورت گیرد، ما انتظار داریم که مسئولان دولت مصر ارتباط خود را با رژیم صهیونیستی قطع کنند. آن هم در شرایطی که امروز شاهدیم حتی برخی کشورهای غیر اسلامی و تعدادی از کشورهای اسلامی ارتباط خود را با این رژیم قطع کرده اند.

 

اعلام آتش‌بس بیانگر شکست اسرائیل است

 

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سئوالی پیرامون اعلام یک جانبه آتش بس توسط رژیم صهیونیستی در غزه اظهار داشت: اولا علت چنین تصمیمی از سوی سردمداران سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی بیانگر شکست آن رژیم در دستیابی به اهداف اعلام شده آنان و پیروزی مقاومت اسلامی و مردم قهرمان غزه در برابر ارتش تا بن دندان مسلح آن رژیم طی 22 روز گذشته است و ثانیا صرف توقف حملات هوایی، دریایی و زمینی بدون خروج نیروها از مواضع اشغال شده برای متوقف شدن درگیریها کفایت نمی کند و ضروری است نیروهای این رژیم از مناطق اشغالی غزه خارج شوند.

 

وی افزود: باقی ماندن این نیروها در مناطق مذکور خود به خود تحریک کننده است و تضمینی برای توقف درگیریها وجود ندارد.

 

رژيم صهيونيستى براى حفظ آبرو اعلام آتش‌بس کرد

 

حسين شيخ‌الاسلام قائم مقام وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالى در مورد دلايل اعلام آتش‌بس يک جانبه از سوى رژيم صهيونيستى در حمله به غزه اظهار کرد: اين رژيم هر چه در توانش بوده انجام داده و از سر استيصال با آمريکا قراردادى را به امضا رسانده در حالى که اين قرارداد بايد بين دو طرفى باشد که با يکديگر درگيرند.

 

وى اضافه کرد: رژيم صهيونيستى به اهدافى که مى‌خواسته نرسيده است و بنابراين به اين کار دست زده تا آبرويش حفظ شود.

 

دولت آمريکا نيازمند خاورميانه‌شناسان جديد است

 

منوچهر متکى که سه شنبه شب اول بهمن پس از دريافت پيام عبدالله واد رئيس دوره‌اى سازمان کنفرانس اسلامى به دکتر محمود احمدى نژاد، در فرودگاه مهرآباد با خبرنگاران سخن مى‌گفت،‌ تصريح کرد:‌ دولت آمريکا نيازمند خاورميانه‌شناسان جديد است.

 

رئيس دستگاه ديپلماسى ايران همچنين به باراک اوباما توصيه کرد که به طور جدى و نه نمايشى به اين باور برسد که سياست‌هاى دولت‌هاى پيشين آمريکا به ويژه در هشت سال گذشته،‌ در مناطق مختلف جهان به خصوص در خاورميانه، علت اصلى ايجاد نگاه جديد نسبت به آمريکا است.

 

وزير خارجه با اشاره به اعتراف صادقانه اوباما نسبت به سياست‌هاى گذشته آمريکا خاطرنشان کرد که اين امر به تدوين سياست‌هاى منطقى کمک مى‌کند، سياستى که منافع مردم آمريکا را در بر داشته باشد و مزاحمتى براى ديگر کشورها ايجاد نکند.

 

امنيت عراق را امنيت خود مى‌دانيم

 

 

وزیر خارجه در ديدار موفق الربيعى، مشاور امنيت ملى عراق، مصالح و منافع ملى دو کشور ايران و عراق را به هم گره خورده توصيف کرد و گفت: امنيت عراق را امنيت خود مى‌دانيم.

 

وى تدبير مسئولان و مردم عراق در پشت سر گذاشتن موفق مشکلات را قابل ملاحظه خواند و افزود: رويکرد مسئولان عراق باعث شد، کشورهاى مخالف بغداد نيز به تدريج تغيير راى دهند.

 

متکى به دست گرفتن تدريجى امور به ويژه مسائل امنيتى توسط دولت عراق را دليلى براى احساس ثبات و آرامش در مردم عراق و کشورهاى منطقه دانست و افزود: عراق جديد مى‌تواند، نقش موثرى در منطقه ايفا کند.

 

سازمان ملل اسرائیل را به اجرای قطعنامه 1860 ملزم کند

 

سفیر جمهوری اسلامی ایران با دعوت مردم فلسطین به ادامه مقاومت تاکید کرد: سازمان ملل متحد باید اسرائیل را به اجرای قطعنامه 1860 ملزم کند.

 

محمد رضا شیبانی در" کنفرانس بین المللی مقاومت" که روزگذشته در بیروت برگزار شد، تاکید کرد: اسرائیل در تلاش است تا با همه توان گروه های مقاومت و بازدارنده را در جهان از بین ببرد.

 

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ادامه سخنان خود تصریح کرد: تاریخ صهیونیست ها سرشار از کشتار، خرابی و سوء استفاده از ملت ها است.

 

عطارزاده زنده است

 

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی پیگیری های دیپلماتیک درباره آخرین وضعیت دیپلمات ربوده شده ایرانی در پاکستان گفت: آنچه مسلم است آقای عطارزاده هنوز زنده و در سلامت است.

