ترک در آتش بس شکننده

۰۹ بهمن ۱۳۸۷ | ۱۶:۰۷ کد : ۳۸۱۰ اخبار اصلی
جنگنده‌هاى اسرائیلی در ساعات اوليه صبح چهارشنبه 28 ژانویه مناطق مرزى نوار غزه و مصر را هدف قرار دادند. اين در حالى است که يک فروند جنگنده‌ اسرائیلى نيز سه‌شنبه شب 27 ژانویه مناطقى را که اين رژيم مدعى شده تونل‌هاى موجود در مرز نوار غزه و مصر بود، هدف حملات هوايى قرار داد.
ترک در آتش بس شکننده

شاهدان عينى اعلام کردند، جنگنده‌هاى اسرائیلی در ساعات اوليه صبح چهارشنبه 28 ژانویه مناطق مرزى نوار غزه و مصر را هدف قرار دادند. اين در حالى است که يک فروند جنگنده‌ اسرائیلى نيز سه‌شنبه شب 27 ژانویه مناطقى را که اين رژيم مدعى شده تونل‌هاى موجود در مرز نوار غزه و مصر بود، هدف حملات هوايى قرار داد.

 

اين در حالى است که اين اقدام نقض آتش بس محسوب مى‌شود. در پی این حمله انفجارى مهيب در مناطق مرزى رخ داد که جزئیات بیشتری از آن منتشر نشده است.

 

در همين حال، سامى ابوزهرى سخنگوى جنبش حماس، از انفجار در گذرگاه کيسوفيم که نيروهاى اسرائیلی را هدف قرار داده بود تقدير کرد و گفت: «اين واکنش عادى به جنايت‌هاى اشغالگران است.»

 

اين حملات چند ساعت بعد از اعلام حماس مبنى بر اين که يکى از اعضايش در حمله هوايى اسرائيل در خان يونس در جنوب نوار غزه زخمى شد، صورت گرفت.

 

حماس اعلام کرده است، يکى از اعضايش که سوار بر موتور سيکلتى بوده در حمله هوايى اسرائيل به همراه يک تن ديگر زخمى شده است.

 

زيپى ليونى، وزير امور خارجه اسرائیل در واکنش به اين حمله گفته بود: «براى من مهم نيست که چه کسى سربازان اسرائيلى را هدف قرار داده چون حماس در نوار غزه حاکم است و اين گروه مسئول تمام وقايع است. اسرائيل به اين حملات واکنش نشان خواهد داد.» هواپیماهای ارتش اسرائیل در عملیاتی تازه به شهر رفح در نوار غزه در حوالی مرز مصر حمله کرده اند.

 

دولت اسرائیل مدعی است که تونل های زیر زمینی گروه حماس در حوالی رفح را هدف قرار داده است. اسرائیل بارها حماس را متهم کرده است که با استفاده از این تونل ها تسلیحات و تجهیزات نظامی از مصر وارد نوار غزه می کند.

 

اهود اولمرت، نخست وزیر اسرائیل، هشدار داده بود که حمله روز سه شنبه فقط یک واکنش اولیه است و اسرائیل به زودی پاسخ کامل کشته شدن یک سرباز و زخمی شدن سه سرباز خود را خواهد داد.

 

اسرائیل به دنبال انفجار سه شنبه، مرز خود به روی غزه را بست و ورود کمک های امدادی به غزه را متوقف کرد.

 

ايهود باراک وزير جنگ اسرائیل نيز اين اقدام را خطرناک و غير قابل قبول توصيف کرده و گفته بود که به اين اقدام واکنش نشان خواهد داد.

 

در همین حال برخی منابع خبری گزارش دادند، اسرائيل از نماينده ونزوئلا در تشکيلات خودگردان فلسطين خواسته است ظرف 72 ساعت آينده خاک فلسطين را ترک کند. به رغم اينکه اين مقام ونزوئلايى نماينده‌ اين کشور در اراضى فلسطينى است، اسرائيل خواستار خروج وى از خاک فلسطين شده است.

 

در همین رابطه برخی منابع خبری گزارش دادند، يک گروه ناشناس مسئوليت حمله به کيسوفيم را بر عهده گرفته که قبل از اين نيز هيچ صحبتى از آن نشده است. منابع گفته‌اند، نام اين گروه توحيد و جهاد است که اقدام به توزيع يک نوار ويديويى به مدت دو دقيقه کرده است که به تشريح انفجار کيسوفيم مى‌پردازد.

