جهان در هفته‌اى که گذشت....

۱۱ بهمن ۱۳۸۷ | ۰۰:۰۶ کد : ۳۸۲۲ اخبار اصلی
هر پنج‌شنبه با ديپلماسى ايرانى؛ مروری بر مهم ترین اخبار و رویدادهای هفته گذشته از گوشه و کنار جهان.
جهان در هفته‌اى که گذشت....

رائول کاسترو به روسيه مى‌رود

 

معاون نخست وزير روسيه اعلام کرد: رائول کاسترو رئيس جمهورى کوبا در اواخر ماه جارى به روسيه سفر مى‌کند و ديدار‌هاى رسمى وى با مقامات روسى براى 30 ژانويه برنامه ريزى شده است.

 

ايگور سچين همچنين گفت: روسيه و کوبا از زمان آخرين ديدار فيدل کاسترو از مسکو بسيار تغيير کرده‌اند.

 

واکنش حماس به اظهارات اوباما

 

حماس با رد درخواست باراک اوباما رئيس جمهور جديد آمريکا براى به رسميت شناختن اسرائيل اعلام کرد

اين درخواست غيرمنطقى و غيرقابل انجام است.

 

موسى ابومرزوق نائب رئيس دفتر سياسى جنبش حماس در گفتگو با راديو لندن گفت: اگر اوباما قصد دارد چنين درخواست هایى از حماس بکند بهتر است ابتدا نام حماس را از ليست سازمان هاى تروريستى حذف کند و حقانيت نمايندگى حماس بر اساس انتخابات فلسطين را برسميت بشناسد.

 

اوباما به زودى با رهبران عراقى گفت‌وگو مى‌کند

 

منابع آگاه عراقى فاش کردند، باراک اوباما قصد دارد جهت بررسى طرح‌هاى موجود براى عقب‌نشينى نيروهاى آمريکايى از عراق با رهبران اين کشور گفتگو کند.

 

منابع آگاه عراقى تاکيد کردند که در پى اعلام آمادگى باراک اوباما رييس‌جمهور آمريکا مبنى بر خروج نيروهاى آمريکايى از عراق، وى قصد دارد در گفتگو با رهبران عراقى به بررسى راهکارها و طرح‌هاى مناسب جهت عقب‌نشينى نيروهاى آمريکايى از عراق و راه‌هاى موجود جهت همکارى‌هاى بين بغداد و واشنگتن در آينده بپردازد.

 

توافق سه جانبه عراق، ترکیه و آمریکا برای مبارزه با پ.ک.ک

 

وزیران امور خارجه عراق و ترکیه در یک کنفرانس خبری از توافق آنکارا، بغداد و واشنگتن برای مبارزه با شورشیان "پ.ک.ک" خبر دادند.

 

هوشیار زیباری وزیر امور خارجه عراق در این کنفرانس خبری که در آنکارا برگزار شد، اظهار داشت: توافق شده است که برای جمع آوری اطلاعات درباره عناصر "پ.ک.ک" در اربیل یک مرکز فرماندهی با مشارکت نمایندگان عراق، ترکیه و آمریکا تاسیس شود.

 

وی خاطرنشان کرد: در این زمینه میان آنکارا، بغداد و حکومت محلی کردستان تفاهم و همکاری وجود دارد.

 

حماس شرايطش را براى آتش‌بس يک ساله اعلام کرد

 

جنبش حماس موافقتش را با آتش‌بس يک ساله مشروط به عقب‌نشينى نيروهاى رژيم صهيونيستى از غزه طى يک هفته و بازگشايى فورى گذرگاه‌هاى مرزى غزه اعلام کرد.

 

ايمن طه عضو هيات جنبش حماس که براى مذاکرات با مسئولان مصرى جهت بررسى مساله‌ آتش‌بس با رژيم صهيونيستى به قاهره سفر کرده است، اظهار داشت: حماس موافقتش را با آتش‌بس يک ساله که در پايان سال قابل ارزيابى و تمديد باشد به طرف مصرى ابلاغ کرده است.

 

وى افزود: اين امر مشروط به عقب‌نشينى نيروهاى اسراييلى از نوار غزه طى يک هفته و بازگشايى فورى گذرگاه‌هاى مرزى است.