 

علاءالدین بروجردی در خصوص آخرین وضعیت سلامت دیپلمات ایرانی ربوده شده در پاکستان یادآور شد: هنوز خبر جدیدی درباره آزادی این دیپلمات دریافت نکرده ایم و رایزنی های دو کشور همچنان ادامه دارد.

 

نماینده مردم بروجرد در مجلس هشتم درخصوص گزارش این کمیسیون پیرامون حادثه تروریستی سراوان نیز گفت: کمیسیون امنیت ملی هیئتی را برای بررسی موضوع عازم سراوان کرد و گزارش این هیئت بعد از بررسی درکمیسیون به مراجع ارجاع شد و هنوز هم بررسی آن در کمیته امنیت داخلی کمیسیون در حال بررسی است.

 

حسنی مبارک طلبکار شده است

 

علی مطهری نماینده مجلس به خبرگزاری مهر گفت: به نظر من باید دادگاهی اسلامی تشکیل شود و حسنی مبارک در آن محاکمه شود و هرچند این ایده عملی نشود اما حرف آن را باید بزنیم که کسانی که به اسلام خیانت می کنند رها نخواهند شد.

 

وی با ابراز تعجب از اظهارات اخیر مبارک مبنی بر اینکه باید به جای حرف های حماسی و سخنرانی بی فایده اقدام عملی در مورد غزه انجام شود اظهار داشت: حسنی مبارک طلبکار شده و اگر او معتقد است باید اقدام عملی انجام شود و امروز روز عمل است چرا به فلسطین کمک عملی نمی کند و چرا با اسرائیل همکاری می کند؟!

 

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس از کشورهای اسلامی خواست در مقابل مصر واکنش نشان دهند و گفت: کاهش سطح روابط دیپلماتیک و یا حتی اعتراض زبانی به سیاست های مصر اقداماتی است که کشورهای اسلامی باید در مورد مصر اتخاذ کنند.

 

فجایع غزه، زنگ خطری برای امنیت خاورمیانه و جهان است

 

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در دفتر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو طی سخنانی در اولین روز کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل در سال 2009، تاکید کرد: فجایع غزه، زنگ خطری برای امنیت خاورمیانه و جهان است.

 

وی افزود: آنچه در غزه رخ داد مصداق آشکار جنایت علیه بشریت و نسل کشی است. چنین جنایتی در تاریخ بشری بی سابقه است و لازم است از سوی جامعه بین المللی مورد توجه جدی واقع شود.

 

وی در ادامه افزود: این واقعه بار دیگر بوضوح نشان داد که امتناع رژیم صهیونیستی از پیوستن به معاهده عدم اشاعه هسته ای و فعالیت های هسته ای پنهان این رژیم چه خطر فوق العاده ای را متوجه امنیت منطقه خاورمیانه و تمام جهان نموده است.

 

جلوگيرى از ورود سلاح به غزه نقض مقررات بين‌المللى است

 

علاءالدین بروجردی نماینده مجلس در گفتگو با ایسنا، جلوگيرى از ورود تسليحات به غزه را يک ديدگاه کاملا غيرقبول دانست و گفت: مردم غزه و دولت منتخب اين مردم اين حق را دارند که به لحاظ مقررات بين‌المللى از سلاح براى دفاع از خود استفاده کنند؛ پس چگونه اين ديدگاه مطرح مى‌شود که بايد از ورود سلاح به غزه جلوگيرى شود؟

 

رييس کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس تصريح کرد: مردم غزه نيز همانند ساير ملت‌هاى دنيا حق دفاع مشروع از خود را دارند و بايد داشته باشند.

 

به گفته بروجردى، جلوگيرى از ورود سلاح به غزه نقض مقررات بين‌المللى است، بنابراين بايد اين حق را به مردم غزه داد تا بتوانند زندگى کنند و از تماميت ارضى و حيثيت خود دفاع کنند.

 

اوباما سياست مبتنى بر احترام و عدالت را در جهان در پيش گيرد

 

علی آهنی معاون آموزش و پرورش وزارت خارجه درخصوص روى کارآمدن اوباما، ضمن اشاره به سياست‌هاى اشتباه بوش و رويکرد مداخله‌آميز و سياست نظامى‌گرى دولت آمريکا در خاورميانه و ديگر نقاط جهان و حمايت از جنايات و تجاوزگرى‌هاى رژيم صهيونيستى که منجر به ايجاد تنفر و انزجار شديد در افکار عمومى جهان نسبت به آمريکا شده اظهار داشت: اوباما در صورتى مى‌تواند تصوير آمريکا را در افکار عمومى جهان تغيير دهد که با واقع‌بينى برخورد کند و ضمن احترام و شناسايى قدرت‌هاى جديدى که در صحنه‌ى بين‌المللى ظاهر شده‌اند و احترام به حقوق ديگر دولت‌ها و ملت‌ها، سياستى سازنده و مبتنى بر رفع تبعيض و تحقق عدالت در جهان را پى‌گيرى و تلاش نمايد تا اشتباهات بوش را در صحنه بين‌المللى جبران کند.

وى افزود: البته اين‌که ساختار سياسى ايالات متحده آمريکا و لابى صهيونيسم در آمريکا چنين اجازه‌اى را به اوباما مى‌دهد يا نه بايستى منتظر ماند و ديد تا بتوان در آينده قضاوت واقع‌بينانه‌اى داشت.


نظر شما :