شکايت ۳۵۰ سازمان و کانون وکلا از اسرائيل به دادگاه لاهه

۰۶ بهمن ۱۳۸۷ | ۲۱:۲۸ کد : ۳۷۸۴ اخبار اصلی
نزدیک به 350 سازمان و کانون وکلا از جمله کانون وکلاى عرب، وکلاى اروپايى و جمعيت‌هاى مدنى موسوم به ائتلاف بين‌المللى براى محاکمه‌ جنايت‌هاى جنگى اسرائیل، عليه اين رژيم به دادگاه لاهه اقامه دعوى کردند.
شکايت ۳۵۰ سازمان و کانون وکلا از اسرائيل به دادگاه لاهه

نزدیک به 350 سازمان و کانون وکلا از جمله کانون وکلاى عرب، وکلاى اروپايى و جمعيت‌هاى مدنى موسوم به ائتلاف بين‌المللى براى محاکمه‌ جنايت‌هاى جنگى اسرائیل، عليه اين رژيم به دادگاه لاهه اقامه دعوى کردند.  

هيثم مناع، مدير کميته‌ عربى حقوق بشر و هماهنگ کننده اين ائتلاف به سايت اينترنتى اسلام آن لاين گفت: «اقامه دعوى صورت گرفته است واين ائتلاف از سوى گروه‌هاى سياسى فلسطين مورد حمايت است.»  

لوئيس مورينو اوکامپو، دادستان دادگاه لاهه نيز اقامه دعوى اين 350 سازمان را که 89 سازمان آن فرانسوی هستند، پذيرفته است.

مناع در اين زمينه پيامى را به احمد بحر دادستان رييس شوراى قانون‌گذارى فلسطين ارائه کرده است و با وزير دادگسترى دولت موقت فلسطين در رام‌الله ديدار داشته است. 

اين اقامه‌ دعوى به اتهام ارتکاب جنايت‌هاى جنگى و جنايت‌هاى ضد بشرى صورت گرفته از سوى اسرائیل انجام گرفته است.  

مناع تصريح کرد، ائتلاف در مرحله‌ آينده از مجمع عمومى سازمان ملل خواهد خواست تا کميته‌ ويژه جنايت­هاى جنگى را تشکيل دهد. قرار است اين اين کميته درباره جنايت­هاى اسرائيل و نقض توافقنامه‌ چهارم ژنو در سوئيس اقامه‌ دعوى کند.  

اين مسئول تاکيد کرد، ائتلاف بين‌المللى براى محاکمه‌ جنايتکاران جنگى تصميم به اقامه دعوى به دادگاهى در بلژيک به منظور لغو توافق­نامه‌ 8 دسامبر 2008 که در زمينه روابط اروپا و اسرائيل و گسترش آن در سطحى بالاتر است گرفته است.

اين توافق­نامه تحت نظارت نيکولا سارکوزى، رئيس‌جمهوری و برنار کوشنر، وزير امور خارجه‌ فرانسه امضا شده است.  

ائتلاف بين‌المللى براى محاکمه‌ جنايتکاران جنگى اسرائیل همچنين مسائل مربوط به نابودى بسيارى از منافع و دارايى کشورهاى اروپايى در نوار غزه را به اين کشورها ابلاغ کرده و خواسته است که در اين مساله وارد عمل شوند. نروژ یکی از این کشورها است که املاکى را که قصد اشتفاده در نوار غزه داشت، در اين حملات از دست داده است.  

محمد فرج الغول، وزير دادگسترى دولت حماس نیز از تشکيل کميته‌اى برای رسيدگى به جنايت­هاى رهبران اسرائیل و پيگرد قانونى آنها در برابر دادگاه­هاى بين اللمللى خبر داد.  

الغول از سازمانهاى بين اللمللى و داخلى خواست با اين کميته به عنوان کميته رسمى و مسئول رسيدگى به اين مسئله همکارى کنند.

از سوی دیگر روزنامه‌هاى انگليس به پيامدهاى اسرائیل در نوار غزه پرداخته و تاکيد کردند، بيش از 350 هزار کودک ساکن نوار غزه بر اثر اين حملات از مشکلات روحى، روانى و جسمى رنج مى‌برند.  

روزنامه‌ گاردين در این باره نوشت، بر اثر حملات اسرائيل در نوار غزه بيشترين قشرى که از اين حملات آسيب ديده، کودکان هستند. تاثير اين جنگ تا سال­ها به جا خواهد ماند و بر اساس اظهارات متخصصان روان‌شناس، حدود 350 هزار کودک از بيمارى‌هاى روحى به خاطر مسائلى که در جنگ شاهد بوده‌اند، رنج خواهند برد.  

يک روانشناس به اين روزنامه گفته است، «مشکل کودکان اين است که در هيچ جاى نوار غزه احساس امنيت نمى‌کنند چه در منازلشان، چه در خيابان، چه در مساجد. کودکانى که زخمى شده‌اند و مشکل جسمى پيدا کرده‌اند را مى‌توان با مرور زمان معالجه کرد اما مشکل روحى و روانى هميشه با آنها خواهد بود.»  