 

اتحادیه اروپا خواستار اتحاد گروه های فلسطینی شد

وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در گفتگوهای خود در بروکسل همچنین از کشورهای عربی خواستند تا از نفوذ خود نسبت به جنبش حماس و جناح فتح به رهبری محمود عباس برای رسیدن این گروه ها به یکپارچگی استفاده کنند.

 

"کارل شوارزنبرگ" وزیر خارجه چک که کشورش ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، گفت: ما بر این باوریم که حل اختلافات فلسطینی در پشت ریاست محمود عباس پایه و اساسی برای پیشبرد کارها به شمار می رود.

 

شوارزنبرگ پس از گفتگو با مقام های ترکیه، مصر، اردن، و مقام های تشکیلات خودگردان افزود: نگرانی های انسانی به طور طبیعی یک اولویت بشمار می روند، اما روند سیاسی باید با فاصله ای نزدیک به آن حرکت کند.

 

دیدار فرستاده باراک اوباما با مقامات سوری در دمشق

 

منابع دیپلماتیک اعلام کردند: "هاوارد بیرمن" رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در نظر دارد در راس هیئتی بلندپایه به سوریه سفر کند.

 

به گفته این منابع این اقدام درجهت آماده کردن فضا و شرایط برای بهبود روابط بین واشنگتن و دمشق بعد از روی کار آمدن باراک اوباما رئیس جمهوری جدید آمریکا صورت می گیرد.

 

منابع مذکور همچنین خاطرنشان کردند: هیئت مذکور یکی از سه هیئت از نمایندگان آمریکایی است که طی روزهای دهم تا بیستم ماه آتی میلادی به دمشق سفر می کند.

 

مالکى و ليست انتخاباتى‌اش از بيشترين حمايت مردمى برخوردارند

 

بر اساس تازه‌ترين نظرسنجى که از سوى شبکه الشرقيه بغداد و روزنامه الزمان صورت گرفته نورى مالکى و ليست انتخاباتى‌اش از بيشترين حمايت مردمى در ميان رهبران سياسى عراق برخوردار است.

 

بر اساس اين نظرسنجى که از سوى اين شبکه تلويزيونى و اين روزنامه چاپ بغداد در بغداد و چندين استان عراق صورت گرفته، نورى مالکى، نخست وزير عراق و ليست انتخاباتى‌ وى که موسوم به ائتلاف دولت قانونمند است از بيشترين حمايت‌هاى مردمى برخوردار هستند.

 

میزان رشد اقتصادی جهان کاهش می‌یابد

 

 صندوق بین‌المللی پول بار دیگر پیش بینی خود را درباره میزان رشد اقتصادی جهان در سال 2009 کاهش داد.

 

صندوق بین المللی پول اعلام کرد: اقتصاد جهانی امسال بین یک تا یک و نیم درصد رشد خواهد کرد. این نهاد مالی بین المللی پیش از این نرخ رشد اقتصادی جهان را دو ممیز دو دهم درصد پیش بینی کرده بود.

 

نماینده ویژه اوباما راهی خاورمیانه شد

 

"جرج میچل" نماینده ویژه باراک اوباما ریاست جمهور آمریکا در سیاست‌های خاورمیانه، برای بررسی سیاست‌های جدید آمریکا راهی خاورمیانه شد.

 

"میچل" در طول سفر یک هفته‌ای خود ابتدا با حسنی مبارک دیدار کرده و در مورد آتش‌بس غزه مذاکره می‌کند و جزئیات پیشرفت آن را مورد بررسی قرار می‌دهد.

 

اعزام سه هيات از کنگره‌ آمريکا به سوريه طى ماه فوريه

 

دهم تا بيستم ماه فوريه (22 بهمن تا 2 اسفند) سه هيات از کنگره‌ آ‌مريکا متشکل از اعضاى حزب دموکرات اين کشور به سوريه مى‌روند.

 

مهمترين نکته‌ قابل توجه در اين خصوص اين است که رياست يکى از اين هيات‌ها را هاوارد پى‌يرمن، عضو سناى آمريکا برعهده دارد که در سال 2003 کميته‌ رسيدگى به قانون محاسبه‌ سوريه را تشکيل داد.

 

دولت ايسلند استعفا داد

 

در پى تظاهرات گسترده در ايسلند در اعتراض به عملکرد دولت اين کشور در رسيدگى به بحران وخيم اقتصادى، نخست وزير ايسلند استعفاى فورى دولت خود را اعلام کرد.

