بررسى آتش‌بس ‌یک ساله با اسر ائيل از سوی حماس

۰۸ بهمن ۱۳۸۷ | ۱۸:۲۸ کد : ۳۸۰۲ اخبار اصلی
شیمون پرز، رئیس جمهورى اسرائیل در این باره گفت: «این بدان معنا است که پس از یک سال مجددا حمله به اسرائیل از سر گرفته می­شود. ما چنین آتش­بسی را هیچ وقت نمی­پذیریم.»
بررسى آتش‌بس ‌یک ساله با اسر ائيل از سوی حماس

خالد مشعل، رييس دفتر سياسى جنبش مقاومت اسلامى فلسطين، حماس، در يک کنفرانس خبرى پيش از برگزارى نشست کميته‌ پيگيرى کنفرانس ملى فلسطين در قاهره اظهار داشت، جنبش حماس همچنان به گزينه‌ مقاومت در رويارويى با اشغالگران،‌ احقاق حقوق ملت فلسطين و وحدت ملى پايبند است.

 

در حالى که پيش از اين اخبارى مبنى بر موافقت حماس با آ‌تش‌بس يک ساله در مقابل بازگشايى گذرگاه‌ها و لغو محاصره‌ نوار غزه از سوى اسرائیل مطرح شده بود؛ خالد مشعل اظهار داشت، حماس تا پيش از پايان مذاکراتى که در قاهره در خصوص آتش‌بس صورت مى‌گيرد موضع‌گيرى رسمى‌اش را درباره آتش‌بس با اسرائيل اعلام نخواهد کرد.

 

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزيره، وى تصريح کرد، هر گونه موافقت با آتش‌بس موقت يا دائمى بعد از پايان مذاکرات هيات حماس با مسئولان مصرى در قاهره اعلام خواهد شد.

 

خالد مشعل همچنین گفت: «ما همچنان به گزينه‌ مقاومت براى لغو محاصره غزه، بازگشايى گذرگاه‌ها، حمايت از بازسازى و کاهش مشکلات مردم غزه پايبند هستيم. هيچ کس نمى‌تواند مقاومت را محاصره کند و مانع از آن شود که گروه‌هاى مقاومت از دفاع از ملت فلسطين دست بردارند. هيچ کس نمى‌تواند به ويژه پس از شکست دشمن اسرائيلى در تحقق اهدافش در حمله به غزه، شرطى را به مقاومت تحميل کند.»

 

رئيس دفتر سياسى حماس بار ديگر بر حق بازگشت آوارگان فلسطينى و حق ملت فلسطين در تعيين سرنوشتشان و رهايى از اشغالگرى، آزاد‌سازى خاک فلسطين و بازگرداندن بيت‌المقدس اشغالى تاکيد کرد.

 

وى در خصوص تماس جنبش حماس با کشورهاى اروپايى نیز گفت: «تماس‌هايى با طرف‌هاى اروپايى وجود دارد اما ما در اين شرايط جزئيات آن را تشريح نخواهيم کرد.

 

این در حالی است که هشت گروه فلسطينى در نشستى در دمشق اعلام کردند، رياست محمود عباس در تشکيلات خودگردان فلسطين به پايان رسيده و او ديگر رئيس اين تشکيلات نيست.

 

احمد جبريل، دبير کل جبهه‌ مبارزه مردمى فلسطين اظهار داشت، هشت گروه فلسطينى شامل حماس، جهاد، فرماندهى کل، فتح الانتفاضه، الصاعقه، جبهه النزال، جبهه التحريرى و حزب کمونيست در نشستى در دمشق اعلام کردند، با توجه به پايان رسيدن دوره قانونى رياست محمود عباس بر تشکيلات خودگردان فلسطين وى ديگر رئيس اين تشکيلات نيست.

 

در اين نشست آخرين تحولات سياسى غزه پس از پايان حملات اسرائيل به اين منطقه و مذاکرات در حال انجام در قاهره مورد بررسى قرار گرفت. گروه‌هاى مذکور با آتش‌بس يک ساله به شرط پايبندى اسرائيل به شرايط آتش‌بس از جمله لغو محاصره‌ غزه و بازگشايى گذرگاه‌ها موافقت کردند. اما اسرائیل این قرار را نپذیرفته است. شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل در این باره گفت: «این بدان معنا است که پس از یک سال مجددا حمله به اسرائیل از سر گرفته می­شود. ما چنین آتش­بسی را هیچ وقت نمی­پذیریم.»

 

اين در حالى است که جنبش حماس نيز اعلام کرده دوره قانونى رياست محمود عباس گه چهار سال است در 8 ژانويه به پايان رسيده است. اما جنبش فتح معتقد است دوره‌ رياست محمود عباس تا پايان دوره قانونى شوراى قانون‌گذارى فلسطين ادامه خواهد يافت.

 

از سوى ديگر مسوولان جنبش‌هاى حماس و فتح در حاشيه‌ مذاکرات گروه‌هاى فلسطينى در قاهره با يکديگر ديدار کردند.

 

يحيى موسى، نماينده‌ فراکسيون حماس در شوراى قانون‌گذارى فلسطين در این باره گفت: «جمال ابوهاشم، يکى از رهبران جنبش حماس با عزام الاحمد، رئيس تيم جنبش فتح در مذاکرات قاهره با يکديگر ديدار کردند.»

 

وى افزود: «اين ديدار با ميانجى‌گرى يکى از رهبران جنبش فتح انجام شد و دو طرف به بررسى افق‌هاى موجود جهت تحقق آشتى ملى فلسطين و از سرگيرى گفت‌وگوهاى ملى براى پايان دادن به شکاف داخلى فلسطين پرداختند. جنبش حماس به شکلى صادقانه و جدى خواهان تحقق آشتى ملى است اما در شرايط کنونى اين موضوع را در اولويت نمى‌بيند زيرا آنچه هم اکنون مهم است تثبيت آتش‌بس با اشغالگران اسرائيلى، بازگشايى گذرگاه‌هاى غزه، لغو محاصره‌ اين منطقه و بازسازى غزه است و پس از آن مى‌توان به موضوع آشتى و مذاکرات ملى نیز پرداخت.»

 

عزام احمد نيز پيش از اين اعلام کرده بود، در تماس با هيات جنبش حماس در قاهره تسريع در اتخاذ تصميم مناسب در خصوص مذاکرات ملى را خواستار شده است.

 

وى تاکيد کرد، در ديدار با جنبش حماس بر ضرورت انجام مذاکرات ملى در نزديک‌ترين زمان ممکن تاکيد شده است.

 

اين رهبر جنبش فتح همچنين وجود تضمينى مبنى بر عدم تحريم دولت وحدت ملى آينده‌ فلسطين از سوى جامعه‌ بين‌المللى را خواستار شد.

 


نظر شما :