زمانی برای خروج امریکایی ها

۰۸ بهمن ۱۳۸۷ | ۱۴:۱۲ کد : ۳۷۹۶ اخبار اصلی
رایان کروکر، سفیر امریکا در بغداد درحالی که تنها سه هفته به پایان ماموریتش در بغداد باقی مانده است اعلام کرد که اینجا احتمال وقوع هر حادثه‌ای وجود دارد. شما نمی‌توانید چالش‌های پیش رویتان را و زمانی که برای گذر از آنها لازم است را پیش بینی کنید.
زمانی برای خروج امریکایی ها

رایان کروکر، سفیر امریکا در بغداد درحالی که تنها سه هفته به پایان ماموریتش در بغداد باقی مانده است اعلام کرد که اینجا احتمال وقوع هر حادثه ای وجود دارد. شما نمی توانید چالش های پیش رویتان را و زمانی که برای گذر از آنها لازم است را پیش بینی کنید. کروکر همچنین در خصوص آینده عراق پس از خروج نیروهای امریکایی از این کشور توضیحاتی داد.

با توجه به قرارداری که اخیرا بین ایالات متحده امریکا و عراق به امضا رسیده است، نیروهای امریکایی تا پایان تابستان از خیابان های عراق خارج خواهند شد و تنها در پایگاه های نظامی اقامت خواهند داشت و تا سال 2011 به طور کامل عراق را ترک خواهند کرد. این درحالی است که باراک اوباما، رییس جمهور امریکا، طی رقابت های انتخاباتی خود اعلام کرده بود که تمامی نیروهای امریکایی را پس از 16 ماه از به قدرت رسیدن خود از خاک عراق خارج خواهد کرد (این به معنای خروج کامل نیروهای امریکایی تا تاریخ 20 می سال 2010 است).  همچنین در حالی که باراک اوباما خود را برای دیدار با مقامات پنتاگون آماده می کرد، رابرت گیتس، سخنگوی وی اعلام کرد که وی در خصوص جابه جایی نیروهای امریکایی از عراق طی 16 ماه با پنتاگون مذاکره خواهد کرد. مقامات ارشد در عراق نیز برای خروج نیروهای امریکایی از عراق خود را آماده نشان داده اند.

در حال حاضر همه در عراق خواستار سرعت بخشیدن به عملیات هستند. کروکر و سایر مقامات ارشد ساکن عراق هشدار داده اند که افزایش سرعت کاهش نیروهای امریکایی در عراق می تواند به از سر گیری افزایش خشونت ها در عراق بی انجامد و این درحالی است که در حال حاضر، این خشونت ها به حداقل خود از زمان حضور نیروهای امریکایی در سال 2003 در این کشور رسیده است. سفیر امریکا در عراق همچنین خاطر نشان کرد که خروج سریع نیروهای امریکایی در عراق می تواند سبب ناامیدی عراقی ها نیز بشود.

کروکر تنها کسی نیست که از خروج سریع نیروهای امریکایی نگران است. ژنرال باها نوری یاسین، یکی از فرماندهان پلیس ملی عراق، اعلام کرد که نیروهای امریکایی باید تا زمان اعلام شده همچنان در عراق باقی بمانند. وی گفت که من به شخصه امیدوارم که نیروهای امریکایی عراق را ترک نکنند، اکنون زمان مناسبی برای خروج آنها نیست.

هنوز عملیات شورشی در شمال و شرق عراق ادامه دارد و تقریبا هر روز انفجار یک بمب شهر بغداد را به لرزه در می آورد. اما مشخص نیست که با خروج نیروهای امریکایی از عراق آیا این خشونت ها افزایش پیدا خواهد کرد یا نه. نیروهای امنیتی عراق آموزش دیده تر و قدرتمندتر از روزی هستند که امریکایی ها پا به خاک عراق گذاشتند و احتمال اینکه بتوانند با شورش ها مقابله کنند وجود دارد. هر چند که احتمال عدم پیروزی آنها نیز وجود دارد.

واقعیت این است که هر حرکتی برای خروج نیروهای امریکایی خارج از زمان مشخص شده، نوعی قمار به حساب می آید. کروکر که در واقع یکی از کارکشته ترین دیپلمات های امریکایی در حوزه خاورمیانه است اعلام کرد که من اینجا را با یک سری پیش بینی های نسنجیده ترک نخواهم کرد چرا که معتقدم هنوز مسیری طولانی پیش روی ما قرار دارد.

این مقاله توسط مارک کوکیز به رشته تحریر درآمده است و در نشریه تایم به چاپ رسیده است.


نظر شما :