اياد السراج از ديگر روانپزشکان فلسطينى، گفته است که بسيارى از کودکان بر اثر پيامدهاى اين جنگ دچار مشکلاتى در تکلم و کنترل خود شده‌اند.

روزنامه‌ ديلى تلگراف نيز ضمن هشدار به مقام­های اسرائيلى مبنى بر مجازات آنها به اتهام جنايت­هاى جنگى، گزارش داده است، بسيارى از سازمان‌هاى حقوقى آماده‌ اقامه دعوى عليه آن دسته از مقام­های اسرائيلى هستند که حملات نوار غزه را طرح ريزى و اجرا کرده‌اند. بسيارى از مسئولان نظامى اسرائيلى درباره سفرشان به خارج هشدارهايى را از سوى مقام­های اسرائيلى دريافت کرده‌اند.  

يک وکيل اسرائيلى در این باره گفته است: «من به تمام مقام­های نظامى اسرائيلى توصيه مى‌کنم که اگر قصد سفر به انگليس را دارند در اين زمينه تجديد نظر کنند.»  

روزنامه‌ تايمز نيز نوشت، اسرائيل اخيرا به استفاده از سلاح‌هاى فسفر سفيد که سلاح ممنوعه‌ بين‌المللى است، اعتراف کرده است. اسرائيل خود را در برابر مدارک مستدل و در برابر اعتراض بين‌المللى نسبت به اين مساله مى‌بيند و مى‌داند که اقداماتش غير قانونى است.  

به نوشته‌ اين روزنامه، هدف قرار دادن مدرسه‌ وابسته به آژانس امداد‌رسانى در امور آوارگان (آنروا) با بمب‌هاى فسفر سفيد موجب خشم بيشتر شده و خود اسرائيل نيز تحقيقاتى را در اين زمينه آغاز کرده است.

سخنگوى ارتش اسرائيل گفته است: «اسراييل تحقيقاتى را در اين زمينه آغاز کرده و تا آنجا که من مى‌دانم اسرائيل قبل از استفاده از اين بمب‌ها اين مساله را به يک تيم حقوقى گفته بود.»  

وى نسبت به اعتراض جهانى نسبت به اين مساله ابراز تعجب کرد و گفت: «همه مى‌دانند که ما از اين بمب‌ها استفاده مى‌کرديم. اين بمب‌ها در اماکن ديگر نظير عراق و افغانستان نيز استفاده شد و ما انتظار چنين واکنش‌هايى را در خصوص استفاده از آنها در نوار غزه نداشتيم.»  

نماینده اوباما در خاورمیانه  

يک مقام وزارت امور خارجه اسرائیل گفت: «فرستاده ويژه باراک اوباما به خاورميانه روز چهارشنبه براى گفت‌وگو در خصوص زنده نگه داشتن آ‌تش‌بس شکننده غزه و احياى مذاکرات صلح خاورميانه به منطقه خواهد آمد.»

به گزارش خبرگزارى آسوشيتدپرس، از آنجا که واشنگتن به طور رسمى اين سفر را اعلام نکرده، اين مقام اسرائیلی که نخواست نامش فاش شود اظهار داشت، جورج ميچل، فرستاده ويژه باراک اوباما به خاورميانه در اين سفر با ايهود المرت، نخست وزير اسرائيل و مقامات بلند پايه‌ اسرائيلى ديدار خواهد کرد.»  

هيلارى کلينتون، وزير امور خارجه ایالات متحد روز پنجشنبه گذشته، جورج ميچل را براى اين سمت جديد معرفى کرد. انتصاب وى يک پيام براى تلاش‌هاى احيا شده تحت رهبرى دولت اوباما براى حل مناقشه اعراب - اسرائيل است.  

اين مقام اسرائیلی همچنین گفت: «فرستاده‌ ويژه باراک اوباما رئيس‌جمهوری امريکا به خاورميانه همچنين با محمود عباس، رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين و سلام فياض نخست وزير اين تشکيلات در کرانه باخترى ديدار خواهد کرد. ميچل در اين ديدارها درباره از سرگيرى گفت‌وگوهاى صلح اسرائيل - فلسطين پس از حمله‌ دو هفتهاى اسرائيل به نوار غزه و راه­هاى تحميل يک سد تسليحاتى موثر در برابر جنبش حماس مذاکره خواهد کرد.»  

کاخ سفيد و وزارت امور خارجه امريکا درباره سفر جورج ميچل تا کنون سخنی نگفته‌اند اما ديپلمات‌هاى آشنا با طرح‌هاى سفر ميچل گفته‌اند، وى به اسرائيل و کرانه باخترى سفر خواهد کرد و احتمالا در مسير اين سفر دوره‌اى که هشت الى 10 روز طول مى‌کشد، در مصر و اردن توقف خواهد داشت.

این دیپلمات­ها تاکید کرده­­اند، برنامه سفر دقيق جورج ميچل هنوز تعيين نشده ولى وى براى برقرارى يک آتش‌بس بين اسرائيل و حماس ارتقاى وضعيت حقوق بشر براى مردم غزه و ارزيابى آينده‌ روند صلح تلاش خواهد کرد.


نظر شما :