 

گرهارده، نخست وزير ايسلند در جمع خبرنگاران با بيان اين که به دنبال تشکيل يک ائتلاف گسترده با تمام احزاب پارلمانى خواهد بود، اظهار داشت: من اينجا هستم تا اعلام کنم که من و رهبر سوسيال دموکرات‌ها تصميم گرفته‌ايم تا به اين ائتلاف ادامه ندهيم.

 

اين تصميم در حالى اعلام شد که هارده چند روز پيش و پس از ماه ها تظاهرات در کشور معمولا آرام ايسلند به منظور کناره‌گيرى دولت، خواستار برگزارى انتخابات زودهنگام در ‌٩ مى شد؛ انتخاباتى که وى به خاطر مشکلات جسمانى قصد کانديداتورى در آن را نداشت. بسيارى از مردم ايسلند دولت اين کشور را به خاطر سقوط بخش مالى کشور در ماه اکتبر مقصر مى‌دانند.

 

روسيه در آبخازيا پايگاه نيروى دريايى ايجاد خواهد کرد

 

رسانه‌هاى روسيه گزارش دادند که اين کشور کار ساخت يک پايگاه دريايى را در جمهورى آبخازيا در سال جارى آغاز خواهد کرد.

 

گرجستان جمهورى آبخازيا را هنوز منطقه‌ جدايى طلب خود مى‌داند و پارلمان اين کشور اين منطقه و اوستياى جنوبى را مناطق تحت اشغال فدراسيون روسيه اعلام کرده است.

 

پارلمان مونته‌نگرو منحل شد

 

پارلمان مونته‌نگرو تصمیم به انحلال خود گرفت و بدین ترتیب راه برای انتخابات تازه در این جمهوری استقلال‌یافته از یوگسلاوی باز شد.

 

انتظار می‌رود فیلیپ وویانوویچ (Filip Vujanovic)، رییس جمهور مونته‌نگرو در هفته جاری دستور برگزاری انتخابات جدید را بدهد. این انتخابات باید ظرف مدت 60 روز برگزار شود.

 

درخواست رئیس جمهور پاکستان از اوباما

 

عاصف علی زرداری رئیس جمهوری پاکستان از باراک اوباما همتای آمریکایی خود خواست تا برای بهبود روابط بین دو کشور و همچنین صلح در کشمیر تلاش کند.

 

زرداری در مقاله ای که در واشنگتن پست به چاپ رسیده می نویسد: آمریکا و اوباما نیاز دارند تا مجدداً روابط دو کشور را بر اساس همکاری برای صلح بلند مدت پایدار، ثبات و توسعه برنامه ریزی کنند.

 

ديدار محرمانه اعضاى شوراى سناى فرانسه با خالد مشعل

 

منابع رسمى فرانسه به روزنامه‌ اماراتى دارالخليج گفتند: دو عضو شوراى مجلس سناى فرانسه به نام‌هاى ژان فرانسوا بونسيه و مونيک سورزييه، با خالد مشعل رييس دفتر سياسى حماس ديدار کردند.

 

بونسيه از وزيران سابق فرانسه و معاون رييس کميته‌ امور خارجه در مجلس سنا است که با خالد مشعل ديدار کرد.

 

در اين راستا معاون سخنگوى وزارت خارجه‌ فرانسه تاکيد کرد که فرانسه آماده‌ مذاکره با حماس به محض احترام حماس به اصول روند صلح و کنار گذاشتن خشونت‌هاست.

 

حماس: طرح پيشنهادى مصر در حال بررسى است

 

جنبش حماس اعلام کرد که طرح پيشنهادى مصر در خصوص تدابير و ساز و کارهاى لازم براى تثبيت آتش بس با رژيم صهيونيستى در نوار غزه را دريافت کرده است و نهادهاى وابسته به جنبش مشغول بررسى آن هستند.

 

سامى ابوزهرى، سخنگوى جنبش حماس با تاکيد بر اينکه هيات اعزامى حماس به قاهره هم اکنون در دمشق به سر مى برد، گفت: ما طرح مصر در خصوص تدابير لازم جهت تثبيت آتش بس را دريافت کرده‌ايم و در حال حاضر، نهادهاى وابسته به جنبش مشغول بررسى اين طرح مى باشند و تا دو روز آينده جنبش موضع خود را در اين باره اعلام خواهد کرد. به هر حال، چيزى که براى ما مهم است، بازگشايى گذرگاه‌ها و پايان روند محاصره است.


نظر شما :