 

از سوی دیگر رئيس تشکيلات خودگردان فلسطينی با انتقاد شديد از اسرائیل اعلام کرد، اسرائيل خواهان صلح نيست. ما امروز بيش از گذشته به ويژه بعد از حمله اسرائيل به نوار غزه به اين نتيجه رسيده‌ايم که اسرائيل خواهان صلح نيست و ما اين مساله را به هر مقامى که به منطقه سفر کند اعلام مى‌کنيم.

 

محمود عباس همچنین گفت: «اسرائيل تنها خواهان اتلاف وقت و تمرکز بر مساله ساخت ديوار حايل و ادامه شهرک سازى‌ها است و اين مساله به علت جنگ وحشيانه اسرائيل در نوار غزه براى ما ثابت شده است و ما به اين نتيجه رسيده‌ايم که اسرائيل خواهان صلح و خواهان تماميت ارضى فلسطين نيست.»

 

رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين درباره دولت جديد امريکا اظهار داشت، باراک اوباما رئيس جمهوری امريکا، حرف‌هاى خوبى مى‌زند، اما از ما نيز دعوت مى‌کند که مراقب کارهايمان باشيم. ما خواهان دستيابى به صلح طى امسال هستيم و اگر اسرائيل امسال نيز نخواهد به صلح دست يابد، ثابت مى‌شود که اصلا خواهان صلح نيست.

 

عباس تاکيد کرد، جورج ميچل فرستاده جديد امريکا در خاورميانه در سال 2002 گزارشى را منتشر کرد و اساس آن حفظ امنيت و عدالت بود و اين همان چيزى است که ما عملا اکنون خواهان آن هستيم. آنها نيز براى اسرائيل خواهان صلح هستند و ما نيز مشکلى نداريم. آنها از ما مى‌خواهند عدالت را اجرا کنيم و ما نيز اجرا مى‌کنيم.

 

عباس همچنين متعهد به تحت پيگرد قرار دادن اسرائيل به اتهام جنايت‌هاى جنگى در نوار غزه شد و گفت: «تمام توان خود را به کار مى‌گيريم تا ثابت کنيم که اسرائيل مرتکب وحشيانه‌ترين جنايت‌ها عليه مردم فلسطين شده است.»

 

محمود عباس همچنين ضمن انتقاد از حماس به خاطر مخالفت با ادامه آتش بس تصريح کرد، تشکيلات خودگردان فلسطين موافق آتش بس و ادامه آن بود، چرا که توازن قوا به نفع ما نيست. مسئوليت ما هم تنها حفظ اين ملت گرفتار در نابودى و کشتار است.

 

وى مدعى شد، حماس خواهان حفظ وحدت ملى نيست. حماس مى‌خواهد به خلا قانونى از طريق پايان دادن به تمام قوانين و طرح‌هاى مشروع در 24 ژانويه 2010 برسد، اما ما به آنها مى‌گوييم به ملت خود بازگرديد. نمى‌دانيم چرا آنها اينقدر از راى و تصميم مردم مى‌ترسند!

 

وى تصريح کرد، عاقلانه نيست که ملت را با يک حملات وحشيانه روبرو کنيم. ما اصلا تصور نمى‌کرديم که اسرائيل چنين واکنشى را داشته باشد.

 

محمود عباس ضمن اينکه خواستار آغاز تحقيقات بين‌المللى درباره‌ جنايت‌هاى اسرائيل در نوار غزه شد، گفت: «به رغم اينکه ما يک کشور نيستيم و نمى‌توانيم در اين باره به سازمان‌هاى بين‌المللى شکايت کنيم، اما در برابر دادستان اين دادگاه اعلام مى‌کنيم که اسرائيل بر خلاف منشور ژنو در حق ما دست به جنايت‌هاى زيادى زد. ما اين راه را تا آخر ادامه مى‌دهيم و از جهان خواهيم خواست بعد از گذشت بيش از 60 سال در حق ملت فلسطين حتى اگر يک بار هم که شده انصاف داشته باشند، چرا که تاکنون هيچ ملتى شاهد اين حد جنايت نبوده است.»

 

 

 


نظر شما :